Fråga: Öppna upp dörrlås med smartklocka? - NFC?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av dave333, 3 jan 2019.

  1. dave333

    dave333 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Är detta möjligt?
     
  2. Cblucher

    Cblucher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    möligt ja, HW i klockan är på plats.. om där finns en lösning att köpa vet jag inte.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tänker du köpa en lösning för ändamålet, eller är tanken att använda din telefon för att öppna dörren genom systemet som finns i din bostad/arbetsplats/gym idag?

    Jag skulle tro att det kan bli rätt knepigt om det inte öppet stöds redan. En del äldre standarder pratar inte många telefoner idag. Du kan eventuellt göra en klon av din befintliga RFID-tagg. Mer moderna system använder krypterade nycklar som inte går att kopiera (...så enkelt).
     
  4. dave333

    dave333 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hej, hur ser utveckling ut idag? Om jag vill öppna upp med telefonen? Gärna ett lås/cylinder som är strömsnål och kan leva länge med batteri? Så slipper jag lägga tid på dragning av el.
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Största problemet med typ NFC på Wear OS är att det är endast till för betalning, så även om det skulle gå så skulle det inte gå i wear os för det finns inga appar som kan hålla nycklarna i Wear OS.

    Det problemet har man märkt på mitt eget gym då jag har min nyckel i mobilen, men klockan kan dock inte hålla taggen då det inte är en betal tagg, och det finns så vitt jag vet inga NFC appar för nycklar och likande för Wear OS ute så NFC är relativt låst till betalning bara.

    Tizen och Apple möjligtvis har appar för ha NFC för andra ändamål än just betalning men det är inget som man har kollat på.