Bakåt / hem / app knapplisten fryser och är ej responsiv

Diskussion i 'Nokia 7 Plus' startad av new2swedroid, 18 nov 2018.

  1. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har ett problem som kanske är grymt irriterande som tycks vara vanlig på 7+.
    Åtminstone finns det rätt många som rapporterar följande fel på internetz ;

    Bakåt / hem / app touch "knapparna" slutar plötsligt att fungera helt. Skrollning och annat fungerar ovanför knapplisten. Jag måste göra en full reboot. Andra användare stänger av med powerknappen och aktiverar med fingertryckavläsaren och då försvinner problemet. Men jag måste alltså starta om hela telefonen vilket är extra jobbigt. En del användare har lyckats få displayen utbytt hos Nokia.

    Frysningarna sker helt spontant och följer inte några mönster. Kanske varannan dag men alltid i samband med att jag använder telefonen.

    Chattade med kundtjänst (Nokia) som tyckte att jag skulle testa telefonen i felsäkert läge vilket jag gör nu.

    Jag uppgraderade direkt till Android Pie så jag vet inte hur telefonen hade betett sig ifall den hade kört Oreo.

    Är det några andra som har liknande problem?
     
  2. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Min kan haka upp sig helt plötsligt och reagerar då inte på nått alls. Då får man släcka skärmen och låsa upp den med fingeravtrycksläsaren igen så är allt bra. Händer kanske en gång varannan dag i snitt.

    Jag är fortfarande nöjd med mitt köp, men jag har slutat att rekommendera den till andra pga div småfel.
     
  3. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    Märkligt. Har du testat felsäkert läge?

    Jag undrar om det verkligen kan vara ett hårdvarufel som många hävdar. Ett hårdvarufel hade visat sig oftare kan jag tycka.
     
  4. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Lite uppdatering:

    Från 17 nov då jag började föra diarie kring frysningarna, till 14 dec har telefonens "list" fryst 18 ggr. I snitt varannan dag. Helt sjukt. Tur i oturen är att en omstart av telefonen går snabbt.

    Ni som har Touchpanel firmware version Novatek-V07 : har ni haft problemfria telefoner med denna firmware? En del tycks nämligen koppla denna firmware (som för övrigt inte tillåter bakgrundsbelysningen gå ner lägre än ca 25%) till att frysningarna uppstår?
     
  5. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Själv har jag Goodixv1 och har upplever inget av de frysningar du har råkat ut för.

    Och nu såg jag det här på Reddit. Skrämmande om det är sant. Screenshot_20181215-183219.jpeg
     
    new2swedroid gillar detta.
  6. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Det är riktigt dåligt, om reddit inlägget stämmer, att hmd struntar i att åtgärda ett känt problem. Sånt kommer att bita dem i svansen.
    Hur resonerar man om man menar att enheten fungerar även om panelen har problem och garantin förbrukas om den byts ut?
     
  7. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Jag tycker att du borde ta kontakt med företaget du köpte telefonen av och skicka in den på skärmbyte. Uppenbarligen har du en kass skärm.
     
  8. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Den vändan känns bara så tråkig. Elgiganten kommer att felsöka / alt lämna den till HMD's verkstad och detta kan ju ta veckor. De kanske bara fabriksåterställer den och ser att telefonen funkar ok de dagar de har den och hävdar att det förmodligen är nån mjukvara som jag har installerat som triggar igång problemen och så vidare. Jag har chattat med Nokia och de hävdar att de inte känner till att deras verkstad bytt ut Novatek-firmware. De kan inte heller garantera att något alls kommer att bytas ut, trots att jag påtalade att det fanns exempel på användare som haft problem med just Novatek.
    Jag tror att HMD är tomma tunnor som struntar i service och är bara intresserad av att sälja.
     
  9. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag är i samma läge. Vet inte om jag orkar gå igenom hela processen att (eventuellt) få den lagad/utbytt. Jag är i starkt behov av en mobil med dual SIM och har tyvärr ingen gammal liggandes.

    För övrigt har jag Goodix-V1.017.20 som firmware på touchpanelen.
     
  10. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Jobbig sits ja...
    Det går ju ganska fort att starta om telefonen men visst är det irriterande att dras med denna bugg.
    En del rapporterar om att det räcker att snabbstarta telefonen genom att trycka på power och väcka den med fingeravtryck men på min går det inte alls.
    Intressant att din goodix har problem.
    Men du har inte några problem med ljusstyrkan?
     
  11. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Det är så jag löser mitt problem, vilket är orsaken till att man orkar leva med det. Annars hade jag varit så illa tvungen att lämna in den.

    Den automatiska ljusstyrkan är värdelös, men jag har inga större problem med den lägsta nivån. Nog för att jag tycker att det är för ljust när man använder mobilen i ett mörkt rum, men det har jag tyckt med alla mobiler så den här är inte sämre i det avseendet.
     
    new2swedroid gillar detta.
  12. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    Det lär ju vara rätt många som har felanmält internationellt så hmd kanske släpper en korrigerande patch så småningom. Om de erkänner att problemet existerar samt att det går att lösa med en patch..m
     
  13. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har märkt att frysningar uteblir om jag undviker att använda mittenknappen. Fjärde dagen utan frysningar. Lite bökigt att använda på detta sätt dock.
     
  14. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Testa tex fluid navigation gestures!
     
  15. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Det såg intressant ut, tack för tipset.

    Ser nu att ADB måste aktiveras och det verkar vara en del pill med detta?
     
  16. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Inte direkt det är busenkelt.

    Bara att aktivera utvecklaralternativ slå på adb felsökning.
    Koppla luren med en dator. Se till att godkänna datorn på telefon.

    Dra hem adb(googla)

    Starta cmd på datorn om du har windows.
    Börja med "adb devices"

    Ser du ett namn med lite bokstäver och nr så är det bara att knappa in kommandot.

    Sen är det bara att dölja navigeringen i appen och välja gester.
     
    new2swedroid gillar detta.
  17. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Tackar för lathunden.
    Jag ska avvakta lite med den och se om HMD insisterar på att problemet inte finns / inte släpper en patch.
     
  18. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Har inte testat detta, men enligt internetz ska detta temporärt "låsa upp" den frysta nav.baren ;

    System Settings -> System -> About Phone
     
  19. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Idag frös den igen. Jag kan bekräfta att en snabb visit till "about phone" gör navigationsbaren klickbar igen.