Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

  1. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Så kan tjuven skimma ditt nya bankkort

    Det här är artikeln jag läst, sen hur sannolikt det verkligen är vet jag inte.
     
  2. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jo, just den artikeln minns jag. En del vettiga grejer runt kontaktlöst, men sedan blandar dom in sofistikerade terminalbedrägerier som inte har ett dyft att göra med kontaktlöst.

    Grejen runt bedrägerier är att det finns flera möjligheter, men att kraven på kunskap och ansträngning gör att inte alla teoretiska möjligheter utnyttjas.

    Skimming görs i allra största del på kort du lämnar ifrån dig. Lämna aldrig ifrån dig kortet.

    Stöld av kortuppgifter har sina volymer i intrång på digitalt lagrade kortuppgifter av typen ”text” eller card on file. Dvs kortnummer, namn och giltighet som lagras av din webbbutik eller tjänst för bekvämlighet eller prenumeration. Man går in och norpar hela kundbasen. Sedan säljer man 50000 kort för tex 50 cent styck till idioter som begår bedrägerier.

    Bedrägerierna måste man göra på siter som bryter mot kortens regelverk (MC/Visa) och inte kräver alla uppgifter. I artikeln skriver dom kortuppgifterna, men det är bara en del uppgifter man kan kopiera, oavsett om man väljer bedrägeri över magnet, chip med kontakt, eller chip över kontaktlöst. Dessa bedrägerier fäller i regel ansvaret på inlösaren, dvs den som har avtal med siten som inte kräver tex cvc-koden på kortet.

    Egentligen är det ändå mer komplext, men det viktigaste är att under alla tillfällen ha koll på det fysiska kortet. Har du kortet i tex Samsung pay skulle aldrig en kortutgivare godkänna ett köp från en skum site eftersom trsaktionen bara godkänns med kryptografi baserad på din telefon och autentisering.

    Digitala plånböcker är överlägsna. Samma teknik erbjud av Mastercard och Visa för att du ska kunna lagra dina kortuppgifter säkert på siter som du har abonnemang istället för card on file. Det kallas tokenisering och gör uppgifterna endast användbara i det sammanhang dom avsetts för. Korten har digitaliserats, tyvärr släpar många banker efter med både erbjudanden till kortkunder, men också att se till att handlarna skärper säkerheten.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En annan punkt som hade gjort NFC säkrare är om fler bankappar liksom Revolut och Curve visat en notifikation omedelbart i samband med ett köp. Då är risken mindre att någon har tid att utföra mer än ett småköp.

    Problemet är att våra banker är bedrövligt dåliga på att införa stöd för bland annat notiser, widgets och Android Wear etc. Det finns undantag, men det stora flertalet saknar detta. Det är tex ofta onödigt krångligt att komma åt transaktionshistorik och saldo (speciellt i de fall man tvingas logga in med BankID för att ta del av det). Visst bör det inte vara aktiverat som standard, men möjligheten skall förstås finnas.

    Tex Curve har platsbaserad säkerhet, så om ett köp utförs på en plats som är långt från där telefonen/användaren befinner sig kan köpet spärras automatiskt.
     
    Last edited: 30 nov 2018
  4. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nja, du menar att du skulle hinna spärra kortet innan någon har köpt fyra stockar billig snus? Kanske stoppar du 500 spänn om du är på tårna.
    Transaktionshistorik regleras av betalningsdirektivet PSD2 och öppnar upp alla banker just för transaktionshistorik.

    Curve är bara ett extra lager i betalningen som ger lite och tar mer av parterna. Ungefär som Klarna, fast på konsumentens sida av köpet. Just den typen av ”säkerhet” kan diskuteras. Jag kräver att min kortutgivare har bra säkerhetsrutiner, inte säkerhet på ett annat kort som debiterar mitt ”riktiga” kort.
     
    bernard gillar detta.
  5. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Fortfarande inget stöd för American Express? Var rätt långt bak i tråden det nämndes att det inte fungerade.

    Enligt Amex hemsida så ska det fungera, men det är kanske regionsberoende med.

    Relaterad fråga: Måste butiken stödja Amex i dessa fall, eller fungerar GPay som en "fasad"? Många butiker tar ju inte Amex, tänkte om man kan komma runt det.
     
  6. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Du måste ju fortfarande betala med ditt amex, stödjer inte butiken amex så kan det inte fungera.
     
  7. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    attans, då får man hoppas stödet kommer till curve då
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl snack om att Amex är på G både till Curve och Revolut samt Samsung Pay, men det verkar gå långsamt.

