Uppdateringar Nokia 7 plus.

Diskussion i 'Nokia 7 Plus' startad av o71, 9 maj 2018.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Hittar inga uppdateringar.
     
  2. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Okej bra. Det viktiga är att Nokia blir medvetna om problemet och förmodligen det mest effektiva sättet att få dem att vanka till är att så många som möjligt under en kort tid kontaktar dem om samma sak.

    ===

    Jag kontaktade Nokias support och frågade dem kring när telefonen var tillverkad osv. Det jag fick fram var att Elgiganten förmodligen fick dem runt 2018-07-27 (dem kallar det "Start of Warranty"), dock inte när den tillverkades.

    Tyvärr så vet jag inte med säkerhet vilken version av Andorid min telefon levererades med, men om det är den version som jag har nu (maj-uppdateringen) så tyder det på att telefonen bör vara tillvekrad under sommaren och kom ut till försäljning sent på Juli eller i början av Augusti.
     
  3. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Låter likadant med mig. Köpte luren i Helsingfors. Dom sade att jag har 3 års garanti. Också med systemet? Borde fråga dom.
     
  4. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, när jag frågade så kunde dem få fram garntitiden. Jag köpte min på elgiganten.se.
     
  5. breflabb

    breflabb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2018
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1
    Detta med mjukvaronummer verkar inte finnas någon logik.

    Min som är köpt i juni har dessa siffror
    00WW 3_22C_SP01
    Modell TA1046
    Jag har fått android 9 i november.
    Däremot så står det också att den är uppdaterat i oktober
    Inköpet är gjort hos Telia med abonnemang
     
  6. breflabb

    breflabb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2018
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1
    Upprepar mig själv igen. Har någon pratat med Nokia om detta?
     
  7. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Antar det står något i stil med "Security patch level: October 1, 2018"? Det syftar på vilka säkerhetspatchar som ingår i den version av andorid som är installerad på din telefon. Google släpper nya säkerhetspatchar den 1:e varje månad, men det är upp till tillverkaren att implemnetera dem och skicka ut uppdateingen till sina kunder.

    Om du tittar på Nokias uppdateringssida (Nokia Smartphone Security Maintenance Release Summary) så är oktober-uppdateringen den absolut senaste versionen och Nokia släppte den uppdateringen 30:e oktober. Sedan tar det ett tag innan det hinner rullas ut innan det är möjligt för dig att uppdatera.
     
  8. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Uppdatering: Jag chattade med supporten igen. Deras råd var att skicka in telefonen till deras service center som ett garantiärende. Eftersom att garantin gäller fortfarande så kommer DHL att hämta telefonen gratis (man får stå för emballage samt att skriva ut fraktsedel själv). Förhoppningsvis kommer den tillbaks uppdaterad/ersatt och inte skickas tillbaks utan åtgärd med en betalningskrav på felsökningskostnaden.

    Om någon annan som sitter med 1 maj 2018 uppdateringen vill försöka sig på detta så är detta mina tips:

    Vad än ni gör, STÅ PÅ ER! Jag skickade 2 mail och chattade vid 3-4 tillfällen innan jag fick rådet att skicka in telefonen.

    När dem påstår...
    1. Du har den senaste versionen
    2. Det tar tid innan det uppdateras, det har med ett antal faktorer. Ha tålamod. Se Nokia Smartphone Security Maintenance Release Summary
    3. Du måste uppdatera med SIM-kort i, testa att byta från en annan operatör.
      ELLER: Det är operatören som levererar uppdatering, därför behöver du SIM-kort
    ...svarade jag med...
    1. Andorid one garanterar säkerhetspatchar inom 90 dagar 3 år efter lanseringsdatum. Uppdateringen är från i maj, uppdateringen är mer än X månader gammal som innehåller krisilska säkerhetshål. På vilket sätt är det den senaste versionen?
    2. Min kompis har exakt samma telefon, han har oktober uppdateringen och vi bor i samma stad. Ska det ta X antal månader att ta emot en uppdatering?
    3. Telefonen köptes utan abonnemang direkt från en elektronikaffär, telefonen innehåller ingen mjukvara från operatören och är olåst. Det är orimligt att jag ska behöva byta/köpa abonnemang för att kunna uppdatera telefonen! Jag vet att man kan uppdatera Android telefoner från andra tillverkare med enbart WIFI, kan inte era telefoner det?
      (Notering:Man behöver bara ett Google konto, dvs. exempelvis ett gmail konto. Läs mer om det här: https://www.howtogeek.com/163958/why-do-carriers-delay-updates-for-android-but-not-iphone/
    Notera: Undvik all snack om Android 9, prata bara om att åtminstone få uppdaterad 8.1. Annars hamnar man i ett död-läge och håller stenhårt i "det håller på rullas ut, sitt lungt i båten".

    Åter igen, STÅ PÅ ER! Nokias support verkar vara inkompetenta eller bara lata som håller sig till något manus. Enda sättet att få dem att tänka på egen hand är att ställa motfrågor och försök att besvara på ett vänligt men bestämt sätt. Läs på och ställ krav. Som en sista utväg, säg att ni är frustrerade och att ni kommer att lämna tillbaka telefonen till butiken och begära pengarna tillbaka. Om inte det hjälper, stäng ner chatten, vänta någon timme och starta nytt fönster i inkognito och se om ni kan få tag i en mer hjälpsam person.

