Diskussion: IKEA Trådfri / IKEA Home Smart

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Swedroid, 6 okt 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Hue har inte stöd för det av den anledningen. Rätt trist, vore enkelt fixat med en firmwareuppdatering från Philips sida.

    Egentligen är Hue det bättre systemet. Dels att fjärrkontrollerna kommunicerar direkt med gatewayen i första hand, och sedan för att Philips har bättre mjukvara (utöver det fungerar med så gott som samtliga Trådfri-lampor).

    Tycker nog att mitt Trådfri-system är lite nyckfullt också. Nu när jag skulle lämna lägenheten senast förblev en av totalt sex spottar i hallen tänd. Fick be Assistant släcka två ytterligare gånger innan den sista lampan också släcktes (vore ju att kapitulera om man släckte den manuellt :) ). Hue som körs på kontoret upplever jag som stabilare/mer responsivt överlag, men det är ju samtidigt dyrare.

    Haha - blev "bara" fyra stycken här.
     
    Last edited: 8 dec 2018
    rodak gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Gillar inte att man måste skaffa en massa olika gateways om man vill ha en komplett automatonslösning med lampor, brytare, rörelsesensorer, givare m.m. vill inte 4-5 boxar framme [emoji52]
     
  3. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Titta på Athom Homey...
     
  4. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Fast då funkar ännu inte google home på svenska :(
     
  5. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Animus Home

    Verkar smutt, blev lite sugen på en.
     
    bernard gillar detta.
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Kollat på den tidigare och det verkar som kapabel enhet som löser just det jag tog upp dock så är den väldigt beroende på den community som tar fram appar till diverse smarta hem prylar och det är en risk. Det finns stöd för mycket men lik väl saknas stöd för annat. Men jag förstår att önskar mycket, det är bara synd att leverantörerna inte enats över en standard eller har ett protokoll för att kommunicera basic funktioner med andra enheter
     
  7. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Mm.. Kollar på den med, plus att den är svenskutvecklad vilket känns bra. Dock saknas harmonyhub och som jag förstått det ifttt vilket jag förlitar hemmabion på i dagsläget :(

    Den av homey eller heart som fixar till de funktioner som saknas får mina pengar

    Faktum är att samsung smartthings ligger närmast för mig nu..
     
    bernard gillar detta.
  8. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Homeyn klarar Harmony - Homey Apps

    Edit: Och IFTTT Homey Apps

    Animus hade väl inte inbyggt stöd för Hue utan man fick köra Hue-bryggan. Så var det förut iaf.

    Själv har jag Homey och använder Hue-lampor, Trådfri-lampor och uttag, 433 uttag och sensorer (typ Nexa och Telldus), Xiaomi sensorer (som är Zigbee), Osram Smart+ ute-uttag (Zigbee) samt LIFX-strip (wifi). Allt i Homeyn utan extra bryggor.
     
    Leo83 och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, Animus fixar tex inte Hue. Animus har en mycket liten community i jämförelse med Homey, men det kan ju så klart ändras med tiden.

    Homey är ett säkrare kort skulle jag också säga.

    Det vill säga om man inte vill bygga eget med Home assistant/hassio, men det tar en hel del tid i anspråk och är inte särskilt mycket "plug 'n play".
     
  10. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Och visst blir man beroende av en community som Homey i mitt fall men så länge uttag, lampor och sensorer är öppena så kan jag ju byta till ett annat system om jag vill det. Själv vill jag absolut inte låsa fast mig vid en leverantör och system.

    EON och Vattenfall stänger ju ner sina smarta hem lösningar nu. Låsta system som blir värdelösa. Tror dom som köpt inom 3 år sen skulle få nån ersättning men men som som var med sen starten 2012 fick inget.
     
  11. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Håller med. Kollade på Home Assistant och visst var det enormt kraftfullt men var ju inte direkt plug'n'play utan knacka kod. Sen har ju Homeyn sina saker och är inte perfekt men väldigt mycket lättare.

