Diskussion: Kaffemaskin - Alternativ till kaffebryggare

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 19 dec 2018.

  1. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hahaha!
    Oavsett hur pemanentfiltret är har tratten en bra konstruktion som tilltalar mig. Har en gammal i plast som har det där röret neråt så den sitter bra på t.ex. termosen. Ful men jättebra så jag flyttar den mellan hemma, stugan och husvagnen ideligen, och så rätt vad det är så är den på "fel" ställe. En lite snyggare i metall vore ju inte fel!
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok, tänkte om du hade en tratt i porslin eller glas. Använder du plast kanske det blir samma sak som min plastiga bryggare då. ;)

    Jag vill just främst ha metall för smak och värmen, men det är klart snyggare än plast. Porslin och glas är också snyggt men metall är mer tålig ifall man tappar den, vilket min pappa absolut kommer att göra. Antalet glaskannor han har slagit sönder går inte att räkna. :P
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jo, jag har en gammal porslinstratt också. Men den sitter inte bra på termos. Däremot är den bra uppe på en mugg. Det är så jag oftast använder den hemma. Min är gammal och jag har faktiskt inte kollat runt om det finns nya, kanske bättre, snygga såna. Men nu har du gjort mig nyfiken!
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, det finns nya i porslin, men jag vet inte om de skiljer sig ifrån din. Övervägt en tratt i porslin, men då de kostar mer än metallfiltret från IKEA som ändå bestå av tre delar (som kan användas till mer än kaffe) så bestämde jag mig för att slå till på IKEA's. Det finns ju en chans att man kan leva utan filter med den också.

    Jag antar att din porslinstratt inte ser ut som metallfiltret från IKEA då? Jag ska ju också använda termos och vill att det ska fungera ihop. Det gör ju metallfiltret från IKEA enligt bilden nedan.

    [​IMG]
     
    Last edited by a moderator: 20 dec 2018
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    @Asawi@Asawi Det verkar som att tratt i porslin har en fast "skiva" som gör det svårt att använda den i en termos. Antar att det är så du menar. Den från IKEA kan man ju dela i tre delar. Klart smidigare!
     
    Last edited by a moderator: 20 dec 2018
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis!
     
  7. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Till din far skulle enbart säga att en perkulator gäller, bäst tycker jag att det blir om man direkt fyller på termos, sämsta är att lämna strömmen på det blir inte gott.
    Vi har haft perkulator i stugan sen 80 talet brygger drar ur strömmen när den är klar, serverar och lämnar med ström om man har främmande och ska servera påtår. Dricker man själv lämnar man utan strömmen och tar ut insatsen sen vid behov värmer man i perkulatorn men bara värmer inte koka! VIKTIGT!
    Stugan är borta men i skåpet står perkulatorn, stort kalas eller dylikt med mycket folk kommer den fram, personligen använder jag kokkaffe i perkulatorn går lite mera kaffe men blir godare.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Min far har redan sagt att han är med på manuell bryggning. Han lät mer positiv än jag förväntade mig, började snacka om godare kaffe. :)
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Pappa kunde inte köra inom IKEA innan han kom hem, så tanken var att ta en tripp dit, alternativ beställa online.

    MEN! Jag har sökt på YouTube och fann endast en video om metallfiltret, inget vidare betyg. Tänkte att jag skulle ge på mig på att googla istället och hittade denna tråden:
    View: https://www.reddit.com/r/Coffee/comments/9nt41b/överst_pourover_from_ikea/


    Nu börjar jag givetvis att tveka.

    Överväger perkolator igen.

    @dannejanne@dannejanne Vilket färdigmalet kaffe rekommenderar du till perkolator? Funderar på om vi ska köpa presskaffe från Arvid Nordqvist. Vi ska nämligen köpa hem några paket nu i helgen och tänkte passa på att välja något grovmalet.

    Även övervägt kaffepress men hörde att man bör dricka upp allt eller föra över det till en annan kanna/termos. Annars riskerar kaffet att bli bittert (kaffet ligger ju pressat mot bottnen). Sen var den tydligen knepigare att tömma sumpen.

