Var funkar Google Pay?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av zaragon, 11 dec 2018.

  1. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag är så grön på detta att ag inte ens lyckas hitta eller uttolka svaret på en så enkel fråga.

    Men Danske Bank släppte Google Pay idag, så jag har aktiverat det på min telefon. I vilka butiker kan jag betala? Är det bara i vissa? Eller överallt där de tar "blipp"?
     
  2. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Typ över allt förutom på vissa Coop butiker de håller på rulla ut dessa i samtliga buitker men i övrigt så har typ varenda företag NFC terminaler numera.

    Bara kolla här så ser du vart du kan handla med Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay, LG Pay och alla andra pay digitala börsar

    Mastercard® Kontaktlösa inköpsställen | Kontaktlöst sökverktyg

    Krävs plugins så vissa webbläsare kan blockera resultatet dock listar den max 100 butiker, så om du skulle söka på Härnösand så skulle du maxa 100 listan på en plats med 25.000 innevånare, var ifrån jag ursprungligen kommer ifrån en byhåla med typ 5000 har samtliga butiker förutom Coop stöd för det.

    Så i praktiken undvik Coop så är chansen minimal att du inte kan betala med NFC, och från och med 1 januari 2020, eller sista december 2019 om man vill säga så fram till 00:00 så behöver samtliga butiker ha NFC förbereda terminaler om de ska kunna ta emot betalkort i butiken, detta då det blir en ny protokoll för ta emot betalkort i butiker och samtliga terminaler behöver dessa protokoll uppdatering enligt EU lag.

    Så från och med 1 januari 2020 så har 100% av alla butiker i hela Europa NFC stöd om butiken accepterar kort betalning.

    Alla terminaler som inte har protokollet 1 januari kommer sluta funka så kommer butiker inte kunna acceptera kort därför har det året på sig och slutföra utrullningen, samtliga nya terminaler sedan 2016 har varit NFC förbereda men kunnat varit avstängda för inte ta emot detta då butiken har inte uppdaterad inlösningsavtalet för inkludera NFC, samt att deras kassor inte varit NFC förbereda för kommunicera med kortmaskinen.
     
    Mr. Ofi gillar detta.