Fråga: Dags för ny surfplatta. Vilken?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Loxus, 30 nov 2018.

  1. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Min fru behöver en ny surfplatta. Hon har suttit med en Xperia Z2 Tablet ett bra tag nu men den börjar bli ordentligt sliten. Vad bör man köpa för att få liknande (eller bättre förstås) prestanda, som är prisvärt?

    Minst 9"
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 759
    Mottagna gillanden:
    44 762
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag brukar föreslå Huawei Mediapad M5. Det är är rätt mycket platta för pengarna. God byggkvalitet, fin bildskärm (10,4", WQHD-upplösning) och väldigt bra ljud för att vara en platta. En överlag trevlig upplevelse.

    Den är lite dyrare nu igen efter Black Friday - 4 000 kr på Prisjakt: Huawei MediaPad M5 10.8 64GB (Surfplatta)

    Kanske till mellandagarna?
     
  3. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Tack, bra tips! Dock lite över budgeten jag tänkt mig. (Dock mitt fel som inte specificerade priset)
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 759
    Mottagna gillanden:
    44 762
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Huawei Mediapad T5 är inte så dum den heller. Amazon DE har den dessutom till bra pris: https://www.amazon.de/dp/B06XX1NHLS/?tag=oid02-21

    Annars ligger den på ~2,5k på Prsijakt: Huawei MediaPad T5 10 32GB (Surfplatta)

    Det finns en med 16GB också, som är några hundringar billigare, men 16GB är i mitt tycke för lite 2018/2019.


    Undvik dock M3 Lite. Den har Snapdragon 435 som är mycket mindre kraftfull än Kirin 659 som sitter i T5, 1GB mindre RAM och ett mindre batteri. T5 är betydligt mer prisvärd.


    Det finns även en M5 lite som har lite större batteri och bättre kameror bredvid T5 lite: Huawei MediaPad M5 Lite 10 32GB (Surfplatta)


    Jämförelse här: Produktjämförelse hos Prisjakt


    Edit: Ser att M5 Lite också har USB-C-kontakt medan T5 lite har microUSB. USB C kan vara trevligt att ha.
     
    Last edited: 30 nov 2018
  5. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Åh. M5 lite verkar riktigt nice. Blir nog en sån om ingen kommer med nåt bättre förslag :)
     
  6. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Plan B är att hoppa på Chromebook tåget. Utbudet i Sverige är väl lite skakigt än, men det finns ett par vettiga alternativ ute generellt sett. Många ggr blir de lite klumpigare än en vanlig platta, men har samtidigt fler fördelar också.

    Annars röstar jag nog också på Huawei. Har en T3 själv jag fick med på köpet och trots låga specs har den levererat bra.
     
    bernard gillar detta.