    Apple Pay är nog ensam om Amex i Sverige just nu va?

    Det blir intressant att se hur det blir med poängen när man kopplar på kortet till Curve. Om det räknas som uttag eller ett köp.
     
  9. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Om du betalar med ditt Curve Mastercard så accepteras det i alla butiker som tar Mastercard oavsett om du betalar räkningen för Curve-köpen med Amex eller ngt annat. Det är Curve som ska öppna för Amex.

    Edit, såg att du inte undrade om curve. Ja om du lägger in ett Amex i en Digital plånbok så funkar det som vanligt, dvs butiken du handlar i måste stödja det kortet. Dom digitala plånböckerna maskerar ingenting.
     
    Last edited: 2 dec 2018
  10. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Idag var jag och handlade på ett stort köpcenter i utkanten av Helsingborg.
    Handlade på totalt 4 ställen och endast 2 av 4 tog kontaktlösa betalningar.
    Varken Ikea eller Apoteket hade det aktiverat.
    Värt att notera är att Ikea hade nya fina skinande läsare med en fin NFC logga på sidan. Varför aktiverar man inte funktionen då?

    När ska det hända i Sverige?
     
    milky81 och bernard gillar detta.
  11. Xan

    Xan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Her i Norge har Ikea aktivert kontaktløs på terminalene i restauranten og kiosken, men ikke de i selve møbelbutikken.
    Grunnen til det er nok at når man betaler med Gpay/Apple pay, går transaksjonen via MC/visa, men ved ordinær betaling med debettkort, går transaksjonen via det norske systemet BankAxept. Transaksjonskostnaden er mye lavere via BankAxept, og beløpene det handles for i møbelbutikken kontra kiosken er jo mye høyere, så de sparer vel en del i kortgebyr. Vil anta at dette er grunnen til at de har gjort det sånn her.
    Veldig irriterende at jeg får kjøpt korv med mobilen, men bokhylla må jeg dra fram kortet for.

    Er det et tilsvarende betalingssystem likt det norske BankAxept i Sverige også?
     
    Xboy, rodak och bernard gillar detta.
  12. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    IKEA har olika kassalösningar i sin restaurangverksamhet och i varuhusen. Att man inte kan betala kontaktlöst i möbelkassorna med NFC har inget med kortmärket att göra. En MC/Visa transaktion går aldrig som BAX-betalning eller tvärt om.
    I Sverige hade man tidigt ett nationellt kort "Köpkort", men lämnade det för många år sedan till förmån för kort med generell acceptans som fungerar internationellt.
     
  13. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag lär fråga då jag inte hittat nåt svar.. måste man vara inne i appen gpay för att det ska fungera eller räcker det med upplåst mobil? Testade nämligen en gång att inte ha appen öppen och då ville den inte betala alls.? Efter de har jag inte testat mer, drygt filpla reda på å öppna appen hela tiden.
     
  14. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Det räcker att mobilen är upplåst.
     
  15. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Mm lär vart nå knas för mig då, i å för sig var det första gången jag testa betala med det å så. Efter de fortsatte jag bara.
    Jag misstänkte alltid att de skulle funka utan men inte gjort så många ggr än heller så.
     
  16. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Har du en Samsung? Om du har det så brukar problemet vara att Samsung Pay står som standard. Du behöver då gå in i inställningarna och ändra till Google Pay som standard istället.
     
  17. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Polen är nya med kortbetalning så där har du varför dom är mer i framkant med kontaktlös betalning och så vidare, när en butik skaffar terminal så har dom den senaste och alla kort som bankerna skickat ut har NFC. Det är lättare att sälja in något när butiker inte redan har något sedan innan.

    Sverige har haft kortbetalning i många år så många butiker som inte har nya terminaler och sen när dom fått in nya terminaler så har dom inte slagit på NFC och även att många banker och kreditkortsföretag inte skickat ut kort med NFC förrns för något år sedan. Jag har inget NFC på mitt kort från banken och tror att jag fick det förra året.

    Kan vara så att Google pay inte fört några diskussioner med svenska banker innan dom lanserade Google pay i sverige och det tar många månader för att införa en ny tjänst.
     
  18. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Länk?
     
  19. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    För min del (Motorola G6 plus) räcker det med att skärmen är på, men fortsatt låst så går en betalning igenom.
     
    svenix gillar detta.
  20. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Men e det inte en gräns på 200kr då och du tvingas slå in pin på köp över 200?
    Med upplåst mobil har jag iaf aldrig behövt slå in pin. Dock inte testat så mycket med låst mobil och skärm på.