Dolby Atmos

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av papito, 3 jan 2019.

  1. papito

    papito Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Behöver köpa in högtalare till tvn, soundbar helst eller 5.1 surround (2 bakhögtalare)
    Undrar om det är "värt" att köpa en Atmos/DTS:X ljudanläggning, eller är det bortkastade pengar?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade nog försökt att provlyssna för att bilda mig en uppfattning om det är värt det eller ej.

    Finns det någon hifiklubb eller hemmabiobutik där du bor? De har oftast ett provrum där man kan testlyssna och växla mellan olika högtalarkombinationer.


    Men om du vill kompromissa så lite som möjligt för att ändå få surround-känsla är det nog en mer påkostad soundbar som gäller. I annat fall blir det mer av en stereoupplevelse (ljudet kan dock fortfarande vara bra för all del, men mycket av surroundeffekten uteblir).

    Yamaha tillhör de bästa om man vill ha en surround-effekt eftersom de bestyckar sina högtalare med väldigt många element vilket låter dem projicera ljudet i en mängd riktningar, så att det kan studsa mot golv, väggar och takt. Det passar ju dessutom bra med både Dolby ATMOS samt DTX:X som har stöd för så många ljudspår för att skapa en mer högupplöst surround-bild: YSP-5600 - Översikt - Soundbar - Ljud & Bild - Produkter - Yamaha - Sverige


    [​IMG]

    Absolut bäst är om ditt rum ser ut som i bilden ovan med fyra solida väggar varifrån ljudet kan studsa. Har man en öppen planlösning med en stor yta med stora avstånd mellan väggarna blir en soundbar inte så effektiv, utan då blir det mer en stereobild.


    Hur ser rummet ut där du kommer placera högtalaren?
     
    Last edited: 4 jan 2019
    papito och Kristy gillar detta.
  3. papito

    papito Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Bra info, men det var en ganska saftig pris på Yamaha.
    Rummet har inte 4 väggar (Kvadrat) heller, så det kanske blir trots allt onödigt med Atmos?

    Synd då tvn stöder just Atmos, det kanske är bättre med "vanlig" surround system.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, vill man dra full nytta av Atmos skall man ju egentligen ha rätt många högtalare/högtalare som är designade för specifikt Atmos med flera element som sprider ljudet. Dolby Atmos Speaker Setup Guide


    Är förresten inte Atmos-högtalarpaketen fortfarande rätt dyra i dagsläget? Kanske bör man inte snöa in så mycket på Atmos utan bara nöja sig med ett mer ordinärt 5.1-system. Om du inte kör en konfiguration enligt nedan drar du inte så stor nytta av Atmos/hör skillnaden:

    Så här ser referenssetup:en ut för Atmos - läs mer om placeringen av högtalarna här: Dolby Atmos Speaker Setup Guide

    Uppåtskjutande högtalare (5:1:4) - 4:an kommer av att du har fyra punkter i taket varifrån ljudet studsar.
    upload_2019-1-4_1-17-8.png

    Med takhögtalare (7:1:4)
    upload_2019-1-4_1-17-54.png


    Det blir rätt många högtalare om man vill dra full nytta av Atmos i ett lite större rum:
    upload_2019-1-4_1-18-47.png
     
    Last edited: 4 jan 2019
    papito, Holabanarne och Kristy gillar detta.
  5. papito

    papito Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Det kanske räcker med Soundbar som kör "virtuell" Atmos som LG SK10Y.

    Att ha en äkta Atmos konfiguration måsta vara jättedyrt, med alla dessa högtalare.

    [​IMG]
    LG SK10y med bakhögtalare kanske duger också.