Sony resultatrapport 2017 - förväntas endast sälja 10 miljoner enheter 2018

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av bernard, 27 apr 2018.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Märkligt om det faktiskt är sant att XZ3 säljer bra. Den går jättedåligt i Sverige, av Prisjakt och Pricerunner att döma, och Sverige är en historiskt stark marknad för Sonymobiler...
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns nog en rätt stark lojalitet till Sony fortfarande bland vissa konsumentgrupper, men det är klart större uppförsbacke bland oss mer teknikinvigda som hänger här eller som regelbundet kikar på Prisjakt.

    För de som uppskattar design kan jag ändå tro att XZ3 också är lite tilltalande i och med färgerna, speciellt den gröna & vinröda, och sedan är den rätt bekväm att hålla i på grund av tvålkoppsformen. Känner man och tar på den i butik är det inte otänkbart att man kan komma att uppskatta den ändå, och sådant får ju inte genomslag på Prisjakt.

    Även gränssnitt och UI andas ju mer "japansk/nordisk" minimalism, vilket vissa kanske gillar om man nu provar den i butik bredvid de mer flashigare och rörigare EMUI eller Samsungs UX.

    Jag hade nästan kunnat tänka mig en XZ3:a om det inte vore för kameran. Bra frontriktade stereohögtalare, trevlig skärm, fint UI med rätt hyggligt flyt/lite bloat, plan display och bra grepp samt reko pris. Tråkigt att de insisterar på att fortsätta med 20MP-sensorer trots att det bara skapar besvär.
     
    Last edited: 19 dec 2018
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror det var i Japan XZ3 sålde bra. Vet inte hur det är i övriga regioner.
    Men de körde hårt med kampanjer under BlackFriday.

    Hade jag inte redan haft en Xperia XZ2 hade jag nog slagit till på en XZ3.
     
    bernard gillar detta.
  4. erik89an

    erik89an Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    440

    MINA ENHETER

    Känner att jag måste skriva av mig lite gällande Sony.

    Jag har haft många Sony (SE) telefoner genom åren. K750 (ej android iofs) X10, Z3, XZ1, och min nuvarande XZ3. Jag har ALDRIG har några problem men någon av dessa. Jag kanske haft tur men jag känner att jag alltid kan lite på Sony när det kommer till mjukvara och vårdvara.

    Nu sitter jag med XZ3 som jag min tredje dag i ägo tappade i marken (trägolv). Hörde ett högt duns och trodde det var slutet. Blev förvånad när jag tog upp den, inte en enda skråma. Vill inte ens leka med tanken vad som skulle hända om det var en Iphone :P

    Något jag även gillar med Sony är att de kör sitt egna race. De skippar Notch och alla andra våta drömmar om hur man kan minska bezels. Jag tycker bezels på XZ3 är perfekta. Tycker nedre delen är lite för liten t.o.m. när jag ska hålla kameran i horisontellt läge. Så just bezels etc tycker jag de lyckats med, skulle kunna vara lite mindre på ovansidan, men men.

    Gällande kameran, visst den skulle kunna vara bättre, den tar lite mörka bilder med gråa färger MEN, MEN, MEN, här vill jag tacka google att de har deras foto app för den gör magi genom filtret "automatiskt". Ett snabbt tryck på den och bilden blir ljusare med finare färger. 9/10 ggr blir den minst dubbelt så bra. TESTA! Visst skulle man vilja att orginalmjukvaran skulle göra jobbet.

    Så för att summera, jag älskar Sonys telefoner, speciellt XZ3. Lyckades få tag på en under black friday för 5290 inkl home mini. Valde den röda som jag är helt förälskad i.
    Jag skulle bli helt förstörd om Sony drog sig ur marknaden för telefoner för jag skulle vara den som saknade de mest. Så jag hoppas hoppas att de lyckas framöver.
     
    eastbound, Johnh3, Buzz och 3 andra gillar detta.
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Absolut. Jag diggade den skarpt. Prisjakt och Pricerunner är ingen exakt vetenskap heller, men antalet klickningar korrelerar givetvis med köp online. Den verkar konstigt nog gå sämre än de senaste två Premiummobilerna från Sony, oavsett om det gäller butik eller online. Det är en kvalitativt bättre mobil i precis alla avseenden, inklusive modellen (visst subjektivt inslag där men ändå, med en bättre OLEDdisplay, och så går det sämre!
     
    Last edited: 20 dec 2018
  6. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Det fanns indikationer från det som länkades att det gick bättre även utöver Japan. I Japan har dock Sony givetvis ett starkt fäste, även om de inte är nr 1 där längre. Att en viss modell säljer starkt där är tyvärr helt intetsägande för marknaden som helhet. Det är inte ovanligt att Sony har sålt bäst där av alla märken.
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror Sony släpper mobiler lite för ofta. Tror en bättre strategi i längden är att ha årliga släpp än var sjätte månad med minimala ändringar.
    Sony Xperia XZ4 och kanske XZ4 Kompakt. Sen när nästa Snapdragon processor kommer 2020 igen så synkar de bättre.

