Uppdateringar Nokia 7 plus.

Diskussion i 'Nokia 7 Plus' startad av o71, 9 maj 2018.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ni som har fått uppdateringar, hur gör ni? När jag provar söka så kommer inga uppdateringar. Köpte min lur 26.11 med android 8.1
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Oj! Det får man ju ändå anse mycket mystiskt vid det här laget
     
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Tråtts hjälp med support så får jag tydligen vänta. Köpte luren pga uppdateringar som HUAWEI nexus 6P inte mer får.
     
  5. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    1. Ser till att jag är uppkopplad via WiFi.
    2. Går till uppdateringssidan i Settings och trycker på "Check for update".
     
  6. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

  7. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag är ny i forumet och var inte helt säker på om jag skulle posta det i denna tråd eller en egen tråd. Samt även hyfsad ny med Android, så jag är lite noob i dubbel bemärkelse.

    Hur som helst, jag fick min Nokia 7 Plus igår på posten och tanken med telefonen är att ha den som en test-telefon (jobbar som utvecklare).

    Det jag bland annat gjorde var att se till att uppdatera till den senaste versioen. Som en bortskämd Ios användare (sorry) så förväntade mig att få Android 9 uppdateingen. Men när jag tycker "check for update" så menar den på att 1:a maj 2018, Andorid 8.1 är den senaste versioen. Men kollar man så Nokia Smartphone Security Maintenance Release Summary så finns det flera nyare 8.1 uppdateingar (så som jag tolkade).

    Det jag undrar är:
    1. Har jag verkligen den senaste versionen (bygge 00WW_2_22A)? Om ja, vad menas då med "security patch level: May 1, 2018"? Vad är det för versioner som listas på Nokias sidan? Var kan jag se i telefonen att jag 110% säkert har absolut senaste 8.1 patchen?

    2. Kan man uppdatera med enbart WIFI, eller måste man ha Sim-kort i (vill inte skaffa nummer eller mobil data till den)? Om SIM är nödvändig, kan man stoppa exempelvis ett gammalt kontantkort utan laddning och ej fungerande nummer och använda det bara för att få updpateirngar? Läste någonstands att operatör behöver godkänna uppdateringar.

    3. Vem är det som sköter utrulningen av OS uppdateringar? Nokia/HMD Global Oy eller Google?
    Tack på förhand
     
  8. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag kontaktade Nokia supporten och frågade varför jag inte får nyare version än 1 maj 2018. När jag talade om för dem mitt byggnummer (00WW_2_22A) så menar dem på att jag har den absolut senaste versionen.

    Stämmer detta? Vad har ni för modelnummer och vilket bygge är ni på (mitt modelnummer är TA-1046)? Är det någon som är fast på samma bygge/uppdatering som mig?

    När jag frågade om Nokia Smartphone Security Maintenance Release Summary så menar dem att det är en lista på olika telefonvarianter och vilken telefon ska få vilken uppdatering.
     
  9. logaritm

    logaritm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Alltså, jag sitter med precis samma problem och version/modell som du. Kunde de säga något om pie?
    Så himla oklart alltihop.
     
    ingfre gillar detta.
  10. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Kort och gott: "Vänta och se, ha tålamod. Du har den senaste versionen som du kan uppdatera till."

    Jag överväger att lämna tillbaka telefonen och begära pengarna tillbaka. Nokia har med vilseledande marknadsförning med Andorid One märket fått mig att tro att jag skulle få dem senaste uppdateringarna direkt från Google. Deras hemsida säger "Secure and up-to-date Android Pie" (Nokia 7 Plus – A phone you can rely on). Jag förväntade i alla fall åtminstonde få säkerhetsuppdateringar ungefär lika snabbt som Pixel-telefonerna. 6+ månader gammal version med kritiska säkerthetsål känns inte okej.
     
    Last edited: 1 dec 2018
  11. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Verkar märkligt att du inte får uppdateringar.
    För mig funkade det klockrent fram tills jag började uppdatera manuellt. Anledningen till det är att jag hoppar lite emellan Oreo och Pie.
     
  12. logaritm

    logaritm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Jag känner faktiskt likadant. Var köpte du din någonstans? Tänker om det är någon viss återförsäljare din kommit över just ett sånt här parti?
     
  13. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Det som proviserar mig är att för andra i denna tråd så verkar detta fungera helt utan problem. Antar att du och andra i denna tråd har en annan hårdvarurevision av telefonen än vad jag har (om vi förutsätta att det är inget fel med min telefon och det Nokia säger till mig är korrekt). Vet du vilken byggversion samt modelnummer du har?

    Jag köpte från Elgitantens webbutik under Black Firday. Med tanke på det följde med svensk instruktionsbok så bör telefonen åtminsonde vara ämnad för den svenska marknaden.

    På mitt exemplar så har texten på baksidan av telefonen fallit av. Det enda som står är Nokia och Andorid one. Man ser bara CE-märkningen och bokstaven C i "Made in China". Det i sig är egentligen inget problem, telefonen ser renare ut utan det, men det är inget som man ska förvänta sig av en helt ny telefon från fabrik.
     
  14. logaritm

    logaritm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Jag köpte också min på Elgiganten under black friday, upplever den absolut som ny men något är ju uppenbarligen fel. Hör du av dig till Elgiganten kan du väl skriva vad de säger!
     
  15. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    TA-1046
    00WW_3_39B
     
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Men hittar ingenting att hämta, suck. Skall prova igen.
     
  17. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jag känner igen mig, & lurad!
     
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jag är "fast" dvs inga uppdateringar.
     
  19. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Min tanke var att ringa deras kundtjänst och fråga om jag kunde lämna tillbka i butik istället för att skicka tillbaka den.

    Humm, samma modelnummer som min telefon. Ska höra av mig till Nokia igen och se vad dem säger.

    Prova detta (såg flera som har lyckas):

    1. Stäng av local servecis (GPS) i inställnigarna.
    2. Sök "carrier services" i inställningarna och töm cache samt data.
    3. Gör samma sak med "Google Play Services".
    4. Om du har en olåst telefon, ta ur simkortet.
    5. Stäng av telefonen. Sätt på den igen genom att hålla inne volym upp + power.
    6. Prova att uppdatera.

    Välkommen till klubben.

    För er som upplever samma problem
    Kontakta Nokias support (Customer support | Nokia phones) eller släng en tweet till @nokiamobile eller maila [email protected]. Om dem märker att det är fler än ett fåtal som har problem så kanske de gör något för att fixa det. Eller kanske vi kan få ett mer konkret svar vad som egentligen pågår och varför våra telefoner inte får några uppdateringar.
     
    Last edited: 2 dec 2018
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Har redan kontaktat dom via appen i lure. Dock fick jag hjälp med engelskan. Har själv inget Twitter konto. Han som hjälpte mig har likadan lur, med fått android 9