Felaktig kalibrering av beräknad batteritid på ny telefon?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Heuristik, 6 dec 2018.

  1. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Du vet väl att man inte kan ladda ur lithiumbatteri helt. Det är en skyddskrets som hindrar att batteriet blir helt tomt. Men kalibrering av sensorn gör man som ovan.
     
  2. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Det är inte så skadligt några enstaka gånger.
     
  3. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Det går absolut att ladda ur batteriet helt (d.v.s. till 0V), bara att ladda ur till 0% och låta den ligga i några evigheter så laddar det ur sig själv. Alternativt om man har access till kontakterna; brygga polerna (vilket så klart försämrar livslängden för batteriet avsevärt).

    Dock är det så att när telefonen visar 0% är batteriet på ~3,2V så vid vanligt användande är man inte ens i närheten.
     
  4. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Kan jag ladda upp ett XZ Premium-batteri på en verkstad, eller kommer det vara så gammalt vid det laget jag önskar byta att jag lika gärna kan behålla det ursprungliga batteriet i telefonen (tillverkas inte nya batterier till xz premium..). Är det lönt?
     
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Beträffande cyklar:" There is no standard definition as to what constitutes a discharge cycle. Some cycle counters add a full count when a battery is charged. A smart battery may require a 15 percent discharge after charge to qualify for a discharge cycle; anything less is not counted as a cycle."

    Då är ju den oundvikliga frågan om smartphone-lions klassas som smartbatterier? Jag gissar på ja, utifrån informationen som jag delgetts att 10% utsöndring och påfyllning inte klassas som en cykel.