    Saker som jag fick gå igenom

    1. Carrier services reset
    Please insert a SIM card, go to Settings >> Apps and notifications >> See all apps >> press the three dots > show system >> carrier services >> storage >> clear cache
    Kolla efter ny uppdatering

    2. Soft reset
    Press the Power button and Volume UP button simultaneously for at least 10 seconds, release them when you feel the phone vibrate and you see "Powered by Android" on the screen. This is a safe and quick way to reboot your device, so no need to worry, you won’t lose or erase any data. Just keep in mind that the device should not be charging.
    Kollar efter uppdatering

    3. Fabriksåterställning
    1. Om man vill spara det man har på telefonen, sätt på den inbyggda backupfunktionen. Man kan återställa telefonen senare
    2. Ta ut simkortet
    3. Gå in i inställningar och tryck fabriksåterställning. All data ska raderas från telefonen
    4. När du startar upp telefonen, logga in på Google kontot och gör resten av steg-för-steg guiden med minsta möjliga. Skippa fingeravtryck och allt annat.
    5. När du ser startskärmen, gå raka vägen till inställningarna och uppdatera
     
  9. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Så gjorde jag inte. Utan sökte med Safari efter android P & OTA. Så nu har jag manuelt uppdaterat luren. Dvs laddade ner en zip fil först. Bytte namn på filen & la den i ett USB minne med FAT32. Behövs en adapter för att få minnespinnen till luren. Men sedan dök uppdatera upp. Efter uppdaterande så har jag nu android P & september patch. Kanske skall säkerhets patchar installeras manuellt också.
     
  10. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Oktoberpatchen torde komma om du gör en sökning på uppdateringar.
     
  11. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Intressant, har du länk till den sidan du laddade ner den från?

    Men jag kommer nog ändå att skicka in telefonen. Det är mest för att jag anser detta är något som ska fungera out-of-the-box och man som kund inte ska behöva googla och installera en uppdatering på ett sätt som Nokia inte har officiell support för. Sen är det mer tveksamt om garantin fortfarande gäller. Med det sagt, om man har det som sin primära telefon så har jag förståelse för att man inte vill skicka iväg den för X antal veckor.
     
  12. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Jag länkade till en sida på xda längre upp. Där ligger alla versioner.
     
  13. walldroid

    walldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2018
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Du menar denna:

    ?

    Om jag förstått det rätt så i och med man laddar ner direkt från Google och man verka kunna göra uppdateingen utan att roota eller likande så är det ju klart intressant. Dock har DHL redan hunnit hämta mitt paket och redan påväg till verkstaden. Får hoppas att man får tillbaka den rätt snart med en ny uppdaterad version och inte skickar tillbaka den orörd med en saftig räkning för felsökningskostnad.

    ===

    Btw. Jag hörde ett intressant rykte om varför man inte kan uppdatera. Tydligen så är senaste versionen av 8.1 och 9 har problem med rätt allvarliga buggar som gjorde att Nokia fick dra tillbaka dem (som ni säkert känner till).

    Men det går tydligen inte gå tillbaka en äldre version och markera "up-to-date" för OTA, utan man måste antingen tillåta uppdatering till den buggia versionen eller släppa en ny fixad version. Om detta stämer, så skulle det förklara varför OTA inte fungerar. Men om det ska stämma så hänger det på antigen att Nokias support antingen inte känner till problemet eller att dem vill mörka det hela.
     
  14. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Japp den jag menade.

    Låter mysko att de har stoppat OTA... Måste dom gjort nyligen var bara ett par veckor sen jag testade att hoppa tillbaka till Oreo från Pie.
    Då landar man på Aprils säkerhets patch. Sen börjar det dimpa ner OTA månad för månad är ett jädra uppdaterande tills man kommer till den version man vill köra på.

    Jag ska testa imorgon när grabben är i skolan.
     
  15. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Riktigt B av HMD. Hjälper mycket att de lovar 3 års patchar men struntar i att släppa dem i tid.

    De drog alltså in novemberpatchen för att de stötte på problem. När stötte de på problemen? Förmodligen i ett tidigt skede och då hade de ändå god tid på sig att rätta till problemen och släppa patchen. Får vi november patchen tillsammans med decemberpatchen tro?
    Kommer de att släppa patchar i tid alls?

    Sedan 17 december till dagens datum har min telefon fryst 9 ggr. Jäkla skittelefon är vad det är.
    Usch vad irriterad jag blir.
     
  16. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Fick nu november-patchen. Får se om denna löser de problem jag haft med telefonen.
    Deras uppgraderade kameraapp är snäppet bättre än den förra men är långt från gcam.
     
  17. breflabb

    breflabb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2018
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag fick också. Och den irriterande buggen jag haft är fixat, äntligen. Det var den som gjorde att jag inte hörde signalen när jag ringde upp vissa nummer. Hittils verkar allt flyta som det skall
     
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Fick i går 5.12 några uppdateringar automatiskt över WiFi. Fick starta om luren. Kollade med OTA som ännu inte funkar / visar fel. Om telefonen infon visar mer rätt. Har nu vid det här laget android 9 & novembers uppdateringar. Har nu version 00WW_3_39B
     
  19. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jag sökte hos DuckDuckGo för info om android P & NOKIA 7+ Så inget "googlande" här. Har nu mer version 00WW_3_39B efter att uppdateringar 5.11 2018 på kvällen började "strömma" in i luren automatiskt. Att söka manuellt funkar fortfarande inte!
     
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Som ännu inte funkar! Dvs att söka manuelt. Tur då att automatiska uppdateringar funkar via WiFi.