Qualcomm Snapdragon 855 påstås vara snabbare än A12, och "3D Sonic Sensor"

Diskussion i 'Allmänt' startad av bernard, 4 dec 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Qualcomm ger en första glimt av Snapdragon 855 och presenterar ultraljudbaserad fingeravtrycksläsare - Swedroid

    Qualcomm påstår att Snapdragon 855 är snabbare än både Kirin 980, vilket låter rimligt, men även snabbare än Apples A12 Bionic, vilket låter mindre rimligt. Det beror dock på vad Qualcomm mätt. Om de talar om 5G-modemet är det givet att Snapdragon 855 är snabbare än LTE-bestyckade A12 Bionic, men mer intressant är ju enkeltrådad prestanda där Apple för närvarande dominerar.


    snapdragon_855_ultrasonic.jpg
    Mer spännande tyckte jag nästan den ultraljudbaserade fingeravtrycksläsaren är. Till skillnad från den optiska läsaren får man en 3D-bild av fingret i stället för en 2D-bild, vilket av uppenbara skäl innebär högre säkerhet, men framför allt innebär det att sensorn inte blir känslig för smuts på samma sätt. Vatten eller oljiga fingrar är inget problem/påverkar inte avkänningen.



    Är väldigt trist att Google valt att lansera Pixel-telefonerna precis i samband med att ett nytt chipp kommer. Det blir lite trist att behöva vänta in november 2019 för att få ta del av chippet på Google-hårdvara, medan flera andra tillverkare redan kommer ha det i februari eller mars redan.

    Google borde komma i bättre fas med Qualcomm och släppa något nytt redan under våren, även om det gör de som köpt Pixel 3 arga, så är det mycket bättre i längden. Telefonerna tappar mycket av sin attraktionskraft om de inte är tidiga med nyheter som tex. ultraljudbaserade fingeravtrycksläsare.
     
    Last edited: 4 dec 2018
    Kristy, EricG, eastbound och 4 andra gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Google? Deras telefonsatsning kommer läggas ner, buggiga lurar som lider av både det ena och det andra. OnePlus finns nu i US så finns ingen anledning för någon att köpa en Pixel-telefon.

    Att några i lilla Sverige importerar Pixel-lurar är rätt fascinerande. Hårdvaran imponerar inte på något sätt.

    Bara för Google att släppa sina kameraalgoritmer tillgängliga i kamera-appen i Play Store så är det bara att lägga ner Pixel-telefonerna.
     
    ruva gillar detta.
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 024
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag kommer fortsätta köpa Pixlar, bästa telefonen jag ägt, inte upplevt några buggar på de jag haft.
    Men jag har förstått att den av någon anledning irriterar One+ -ägare. :P
     
    ruva gillar detta.
  4. leobjorkman

    leobjorkman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Istället för att släppa en telefon redan i april kan Google faktiskt vänta och släppa en ordentlig uppgradering med SD 865 februari 2020.

    De slipper få irriterade kunder, skapar sannolikt ett stort tryck på nästa telefon och visar att de inte har något behov att pumpa ut nya telefoner bara för sakens skull. Lite ett sätt att visa att man inte är en i mängden.
     
    bernard gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    inact_0049 och bernard gillar detta.
  6. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Tycker ni skillnaden eller uppgraderingen mellan 845 till 855 är större än 835 till 845 var?
    Upplever inte att det var någon större skillnad mellan 835 och 845. Men kanske för jag inte spelar något.

    Helt ärligt tycker jag telefonerna är snabba nog redan. Jag är mer intresserad om de kan skapa mer energisnålare processorer även om de är lite segare.
    Men verkar som kameran ibland blir lidande också i de lite billigare/segare processorerna?
     
  7. marvinorman

    marvinorman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2015
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    22
    Är det ännu inte lite tidigt att redan satsa på 5G-stöd i telefoner? Eller har utvecklingen kommit så pass långt redan?
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    WhatGear som har en YouTube kanal gjorde en kort sammanfattning om man inte orkar kolla långa keynotes. Blir mycket förbättringar med kamera algoritmer och sådant också. Så det är inte enbart snabbhet med 855.

    Det var nåt som intresserade mig. De kommande Samsung Galaxy S10 vi får till Sverige får väl Exynos?
    Medan USA får Snapdragon. Så det kan möjligen vara en nackdel för Samsung på en del marknader.

    Såvida inte de nya Exynos chippen är lika bra.:)