Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 27 nov 2018.

  1. Federer

    Federer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2018
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    10
    Borde väl vara samma som för ebay , jag har då aldrig betalt moms under dessa nämnda förutsättningar.
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 029
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har nu gjort sju beställningar från Amazon.de under ett knappt halvårs tid. Jag kan konstatera att i stort sett fungerar det utmärkt. Bra priser och hyfsat snabba leveranser. Samtliga gånger jag har beställt har jag valt gratis frakt, den som ingår om man handlar för mer än €39. Så det är det fraktalternativet jag recenserar här.

    Till att börja med kan man konstatera att det ibland kan dröja 2-3 dagar innan Amazon skickar varorna även om de finns i lager. Så det får man vara beredd på. Andra gånger har det dock gått snabbare och varorna har skickats efter bara några timmar. Man kan inte veta i förväg hur det kommer att bli.

    Själva frakten kan också variera oerhört. I bästa fall skickas varorna spårbart med Postnord och det tar mindre än ett dygn innan man får sakerna. Se bif. bild på spårning av en snabb leverans.
    I andra fall skickas varorna med andra fraktbolag t.ex. Asendia, och då är det inte spårbart och leveransen kan ta upp till en vecka. Oavsett fraktbolag brukar det på svenska sidan alltid hanteras av Postnord. När man beställer får man ingen info om vilket fraktbolag som kommer att anlitas utan det får man reda på först när ordern är skickad.

    upload_2019-3-1_11-20-38.png
     
    bernard gillar detta.
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har en leverans på väg från Amazon DE just nu. Beställde vid lunch igår och den skickades på kvällen igår. Det var snabbt.

    Allt i leveransen kommer från Amazon DE själva (eller Amazon EU S.a.r.L. som det också står).
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad valde du för fraktalternativ? Standard eller express?
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Instämmer i att amazon.de fungerar mycket bra. Gillar att även att det är smidigt att returnera produkter om de inte faller en i smaken. Detta är absolut inte lika smidigt om man beställer från kinesiska butiker med EU-warehouse. Föreställer mig även att garantiärenden är bra mycket smidigare via amazon än via kinabutiker typ bandggood.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    På tal om returer - har någon här haft ett returärende? Jag undrar hur det fungerar med returer; om man får en retursedel som är betald med frakt från Sverige->DE?
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har retunerat några telefoner till amazon.fr och amazon.co.uk. Förutsätter att samma rutiner gäller för .de. I de fall jag gjort retur har amazon betalat frakten. Man loggar in på hemsidan och skapar ett returärende, sedan får man en returfraktsedel som man skriver ut och tejpar fast på paketet. Väldigt enkelt.
     
    Last edited: 1 mar 2019
    bernard, Droid55 och svenix gillar detta.
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Standard, men det var gratis frakt p.g.a. ordervärdet.
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 029
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Glömde skriva en sak och det är att Amazon ibland delar upp beställningen i två paket. Och att dessa sedan ofta skickas med två olika fraktsätt som tar olika lång tid. För mig har det hänt att tre ordrar av sju blivit delade. Av vilken orsak vet jag inte, kanske för att varorna finns i olika lager?

    I alla fall kan det vara lite retsamt när ordern blir uppdelad för man brukar få ett mail där det står ungefär: "För att ge dig bättre service har vi delat upp din order och skickar första delen redan nu". Sedan brukar de skicka första delen med ett långsamt fraktsätt. Någon/några dagar senare skickar de andra delen, ofta med ett snabbare fraktsätt. Så den andra delen kan komma fram före första delen trots att första delen var skickad tidigare.

    Jag har heller inte sett någon logik i när Amazon väljer spårbar frakt eller inte. Man skulle kunna tro att de väljer spårbar frakt till dyrare varor men så verkar det inte vara. Jag har varit med om att lite dyrare saker skickats utan spårbarhet och att småsaker skickats spårbart. Förmodligen handlar Amazon upp frakt i stora volymer och sedan är det mer slumpen som avgör vilket fraktsätt det råkar bli för en viss beställning.
     
    bernard gillar detta.
  10. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    336
    Senast beställde jag på torsdag och kunde hämta ut på lördagen i sverige.

    Valde dock att beställa en extra sak och hålla ihop beställningen för att vissa har rapporterat på Sweclockers att amazon.de börjat klistra etiketter direkt på varan utan kartong i vissa fall...

    Har aldrig fått en order delad, men kan tänka mig att amazons logistik och olika lager ligger bakom.
    Enda gången jag haft problem är när det skickas från 'fel' ställen, typ beställde från england och skickades från italien eller fastnade i ett nybyggt men ej intrimmat logistikcentrum precis i julhandeln.

    Beställde för övrigt till amazon locker i USA senast, men hade nog valt hotellet så här i efterhand.
     
    bernard gillar detta.
  11. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Beställde idag för första gången via Amazon.de (annars kör jag via co.uk) 13.31. Försändelsen hämtades 16.59 och är på väg. Otroligt snabbt det där. Visserligen tog jag DHL Express men ändå.
     
    bernard gillar detta.
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Min senaste leverans från Amazon DE.