    Det gäller även deras mellanklassare.
    Trots allt har Xperia XZ2 och Xperia XZ3 samma processor, huvudkamera.
    Mitt i alltihop kom en Xperia XZ2 Premium också.

    Sony på mobiler är nu ett för litet märke så jag tror det är bättre att kraftsamla resurserna än att släppa för många mobiler för ofta.
     
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Z5 Premium och XZ premium hade två år emellan sig. Jag tror inte det ger varken till eller från. Man kan aldrig erbjuda för mycket. Sen när det gäller compakt och premiummodeller ser jag ingen konflikt alls, då dessa är sannolikt inriktade på två olika marknader.
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror det är bättre att ha en enda premiummodell om året (möjligen i två storlekar) som mobilmarknaden generellt sett är numera.
    Sen kan Sony släppa mellanklassarna sex månader tidigare eller senare för att inte blanda ihop dem i samma segment.

    Personligen tror jag det även skadar OnePlus i längden med sina sexmånaders cykler också. Det skrivs i tech media visserligen som gillar sånt men för kunderna tror jag valet blir enklare med ett årligt släpp än att hålla på som de gör nu. Sen efter några månader kan de istället sänka priserna.

    Om det är så att mobilköpare håller i mobilerna längre pga höga priser så tror jag man får ändra strategi i en krympande marknad.
    Särskilt när Sony nu har en rätt liten mobildivision.;)
     
  10. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Det har funnits en tanke bakom det. att vara först ut med senaste teknologin. Den strategin har dock inte gett något alls för Sony.
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony har en presskonferens på CES mässan den 7 januari:
    Sony announces CES 2019 event: Xperia XA3/XA3 Ultra may arrive January 7

    För sina mellanklass lurar har Sony en årlig release cykel som jag tycker är mer rimligt. Verkar bli mycket nytt.
    Kan bli dual kameror på alla dessa. Mycket rykten om en fingerprintsensor på sidan igen.
    Är patentbråket för det möjligen löst?
     
    bernard gillar detta.
  12. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Ryktas vara en 2020-deadline innan Sony lägger ner mobildivisionen, om det inte vänt tills dess. Kan inte bekräfta uppgifterna men någon påstod att sådan info läckts
     
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Det ryktet har väl gått i flera år nu. Dvs nästa år så lägger de ner, och nästa, och nästa...
     
  14. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Nja, jag har aldrig hört om en deadline tidigare. De har däremot tidigare skrivits av som elektronikföretag av pressen när det var en kristider, vilket ju visade sig vara en felaktig förutspåelse

    :Sony is no longer an electronics company
     
    bernard gillar detta.
  15. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    För att citera gammalt inlägg :) Som du säger, så tror jag, och hoppas att 2019 kommer bli mer fokus på att släppa mindre per år, eftersom trenden verkar vara så för alla, att folk inte vill köpa ny mobil varje år med tanke på dels priset men oxå att förändringarna är inte tillräckligt stora för att motivera ett köp.

    Apples rapport tror jag skymtar lite åt detta, och hoppas att de flesta andra oxå kommer dra mer farten lite eftersom det inte kommer funka i längden
     
    bernard och Johnh3 gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kanske det finns en deadline 2020. Svårt att veta hur Sony styrelsen och aktieägarna resonerar?
    Men 2019 modelluppsättning av mobiler verkar bli de största ändringarna någonsin för Sony.
    Ryktas att även lågbudget modellen L3 får dualkameror, den populära sido fingeravtrycksläsaren återkommer.
    Vilket var något av en Sony grej. Xperia XZ4 likaså med triple kameror m.m..

    Så på pappret verkar de få en stark uppsättning om alla ryktena är korrekta. Känns som det är nu eller aldrig de har chansen att vända försäljningen. Men det krävs en del marknadsföring så folk får kännedom om dem också.:)
     
    bernard gillar detta.
  17. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Vissa kännare inom branchen menar att det är omöjligt för Sony att hävda sig på smartphonemarknaden med kinesiska företagens frammarsch, som kan producera till mycket lägre kostnader. Jag förstår dock inte varför. Sony har ju fabriker i Kina.
     
  18. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Ni som inte är insatta måste kolla in det här. Ett kolossalt ras i sålda enheter: Att Sony ens fortfarande existerar på smarthponemarknaden beror på de högre priserna och för att mobilinnovationer är trendiga. Så fort den teknologin är mindre poppis lär Sony hoppa av tåget precis som med datorerna


    2013 38.4 11.95%
    2014 40.0 4.17%
    2015 29.4[93] -26.5%
    2016 14.6[94] -50.34%
    2017 13.5[95] -7.53%
    2018 7 (forecast)[95]
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    1/2 kommer de presentera siffrorna för Q3 2018, så får vi se hur XZ3 presterat: Sony Global - FY2018 Q3 Earnings Announcement
     
  20. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Alright. Jag ser inte något ljus i tunneln efter klagokören att hörlursjack är borta.. Men vi får väl se om den övertalade andra grupper.