    Homeyn fick ju sin efterlängtade 2.0 för nån dag sen. Förvisso som RC1 så var väl en del buggar. Jag tänkte vänta tills det värsta lagt sig innan jag uppdaterar.
     
    bernard gillar detta.
  12. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag skulle inte rekommendera Animus då som fler nämnt så fixar den inte Hue eller trådfri då den saknar stöd för zigbee.
    Så man blir ändå tvungen att ha en Hue bridge för Hue grejer och en Trådfri gateway för att köra Ikeas strömbrytare.
     
    bernard gillar detta.
  13. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Nu verkar uttagen va slut i Malmö...... Det går undan
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De verkar inte ta slut på samma dag som tidigare i alla fall, så det är ju alltid något :)

    Antar att det blev lite extra rusning nu i och med julbelysningen.


    Jag är rätt nöjd med dem, och de dyker fint upp i Google Home så man kan styra därifrån (IKEA:s app vill man ju helst undvika). Tog ungefär ~5 minuter från att jag kopplat ihop uttagen med Gateway:en till dess att de syntes i Google Home-appen.

    Funkar bra med assistant också.

    En nackdel är att de är lite klumpiga sett till ytermåtten (men jag antar att de är ordentligt säkra med rejäla avstånd mellan komponenterna) och att det knäpper rätt högt när man slår/av på dem. Jag hör för övrigt inget surr från dem.

    Säger jag "Sätt på TV:n" slår den på uttaget och stereon går automatiskt igång samtidigt som min Shield TV aktiverar TV:n. Mycket praktiskt.

    Max utgångseffekt är rätt brutal också: 3680W (så förstärkare+TV+andra prylar är inget problem). Normal effekt för en 220V-spis är väl ~2500-3000W. Standby-förbrukningen ligger på 0,3W per uttag, så har man fem uttag landar man på 1,5W.

    I jämförelse kan nämnas att många andra uttag, förvisso mer kompakta sådana, i regel inte klarar mer än 1000-1200W.
     
    Last edited: 10 dec 2018
    Travolta gillar detta.
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Har du en förgreningsdosa kopplat till uttaget?
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, med åtta anslutna enheter av olika slag i vardagsrummet.
     
  17. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Intressant siffra, det motsvarar vad man kan belasta en 16A säkring (räknat på 230v).
    Oftast har man 10A i uttagen, vilket ger max belastning på 2300W (räknat på 230v), så säkringen bör i de flesta fall lösa ut före uttagen går sönder.
     
    bernard gillar detta.
  18. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Litet exempel på vad en stor leverantör behöver tänka på när det behöver fungera i alla situationer hemma hos vem som helst. Ingen vanlig användare sitter och räknar watt utan kopplar bara in vad de önskar och kör. En trasig säkring i en pryl hade kunder sett som trasig produkt och lämnat tillbaka till IKEA efter att de anslutit ett element eller värmefläkt
     
    bernard gillar detta.
  19. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Min teori är att watt-siffran är en nominell märkning, dvs med god marginal till vad brytaren klarar IRL. Med tanke på det klick som hörs, är det med all sannolikhet ett elektro-mekaniskt relä som drar till (och inte någon effekt-transistor som styr) vilket säkert hanterar betydligt mer än vad som står i databladet.
     
    bernard gillar detta.
  20. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    (Först och främst, inga PM om tillvägagångssätt tack. Det räckte med shitstormen som blev på Facebook efter att jag gick ut med att mina Ikea-pluggar visst gick in i Hue, relativt smärtfritt dessutom. :eek::D )

    Jag är nyfiken på vad som gjorde att det faktiskt gick, mig veterligen tog det ett tag innan jag fick en uppdatering som kan ha täppt till ev "hål". Har heller inte kunnat prova med nya då de är slut hela tiden... Jag vill minnas att andra provade samma dag som jag men inte lyckades få in sina.
    Förr har jag haft problem med enstaka Trådfri-lampor i Hue, som tokvägrat att läggas in. Provade varenda jäkla metod som vårt kära Internet hade att tillgå men icke - de vägrade. Andra Trådfri gick alldeles utmärkt både före och efter.

    (För den nyfikne, ena lade jag till med en Ikea-kontroll som jag hade liggandes, den andra lade jag till med Hue Essentials, triggade touchlink, sökte sedan efter lampa som vanligt och vips så fanns den i listan över lampor. Detta var på releasedagen om jag minns rätt, eller rent av någon dag innan "officiellt" släpp av pluggarna.)
     
    bernard gillar detta.