GearBest.com - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Skäggman, 11 okt 2017.

Taggar:
  1. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    I dagsläget tror jag att det är lite som att spela på lotto (egentligen precis som tidigare) ibland klarar du dig, ibland inte.
     
    bernard gillar detta.
  2. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Jag tror man åker på tull/moms om väljer Belgium Registered. Trodde att det alternativet skickas från Belgien, men dom använder bara Belgium post. Såg nu senare att det finns det vanliga EU Express mot ca 150:- frakt avgift och med det alternativet har jag alltid sluppit tull/moms. Tror det får bli från Amazon.de eller Ebay. Nästan samma pris blir det ändå.
     
    bernard gillar detta.
  3. Gunr

    Gunr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Info:
    Rootless Launcher
    Suck...beställde precis en Xiaomi Mi Pad 4 Tablet från dom. Känns inte så bra att gynna dom nu när man läste denna tråden. (Varför kollar jag alltid upp sånt efter en beställning...?) Men förutom att de verkar svajiga vad gäller sanningen i recensioner på YT, brukar grejorna komma inom rimlig tid och stämma någotsånär mot beskrivningen?
     
    bernard gillar detta.
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Som de flesta av dessa kinaföretag så brukar lagerstatus och tid för att skicka iväg inte vara den bästa, kan säkert ta en vecka för dem att skicka eller så. Men om du beställt en Mi Pad 4 så får du en Mi Pad 4, så det är inget du behöver oroa dig över.
     
    Gunr och bernard gillar detta.
  5. Segge

    Segge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2016
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    9
    Har beställt några gånger och har inga direkt dåliga erfarenheter av gearbest hittills, har åkt på några nitar hos andra kinahandlare dock. Beställe i början på sommaren en Mi band 3, kom några veckor senare som lovat. Belgien registrerat paket och har inte fått någon faktura från postnord ännu :P
     
  6. Gunr

    Gunr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Info:
    Rootless Launcher
    Tack, då känner jag mig tryggare. Har mest handlat från dealextreme och lite skräp från wish, men där får man ju räkna med att allt inte är exakt som beskrivningen säger. Gearbest kändes ändå mer pålitlig tyckte jag.
     
    bernard och F-Forward gillar detta.
  7. Gunr

    Gunr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Info:
    Rootless Launcher
    Kan meddela att jag nu haft min Mi Pad 4 ett tag och inga extra avgifter från Postnord har efterfrågats. Belgien registrerat paket verkar vara ett bra val :)
     
    bernard gillar detta.
  8. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Gearbest är bra, har väl ett tjugotal beställningar där genom åren har aldrig haft problem.
     
    Gunr och bernard gillar detta.
  9. zelxi

    zelxi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Beställde en dammsugare för 2 veckor sen som skulle skickas från ett EU-lager. De var snabba på att skicka ut den om man kollar på kolli-ID men där tog det stopp. Ser ut som den "fastnade" hos deras ombud (står processed några gånnger) och sen skickades den tillbaka (Return initiated)!?!?
    Skickade ett mail till dem och de svarade med att jag skulle vänta ytterligare 2 veckor. En vara som det stod 3-5 arbetsdagar för frakt kommer alltså ta minst 1 månad :(, då har jag även betalat för frakten... usch.

    Någon som haft liknande erfarenhet? Var inget bra första intryck i alla fall.
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det minsta du borde göra är att begära tillbaka pengarna för frakten i alla fall.

    Från vilket EU-lager beställde du dammsugare?
     
    zelxi gillar detta.
  11. zelxi

    zelxi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Beställde från FAST-23, kan se med kolli-ID att den skulle ha skickats från Tjeckien.
     
    Last edited: 26 nov 2018
    Jocke_E och bernard gillar detta.
  12. zelxi

    zelxi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Till slut efter skickat ännu ett meddelande skriver de att det blev "fel" med leveransen och att den skickades tillbaka till dem (det visste jag ju redan genom tracking). Intressanta är att den aldrig lämnade Tjeckien, antagligen gjorde de en cancel själva.

    Det värsta är väl att de nu vill annullera hela orden men vägrar ge tillbaka mig hela köpsumman, dvs. frakt osv. måste jag själv stå för? Funderar på att göra en kortreklamation via banken.

    Någon som har tips vad jag borde göra? Lär vara första och sista gången man handlar därifrån, tråkigt nog.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kontakta dem igen och säg att du inte kommer ta ansvar för att de misslyckats med att leverera robotdammsugaren. Det är knappast ditt ansvar.

    Skriv att de inte lämnar dig något val annat än att göra en reklamation i sådana fall. Oftast är det enklare med kreditkort, men kontakta banken och prova.

    Du kan ju även nämna att du berättar om dina erfarenheter här på Swedroid/i communities, och att det vore tråkigt om de inte önskar rätta till det, så att de kan behålla förtroendet de fått från medlemmarna.

    Kommer själv inte handla där om de inte sköter sådant här på ett snyggt vis. Finns ingen anledning. I sådana fall vänder man sig till någon som tar ansvar för sina leveranser, tex. Amazon. Utbudet växer så gott som dagligen på Amazon DE och Amazon UK, så de borde vara vaksamma om sitt anseende.
     
    Last edited: 30 nov 2018
    Effect och zelxi gillar detta.
  14. zelxi

    zelxi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Glömde uppdatera här!

    Gjorde en kortreklamation eftersom jag inte orkade med tjatet fram och tillbaka. Kort därefter säger de väldigt kryptiskt att de gör en full återbetalning men i samma meddelande att de inte kan (säkert copy-paste meddelande), jag svarar ja men låter mitt ärende hos banken vara öppen då jag inte fullt ut kan tolka deras konstiga meddelande.

    Några dagar senare ser jag att de gjort en återbetalning, fattas någon krona, antagligen pga. valutaomvandling.

    Deras kundtjänst får väl "ok" i betyg tanke på att de åtminstone höll en dialog. Men det blir inga andra köp därifrån, alldeles för dåligt skött. Kunden ska ju inte behöva hota med kortreklamation när det tydligt är de som gjort fel, oavsett om de skyller på sitt fraktbolag som de själva valt.

    Så för de som stötter på den här tråden; jag rekommenderar inte gearbest.
     
  15. Bakgrund

    Bakgrund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Någon som beställt på sistone? Slipper man moms och postnordavgifter om man tar "EU priority line" i kassan? Vilket land ser det ut som att paketet kommer från i så fall? Tänkte beställa Oneplus 7 från HK-varuhuset.

    [​IMG]
     
  16. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    vill minnas det är via Postnl men oavsett så bör du slippa ja, det kommer inte se ut att det kommit från kina.
     
  17. solitary

    solitary Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tänkte beställa en drönare från gearbeast, är det EU priority line jag ska välja för att slippa moms?
    Det finns 2 st också, den ena är det 15 till 20 dagars leverans och den andra är det 20 till 30 dagar och heter EU priority line WR och kostar dubbelt så mycket?