Tvättstuga och NFC

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 15 dec 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    I min tvättstuga har vi såna här taggar för att boka tid och låsa upp dörren till tvättstugan:
    [​IMG]

    Tyvärr är brickan väldigt stor och knappast något jag bär med mig dagligen på nyckelknippan. Det hade ju varit oerhört smidigt om det gick att scanna brickans kod och därefter använda sin mobiltelefon för att låsa upp tvättstugan. Jag googlade lite och det stod om RFID, Mifare 13,56Mhz och massa annat, att vissa telefoner inte hanterar alla RFID-tekniker osv. Jag vill minnas att min mobiltelefon för några år sedan, när jag läste om det, inte stödde samma teknik som t.ex. Västtrafik använde för sina busskort. Men nu hittade jag sajten ResSaldo - Reskortets saldo direkt i telefonen som uttryckligen anger att Pixel-telefoner och en drös andra kan scanna Västtrafiks busskort. Så det väckte hoppet lite, kanske kan telefonen scanna tvättstugans bricka? Jag googlade på "APTUS" (står så på brickan) och hittade en tråd där det står lite intressant om tekniken:
    Aptus brickor till portdörr i hyreshus.

    Någon skrev:
    Nej det kan den inte. Kortet är som en liten dator. Du spänning s sätter det när du lägger brickan mot terminalen. Sedan räknas det ut en unik kod varje gång.

    Någon annan skrev:
    Aptus läsare beroende på vilken modell så heter tekniken antingen EM eller mifare. Är en rfid-tagg som lämnar iväg ett 8 till 10-siffrigt nummer beroende på vilken modell man väljer. Har du tur så står nummret på baksidan av din tagg.
    När läsaren läst av numret så matchas det i databasen mot de användare som ligger i databasen och systemet antingen ger dig behörighet att öppna dörren eller inte. Det är alltså endast kryptering i taggen för att läsa numret och inte någon mer teknik. Intelligensen sitter alltså i centralapparaten för systemet och inte i taggen.
    Så om du kan klona taggens nummer och skicka ut det med samma typ av teknik som läsaren läser så bör det gå men tror tyvärr inte att telefonen kan skicka rätt typ av signal. Lättaste sättet att testa är att lägga telefonen mot läsaren. Får du röd indikering kan läsaren läsa rfid-taggen i din telefon. Sen är det bara att komma på ett sätt att klona numret så telefonen skickar samma nummer som ligger på taggen.


    På ett annat forum står det:
    Det finns ju olika typer av taggar. Helt "passiva" taggar skickar ju bara ut en kod, ungefär som en streckkod. Såna taggar är enkla att kopiera och borde ju då vara enkla att även emulera.
    Men andra taggar är "aktiva", de har inbyggd krypteringsfunktion som använder asymmetrisk kryptering. Då måste man känna till den privata nyckeln för att kunna kopiera eller emulera taggen.


    Vet någon vilken teknik min APTUS-bricka använder? Kan en vanlig telefon, såsom en Pixel, läsa av den sorten? Och går det att försöka spara "koden" brickan skickar ut i sin telefon, så att telefonen kan "emulera" brickan?
    Kan någon tipsa om en NFC-app, som kan användas för att försöka läsa av brickan? Att enbart hålla upp brickan framför telefonen leder inte till något, inte ens ett pip (vilket vissa andra NFC-interaktioner leder till).
    Någon som vet mer eller har forskat i detta?

    Två appar som dök upp i trådar på nätet:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=tw.com.method.rfidtool&hl=sv
    https://play.google.com/store/apps/details?id=de.syss.MifareClassicTool&hl=sv
    Finns det nyare/bättre appar?

    Ett företag har släppt denna app för sina egna smarta lås, antar att den inte funkar med andra låssystem:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.quanti.helios_nfc&hl=sv
     
  2. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Är 99% säker på att det är samma jag hade. Dom gick att läsa av och programmera med en enkel aliexpress läsare/skrivare.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jaha, vad innebär det? Att det inte funkar att scanna med telefonen och därefter låsa upp tvättstugan med telefonen, att det krävs en separat läsare?
    Måste jag ha en separat läsare så försvinner ju poängen, då kan jag lika gärna gå omkring med orginaltaggen, tänker jag.. Men förtydliga gärna!
     
  4. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Mycket missuppfattningar om rfid.
    Om man diskuterar passiv rfid 13,56MHz inkl Mifare (SL, Västrafik och de flesta andra resekorten) finns det ett unikt ID i chippet från producenten. Ett enkelt system likt tvättstugan matchar detta ID mot en lista av accepterade ID och öppnar dörren. Enklast användning av rfid och inte speciellt säkert.
    Din tvättstuga lägger nog inte in egen data eller uppdaterar data likt ett resekort som sparar tidsstämpel vid scanning och avräknat saldo. I chippen i taggen finns många minnessegment med möjlighet att läsa eller skriva. Ibland bara en skrivning eller bara läsning.
    Om du kan få din mobil att ses som din tvättstugenyckel och ge det ID den har kommer du att kunna använda mobilen istället för brickan. Se allt om din tvättstugenyckel med NXPs TagInfo app - https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nxp.taginfolite
     
    bernard gillar detta.
  5. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Jag la det på ett kort istället som jag hade i plånboken för den har jag alltid med mig.
     
  6. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Kan tillägga att där jag bor nu så är dom dock krypterade. Men på förra stället så var dom inte det till garaget, poolen, tvättstugan samt port.
     
    bernard gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag testade den appen. Den kunde inte hitta tvättstugebrickan överhuvudtaget. Däremot hittade den t.ex. bankkortet utan problem.

    Vad göra? Finns det andra appar att testa, som någon vill rekommendera? Eller är det helt enkelt så att denna specifika typ av bricka jobbar på en annan frekvens (eller vad det kallas) som mobilen inte kan läsa?
     
  8. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Din mobil pratar bara NFC och det där är som sagt EM eller Mifare, en äldre variant. Händer det inget när du lägger den mot telefonen kommer det aldrig att gå.
     
    Last edited: 22 dec 2018