    Blir ev. att lägga en beställning på en perkolator under mellandagarna. Ändå inte lönt att beställa nu.
     
  10. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Omständligt mäta vatten med fast mått eller dl mått, koka i vattenkokaren sen meka fram "silen" sen stå och hälla försiktigt osv..... Mycket jobb o tid för 2 koppar kaffe. Fördelen med ikea silen skulle vara lätt att tömma i kompost påsen och sen diska för diskar man inte denna ordentligt varje dag börjar det mögla, kaffe möglar fort och ger rännis..... Tål den maskindisk?
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    En Perkulator eller Perkolator som det stavas ibland finns ju ändå på de flesta ställen. Ica, Coop, Elgiganten, Clas Ohlson och MediaMarkt.
    Så det är kanske inget man behöver beställa online och vänta på. Går plocka upp snabbt om man har behov.;)
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kör enbart olika sorter från Arvid Nordqvist såsom Svea eller Festivia oftast [emoji4]
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Menar du att manuell bryggning är omständligt?

    Jag tror att silen/filtret tål maskindisk men vi har ingen diskmaskin oavsett.

    Du som föredrog kokkaffe och kaffepress. Behöver du använda tesil till kaffepressen också?

    Tänkte mer om den går ner något i pris under mellandagarna. Sen vet jag inte om just C3 finns i stan. Inte kollat.

    Ok, jag ska nog köpa deras presskaffe då. Så kan jag välja både perkolator eller kaffepress. :)
     
  14. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Skulle ju vänta till mellandagarna med att köpa en perkolator, men när vi var på ICA Maxi så såg vi den för 399 kr. Sen hade vi 5% rabatt så det blev ett köp idag.

    Primär tidigast imorgon då vi köper presskaffe. Spännande!

    IMG_20181222_204844020.jpg
     
  16. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Om du dricker te på påse och du vill plastbanta så skulle du nog tänka om te på påse, tepåsar innehåller plast.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag ska börja köpa löste när tepåsarna är slut. :)
     
  18. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Skärmavbild 2018-12-23 kl. 00.28.52.png Jag kunde inte bestämma mig om jag ville ha den dyra fina primadonnan. Polaren köpte en. Alltså kaffet är underbart. Men nästan 15 000:- för en maskin man ska slänga inom 10 år. Dessutom så kommer det massa meddelanden om att man måste avkalka den och framförallt byta vattenfilter, var 4 månad eller så. Känns omständigt att byta vattenfilter när Göteborg är en av dom städer som har bäst vatten i hela världen. Tror Berlin hade bättre någonstans, sedan kom Göteborg på plats två. Så det blev den där billiga lilla bryggaren, duger kalas tills jag har bestämt mig vad jag ska köpa. Men lutar nog åt Bosch/siemens då jag hade en sådan innan som höll i över 10 år. Bra tipps på när man ska köpa, kolla så att tanken till bönor rymmer mer än 250 gram, gärna 300, då blir det inga problem med att få ned halva paketet. Många som ligger på 200 gram och mindre och då blir det störande att behöva fylla på ofta. Vattentanken lika så, minst 1,5 liter. Skål!
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Vi hade faktiskt en liten undanstoppad kaffebryggare hemma (brygger bara två små koppar åt gången). Så den har vi som reserv till perkolatorn. Den hade tydligen inbyggt kaffefilter så vi körde först utan pappfilter. Vi doserade för starkt men annars blev det väldigt fylligt. Tyvärr blev det lite sump i bottnen så vi klippte till våra pappfilter och gjorde ett nytt försök. Ingen sump men - smaken var sämre! Smakade mer platt på något sätt. Så jag tror att oljorna mycket riktigt fastnar i pappret vilket bidrar till mindre fyllighet. Ska bli kul att jämföra med perkolatorn också. :)
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Fick perkolatorbryggare i julklapp då jag hade gett bort min. Efter att ha druckit från vanlig bryggare i några veckor så är det helt underbart att komma tillbaka. Smakar otroligt mycket bättre. Den där konstiga styrkan/syrligheten/beskan är som bortblåst. Nu smakar det fylligt igen och värmen är tillbaka.