Diskussion: Ska det bli ännu dyrare!?

Diskussion i 'iPad' startad av ruva, 8 sept 2018.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tyvärr håller apple hårt på sitt ekosystem. Man släpper in andra i viss mån, såsom google appar etc. Men de släpper inte sina specifika tjänster till android. Detta medför ju att om man sitter i apples ekosystem blir det svårare att byta. Som precis är min sits just nu.

    De som vill fortsätta använda apple kommer ju fortsätta med det, men släpp era tjänster (vissa iaf) till android. Apple kommer ju fortsätta få in intäkter eftersom folk kan fortsätta använda dem på en android.

    Den som idag är google användare kan ju i princip fortsätta vara det med en iphone, men det går inte vara en iOS:are på en android.

    Hoppas apple sänker priserna en del, öppnar upp sig lite och låt oss kunna customisera liiiite som vi vill. Fast hoppas i detta fall är nog lönlöst.

    Sitter själv och lägger upp strategier på att sluta helt med iOS, då jag inte kan ta med det till android.
     
  2. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Men i längden kommer fler o fler köpa KIA, huydai etc. Tror Kia är topp tre om man kollar sålda nya bilar till privatpersoner. Detta sker ju på bekostnad av högre priser. De som är rikare än medel bryr sig nog inte, men den stora massan.
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är ju dock delvis detta som gör Apples ekosystem så bra och inte fragmenterat och virrigt som Googles, där tjänster läggs ner var och varannan dag.

    Apple är ett helhetskoncept och vinsten är att man får den absolut bästa kvaliteten. Nackdelen är friheten. Gillar man att testa olika saker ska man inte satsa på Apple. Möjligen använda deras OS/hårdvara men med Googles/Microsofts ekosystem som finns på alla plattformar.
     
    nexusS gillar detta.
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Läste runt lite (rykten) på nätet och noterade att iphone 2019 kommer se likadan ut som x/xs. Kanske lite trist? De var först med notchen och kanske blir sist att lämna den.

    Man kan ju hoppas att de kanske inser att de är lite för dyra och ändrar priserna. De verkar som att de ändrar priserna (i USA) och ger lite mer för en inbytesenhet. Så de har iaf insett att deras priser är för höga. Annars hade de väl inte helt plötsligt börjat betala mer för inbytestelefonerna?

    Jag kan dock inte förstå att de inte förstår att småsaker som finns i lådan (eller inte i lådan) är något folk reagerar på. Gör en pudel och skicka med snabbladdare och t.o.m airpods. Då hade folk börjat handla oftare.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tror att du har fel här och att dina analyser utgår från dina egna kunskaper och inte gemene man.

    Om du skulle stoppa 10 personer på väg in till en Telia-butik, hur många tror du skulle ange snabbladdare och gratis trådlösa hörlurar som kriterier när de väljer telefon?

    Om det var så viktigt skulle du se fler OnePlus på stan och färre iPhones.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 850
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Just OnePlus tror jag har rört om ordentligt i mobilindustrin de går väldigt bra i USA:
    The OnePlus 6T has sold 249% more units than the OnePlus 6

    I kombination med en 20% prisökning för Apple produkter så tror jag det har en påverkan:
    Apple’s charging at least 20% more for every product this year and we’re all going to pay it

    Så i det avseendet tror jag mycket har ändrats. Vilken strategi Tim Cook gör framöver är svårt att veta.
    Visserligen är Apple, deras produkter och iPhones ett premium/lyx alternativ. Men frågan hur mycket det är värt i längden att gå ”All in” i hela Apples eko system? Från HomePod, Mac, iPhones och rubbet.

    Min gissning är att kunder ser sig om efter andra alternativ. Apple själva släpper nu Apple Music till Amazon Echo. Vilket de antagligen inte hade gjort om HomePod hade sålt bra. Så de underminerar lite sitt slutna eko system på vissa områden.

    Fast som konsument blir det en fördel.
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Kan bara svara för mig själv. Mycket. Men så använder jag också i princip alla funktioner vilket snittanvändaren inte gör.