    Edit: Standardfrakt

    screencapture-postnord-se-vara-verktyg-spara-brev-paket-och-pall-2019-03-09-18_51_55.jpg
     
    Last edited by a moderator: 9 mar 2019
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Ah, jag trodde att ni förstod att det var den som jag skrev om tidigare i tråden. Det är standardfrakt. :)
     
    bernard gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    bernard gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 029
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En liten varning för att handla från tredjepartssäljare på Amazon.de. Alltså sådana säljare som bara använder Amazon som marknadsplats men där Amazon inte hanterar varorna.

    Jag har nu hamnat i limbo med en säljare på Amazon.de som heter "e-joker"
    https://www.amazon.de/sp?_encoding=...479504&seller=A133RA3ZUAU4I7&tab=&vasStoreID=
    och det har utvecklat sig till min värsta shoppingupplevelse hittills.

    Jag beställde en Netgear switch från dem men de skickade en Logitech presenter (alltså en typ av laserpekare). De skickade självmant ett meddelande och talade om att det blivit fel. Men sedan är det stopp. Jag försöker få svar från dem hur jag ska hantera returen och hur jag ska få mina pengar tillbaka. Deras kundtjänst skickar bara halvdana standardsvar på tyska tillbaka. Trots att jag artigt frågat om de kan kommunicera på engelska. Ställer jag tre frågor till dem i ett meddelande svarar de knappt på den första. Senaste svaret jag fick från dem var att de tyckte jag skulle skicka tillbaka varan till Tyskland på min egen bekostnad vilket är oacceptabelt då det är helt och hållet deras fel att de skickat fel vara.

    Det har nu gått en 5-6 meddelanden fram och tillbaka utan att vi kommer någonstans. Funderar på att vända mig till Amazon för att få hjälp. Amazon har någon "A-to-z Guarantee" som ev. kan vara tillämplig i mitt fall. Vi får se hur det utvecklar sig. Redan nu kan jag dock konstatera att det här kommer att ta så mycket tid och kraft från min sida att det inte är värt besväret att handla från tredjepartssäljare på Amazon.de.
     
    bernard gillar detta.
  17. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Amazon "molntjänsten med en butik i parkeringsplatsen" dra åt tumskruvarna . . .

    Amazon Vendors Panic After Online Giant Suddenly Halts Purchases

    After Amazon successfully put a majority of its retail "brick and mortar" competitors out of business, it is now cracking down on its own supply chain.

    In Jeff Bezos latest move to boost flagging profits and razor-thin margins at the company's core e-commerce business, Amazon abruptly stopped buying products over the past two weeks from many of its wholesale vendors, encouraging them to instead sell their products directly to consumers on Amazon’s marketplace, even if that means disrupting relationships with longtime suppliers and potentially limiting customer choice. And, according to Bloomberg which cited consultants who help clients sell on Amazon, thousands of vendors are affected.
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 029
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Amazon.de verkar lite skakigt just nu. Jag har flera ordrar på gång och idag fick jag en av dem (inte den i inlägget ovan).

    Jag hade beställt ett fyndexemplar av en switch D-Link DGS-1210-16
    D-Link DGS-1210-16 (Switch)
    för €75.

    Istället skickar de en D-Link DGS-1210-10MP
    D-Link DGS-1210-10MP (Switch)
    med ett listpris på €195 och fyndex för €172.

    Så jag fick en mycket dyrare switch med POE än den jag hade beställt. Å andra sidan har den färre portar men jag behöver nog inte så många portar ändå.

    Orkar nog inte bråka om detta utan jag behåller switchen jag fått och "tjänar" en tusenlapp på affären. Om nu inte Amazon själva upptäcker att något har blivit fel.

    Detta är varor som säljs av Amazon själva så ingen tredjepartssäljare inblandad den här gången.
     
    bernard gillar detta.
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Stor eloge till amazon.de från mig. Det hade blivit en miss på min beställning där jag endast fick en av två böcker. Tog kontakt via mail och efter någon timme fick jag svar och en ny order skapades och skickades nu med express och väntas vara framme i morgon. 10/10 i detta ärendet [emoji106]
     
    svenix och bernard gillar detta.
  20. KentJ

    KentJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2017
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P30
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Huawei M5 10.8
    Platta 2:
    Sony Xperia Z4
    Sällar mig till dem som tycker det funkar bra, köpte en bok för ett par veckor sedan och fick en kredit på tullen efter leverans då de konstaterat att den redan hade förtullats en gång, så jag fick tillbaka 25.- , hatten av för det!

    Boken kan jag f.ö. rekommendera varmt, "The Hardware hacker" av Andrew "Bunnie" Huang.
     
    chraist och bernard gillar detta.