Pixel 3 och svenska menyer?

Diskussion i 'Google Pixel 3 / Pixel 3 XL' startad av Numbe, 15 dec 2018.

  1. Numbe

    Numbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Som blivande Androidanvändare (när jag snart nog tvingas pensionera min älskade Lumia 950 med Windows Phone) tänker jag mig en Pixel 3 köpt inom EU.

    Nybörjarfrågan lyder: Kommer jag att kunna använda telefonen "på svenska"? M a o: Är svenska språkinställningar, tangentbord och ordlistor native i det förinstallerade OS:et, eller måste man rådda och krångla för att åstadkomma detta - eller går det inte alls att nå dit?

    Och en fråga till: Var köper jag lämpligen denna Pixel 3? Kan någon rekommendera något?
     
  2. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Google Pixel 3 har svenska som systemspråk, svenska menyer och svenskt tangentbord.

    b.la. Inet, Komplett och Proshop säljer telefonerna annars går det även att importera från utlandet :)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. Numbe

    Numbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för snabbt och rappt svar!
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är lite knepigt att hitta Pixel 3:an till bra pris, men håll utkik i tråden för ändamålet här: Var ska man köpa Pixel 3?

    Google har kört en del kampanjer på telefonen till och från, så jag skulle vara lite försiktig med att betala fullpris.

    PS. Jag flyttar din tråd till Pixel 3-forumet.
     
    Kristy och livinl0ud gillar detta.
  5. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    1. Ja. Till skillnad från de första versionerna är Android numera helt och hållet översatt till svenska. När du startar din Pixel 3 för första gången frågar Android dig om vilket språk du talar. Väljer du svenska får du också, med några få (icke-översatta) menyval som undantag, en svenskspråkigt användargränssnitt. Telefonen har därtill förinstallerat svenskt tangentbord ("Gboard") med tillhörande ordlista. Övriga lokala inställningar - såsom datum- och tidsformat samt måttenheter för temperatur och avstånd - anges givetvis också enligt svensk norm.

    2. Undvik svenska återförsäljare - en titt på Prisjakt visar att du betalar flera tusenlappar extra (som går ner rätt i de svenska företagens fickor) i jämförelse med vad du betalar i andra delstater inom EU. Du kan med fördel överväga beställning från Tyskland - allting som kommer i den påkostade kartongen kommer att fungera här hemma, inklusive eurokontakten för den tillhörande USB typ C-laddaren.

      Två populära varianter är att antigen beställa ifrån Google Store Tyskland (med hjälp av det "finska tricket" - läs mera i den tidigarenämnda Pixel 3-inköpstråden) alternativt från tyska Mediamarkt. Det senare alternativet kräver dock att en paketförmedlingstjänst (liknande utmärkta mailboxde.com) ombesörjer med frakten hem till Sverige. Mera information om hur detta går till bör också finnas i inköpstråden.
    Till sist - som EU-medborgare åtnjuter du långtgående rättigheter i reklamations- och garantiärenden i de fall du handlat i andra stater. Ytterligare information finns på europa.eu. Låt med andra ord inte avstånden avskräcka.
     
    Kristy gillar detta.