    Gratis/billigt är inte intressant för mig om det inte erbjuder samma funktionalitet och kvalitet. Jag betalar också gärna för att slippa hacka och strula för att uppnå samma funktionalitet. Har blivit bekväm och tiden är värd mer än pengarna.

    Men givetvis har även jag en gräns men än är vi inte i närheten.
     
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja självklart är det utifrån min egen ”analys”. Det är ju det jag känner.

    De som går in i en teliabutik har väl oftast redan bestämt vad de vill ha. Så självklart spelar det ingen roll vad som finns i lådan.

    Fast det finns ju redan nu fler huawei/oneplus på stan än för bara ngt år sedan. Det beror ju på (enligt mig) att många som har/haft iPhone tycker de blivit oproportionerligt dyra. Själv tycker jag de blivit giriga och normalt gillar jag inte giriga personer heller, så varför inte sluta göda girigheten?

    Din gräns är inte nådd säger du, skönt för dig. Du är en bra kund verkar det som för apple ;)

    Jag säger inte att jag ogillar iPhone som produkt, tvärtom uppskattar jag den väldigt mycket. Men vill inte längre betala för den uppskattningen. Men jag hoppas naturligtvis att apple anpassar sig lite avseende priset under 2019.
     
  9. Metalmac

    Metalmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    Personligen kommer jag med största sannolikhe aldrig mer köpa premium mobiler igen.
    Har insett att mobiler i 3000 - 4000kr klassen är så grymt bra idag så finns ingen vettig anledning längre.
     
    Jörgen Ö och DrT gillar detta.
  10. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    max 6k för en mobil med topp spec
    mer är inte försvarbart att ge för en mobil.
     
  11. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    OnePlus 6T är ett bra exempel att en telefon med 8Gb ram och 256GB lagring inte behöver kosta 11000-15000kr (tänker på Apple) utan du kan få den för 6700kr

    Jag tror dom flesta hade klarat sig alldeles utmärkt med en OnePlus 6T för det är en mycket bra lur med både kvalité och flyt i systemet.
     
    katho och jnsson gillar detta.
  12. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja man skulle säkert klara sig med en Galaxy S6 också :) så länge inget kommer i närheten av samspelet mellan apples enheter och iOS generellt så betalar jag hellre extra för det och är nöjd än sparar några tusen och inte alls är lika nöjd. Men det är ju jag det :)
     
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Nu är det ju inte så att oneplus etc inte anses räcka till. De är ju enormt kraftfulla och trevliga att hantera. Hade det inte varit för iOS hade jag lämnat apple för längesedan.

    Så egentligen har man inte längre en iPhone för att det är en iPhone, det är ju för iOS. Det är därför jag tror att de måste sänka priserna för hårdvaran och istället kanske skaffa mer premium/betalfunktioner inom iOS.

    Köpte mig en oneplus 6t häromveckan för att testa. Den var ju grymt trevlig. Stillbildskameran slog min iPhone X, dock ej videokameran. Men det var ungefär samma flyt som en iPhone. Lämnade dessvärre tillbaka den för att jag på direkten saknade många funktioner från iOS som resten av familjen använder.
     
  14. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Väldigt underhållande att läsa diskussionen om Windows-laptops och hur länge dessa håller. Jag sitter på Trafikverket IKT och har väldigt mycket kontakt med många datormodeller. Jag har just nu sex datorer på mitt bord, två av dessa är från 2010 och tuggar på hur bra som helst. Nu kommer någon onekligen att säga "bla bla bla managed environment osv"; men icke. Dessa två har helt standard Windows på och ligger utanför våran management-miljö.

    Hemma har jag en laptop från 2010 vars hårddisk gav upp efter fem års hårt användande (långt över genomsnitt). Efter ny disk och nytt batteri är den nu som ny igen. Så vad är det som är kasst med den jämfört med en Macbook? Den levererar fortfarande som den gjorde när den var ny.

