Frågor om PostNords app - Bank-ID m.m.

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 23 nov 2018.

  1. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409

    Bank-ID skulle aldrig blivit en del i utlämnandet av paket. Feltänkt av PostNord i deras jakt på att snabba upp utlämningen några sekunder per paket.
    Nu får de backa tillbaka till vad appen gjorde för ett år sedan

    PostNord har lämnat ut paket sedan Hedenhös och matchat namn på den som hämtar med namn på adresslappen.
    Hur katten kunde de blanda in kopplingen mobilnummer - Bank-ID och och tro att det skulle vara säkrare och fungera?

    Din diskussion med olika namn och stavning är inget nytt och sköts bäst manuellt precis som vi alla visade leg till ombudet som sedan matchade leg mot etikett för varenda paket innan Bank-ID kom in i appen.

    Däremot kommer det inte fungera med personnummer på adresslapparna. Inget meer mixtrande utan konsekvensanalys. PostNord får nog finns sig i att göra som de alltid gjort och inte försöka vara smarta.
     
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Folkbokföringen hanteras väl av skatteverket och innehåller det officiella namnet på en person (inklusive den officiella stavningen) detta är också sedan vad som används för grund när man beställer id kort (personbeviset, som också kommer från skatteverket).

    Om avsändare använder sig av uppgifter från folkbokföringen bör dessa inte skilja sig.
     
    bernard gillar detta.
  3. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Du vill utmana en sedan 200 år vedertagen internationell standard hur man adresserar post?

    Du kanske kan få några svenska e-handlare att göra ett storebrors och 1984-aktigt system men vad skall alla andra göra? Kina-paket, mormors julklappar, Amazon etc.

    Vad händer om det är ett litet fel på namn och det inte överensstämmer till punkt och pricka? Heter skidåkaren Kläbo eller Klaebo?

    Vidare skulle det utmanas som ett handelshinder inom EU av de handlare som inte har tillgång till svensk folkbokföring för att de skulle vara utestängda från gräddfilen.

    Låt oss återgå till ämnet och vara vara överens om att PostNord är bättre på att köra ut paket än att fundera ut säkra appar
     
  4. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag vet inte om det är standard eller konvention, men jag har inga tankar på att utmana det, och är inte heller vad jag skrivit. Jag är mycket väl medveten om att det går att leverera post med väldigt knapphändiga uppgifter, eller motsatsvis att det går att misslyckas med att leverera post tilltrots väldigt korrekt och detaljerade uppgifter (Sverige och utomlands, Postnord eller någon annan bud för den sakens skyld).

    Vi kom in på addressering av mottagare i ämnet anledning av missbruk/bedrägeri av beställningar hos Tele2 som har rapporterats i media, vilket är direkt anknutet till den möjligheten som PostNord införde under 2018 att man kunde legitimera sig med BankId, vilket i sig är detta tråds ämne.

    Som någon ovan nämnde så är processen med beställning av produkter hos Tele2 på faktura (oberoende om legitimering görs av Tele2 eller ej) att man fyller i sitt personnummer för att få fram sina uppgifter såsom namn och address, som med största sannolikhet kommer ifrån SPAR, vilket driftas av... Skatteverket, dvs dessa är de officiella uppgifterna för den personen om innehar det personnumret som blivit ifyllt och därefter används för att sända produkten som beställts.

    Om Postnord vill sedan verifiera sig med BankId så bör de med hjälp av identifieringsprocessesn, både kunna får fram det officiella namnet och adressen på den person som legitimerar sig, för att säga hur bra detta stämmer överens med namnet och addressen på paketets mottagare. Hur man skall hantera avvikelser med olika stavningar och dylikt är såklart något som måste hanteras, men helt skilda namn på addressat och den som legitimerar sig bör inte accepteras.
     
  5. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Min fru har ett märkligt problem med sin PostNord app, varje gång hon ska legitimera sig med bank Id så fungerar det inte, det kommer fram en text som säger "kräver fotolegitimation"
    Jag legitimerar mig alltid i PostNord app utan problem, jag har aldrig sett den texten som hon får upp. Jag ska tillägga att hon har iPhone och jag samsung.
     
    bernard gillar detta.
  6. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Varifrån brukar hon beställa? Beställer ni från samma ställen?

    I regel fungerar inte utlandsförsändelser för min del där jag inte får förhandsinformation från Postnord.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Inte heller rekommenderade brev fungerar med Bank-ID.

    Men du kanske syftar på vanliga paket från näthandel och liknande?
     
  9. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Vi beställer väldigt sällan från samma ställe. hon beställer mest från svenska klädbutiker, jollyroom bl.a, borde inte vara något konstigt med det. Ibland hade det varit smidigt att hon legitimerar sig och skickar avin till mig när jag passerar utlämningsstället på väg hem från jobbet.
     
  10. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Obs att svenska butiker mycket väl kan skicka leveranser utomlands ifrån. Så det kan fortfarande röra sig om utlandsförsändelser. Min erfarenhet är däremot att när det inte går att identifiera med mobilt BankID så finns inte den knappen alls. Så min gissning är att något annat är fel här.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Tre år senare..
    Någon som vet hur Tele2/Postnord-skandalen slutade, vem fick stå för notan för bedrägerierna? Jag gissar att man gjorde upp internt på något sätt, utan att det offentliggjordes.

    Bank-ID-verifiering i Postnords app är ju uppenbarligen tillbaka sedan länge, men jag vet inte vilka förändringar av appen (eller förändringar av rutiner hos ombuden) som genomfördes innan återlanseringen. Vet någon? Antar att det inte längre går att verifiera med vilket Bank-ID som helst, utan att någon form av verifiering görs, kanske så att namnen stämmer överens i rimlig utsträckning?

    Man kan ju undra om paketskåp som nu finns utställda i städerna, bl.a. i Postnords regi, har skapat någon ny attacksektor av liknande slag som den som inträffade för tre år sedan.