    Fattar inte detta behov av att sänka det ena eller det andra. Folk köper det dom tycker är värt det, och man måste inte jobba arslet av sig för att visa att ens egna laptop minsann är bättre. Det som diskussionen väl bör syfta till är att folk enligt försäljningssiffror inte tycker att det är värt det längre. Oavsett hur bra Apples produkter fungerar.

    @jajo@jajo "men det är ingen BMW", okej? BMW är ett märke, det innebär inte att det nödvändigtvis är bättre bilar. Det beror väl på vad du ska ha den till? För mig är det helt oväsentligt om det är en BMW ifall den inte kan göra det jag vill att den ska göra. Den blir inte magiskt mer kompetent eller högre kvalitet för att det är en blåvit cirkel i fronten. På samma sätt som en dator eller telefon inte blir mer kompetent eller högre kvalitet för att det är ett äpple på ryggen.

    Det verkar som att folk i denna tråden till stor del har glömt att det kanske inte är helt jämförbart helt enkelt. Jag vill inte ha en Iphone för att jag gillar fritheten att kunna välja utseende, launcher, appar osv, i större utsträckning än vad som erbjuds på en Iphone.

    Att det tog dig fem minuter att skriva inlägget är knappast Androids fel. Jag kan skriva ett inlägg dubbelt så långt som ditt på typ två minuter, och det är jag verkligen inte ensam om. Min poäng med detta är att det är lite märkligt att använda anekdoter om hur man själv inte kan använda en viss funktion som ett tecken på att ett helt OS är dåligt. 99.99% av Android-användare har ju bevisligen inga problem med tangentbordet, t.ex.
     
    katho, Ompan, Kristy och 2 andra gillar detta.
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    @ajo.lill@ajo.lill

    Läs gärna hela mitt inlägg igen....
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, jag är en bra kund och Apple är en bra leverantör. Det är därför jag är kvar. För mig personligen är det rentav prisvärt.

    Men jag vet att det kan vara svårt att förstå om man enbart jämför hårdvaruparametrar som t.ex. CPU-frekvens, PPI på skärmen, bezel i millimeter, mängden RAM osv. Då finns det ju betydligt bättre och mer prisvärda produkter än de från Apple.
     
    easycure1974 gillar detta.
  17. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Betalar också gladeligen lite extra för en produkt som aldrig strulat för mig personligen jämfört med diverse Android-mobiler jag haft genom åren.
    Allt ifrån notifikationer som inte kommer fram (Huawei) till batteridränering (Samsung) och appar som hackar och har sig bara för att appen inte varit optimerad för just den processorn eller androidversionen som mobilen använder.

    Och bara det att man ska behöva gå in och ändra på två olika ställen för att stänga av batterisparfunktioner så man får notifikationer är en soppa i sig och inte något man ska behöva göra. För mig är det inga problem men hur ska en person som inte alls är insatt i teknik lista ut det egentligen? Gillar android men det dyker alltid upp något som jag tillslut stör mig för mycket på och går då tillbaka till iPhone.
     
    easycure1974 gillar detta.
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Då många i tråden (inkl mig själv) tycker det blivit lite väl dyrt att köpa premium iphone, vad kommer ni istället byta till?

    Själv är jag faktiskt nyfiken på hur galaxy s10 kommer vara. På de ryktesbilderna man sett verkar den väldigt intressant. Kanske dessutom slipper dagens tunga touchwiz. Såg en uppgift om att standard s10 (6.1”, 128gb) kan komma att kosta 799$. Så prismässigt också väldigt intressant.
     
  19. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Kommer inte att byta. Har haft varenda android värd namnet men går ändå alltid tillbaka till iOS då android lurar alltid är bättre på papper men sällan i verkliga livet. Så nu har jag gett mig fasiken på att sluta köpa alla android lurar som kommer. Gräset är inte grönare på andra sidan :) Det känns grönt och frodigt någon vecka med en android i handen men sen kommer det bruna krypande :)
     
  20. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Haha ja så kanske det blir. Själv köpte jag en op6t, men kände mig väldigt offside mot resten av familjen.