Har nu tagit ett hundratal bilder med Gcam på G6an...

Diskussion i 'G6' startad av thehero, 31 dec 2018.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    ....och börjat få lite kläm på dess för och nackdelar.
    Den ger i 80% av fallen en detaljnivå som original kameraappen bara kan drömma om, men Gcam har ofta problem att hitta rätt vitbalans och vill gärna dra på gult och rött lite väl mycket med följd att ansikten i vissa situationer ser ut som dom har röda äppelkinder med bakomliggande gulsot.
    Av de olika Cstark27 Gcam-inställningarna så har jag funnit "nexus 6 shamu" ge den renaste bildkvaliteten med en försiktig brusreducering som istället lämnar detaljerna orörda istället för att som i originalappen smeta ut ansiktet till en mosaik.
    Detta är MYCKET synbart så fort man t.ex. zoomar in i bilden på en dataskärm. Ibland så ger originalkameran ett sådant dåligt resultat att man bara kan skratta åt eländet.
    Hursomhelst tycker jag att både original och Gcam lätt underexponerar de mörka områdena så att de blir korpsvarta istället för en mörk nyans.
    Så "nexus 6 shamu", exponeringstid slower, framecount high. Då blir bilderna riktigt bra tycker jag.

    Är det någon som också fipplat runt med Gcam så skriv gärna era inställningar och resultatet här.
    Eftersom inställningarna är en liten djungel, och kan leverera olika i olika ljusförhållanden så är det intressant att höra vad /om ni andra har provat det.
     
    Last edited: 1 jan 2019
    Ace123, Kristy och bernard gillar detta.
  2. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Eftersom detta verkar vara lika dött som hockeyfrilla och polyesterskjorta så ger jag då lite tips själv som svar på mitt eget inlägg efter nu ca 250 tagna bilder med olika inställningar. Dessa inställningar lär fungera för alla mobilmärken, inte bara LG.
    Gcam-version: cstark27_GCam_5.1.018_24_v4.2t3

    - I kontrastrika miljöer t.ex. bilder på snömotiv eller vardagliga bilder med starka ljusskillnader:
    Exponeringstid slower, framecount high (standardinställning), HDR, inte "HDR+", det lyfter fram detaljerna i skuggorna samtidigt som detaljnivån vid inzoomning är löjligt mycket bättre än originalappen.

    - Foton på vyer med massvis med färger som bl.a. naturvyer, solnedgångar, stora mäktiga byggnader mm där bildens helhet är viktigare än att se alla detaljer i de mörkaste områdena: HDR+, Exponeringstid slower, framecount higher, eftersom ju fler frames Gcam kan jobba med desto bättre dynamiskt omfång. Tar dock längre tid att både ta bilden och att spara den i mobilminnet.

    - Foton med människor i bilden: Gcam Gcam Gcam! Då riskerar man inte att ansiktena på nära och kära förvandlas till en utsmetad Salvador Dali-målning av mobilens egen efterbehandling. HDR eller HDR+ beror på ljusförhållandena som jag skrev ovan.

    - Har ni tagit foton med HDR+ så lär ni märka det det otroliga dynamiska omfånget, men att det svarta blir lite för svart, vitbalansen är lite för kall och bilden ser en aning underlig ut. Det korrigeras då genom att i snapseed ändra "atmosfär" till ca +8, skuggor till ca +11 och vitbalans ca 3 varmare, beroende på ljusförhållandena som var vid fototillfället.

    Följ detta och även experimentera lite själva så har ni fått foton som ni inte trodde en G6 eller ens en liten mobilkamera i allmänhet var kapabel till.

    En stor varning! Det tar några sekunder för Gcam att bearbeta den stora filen när ni tagit en bild.
    Vad än ni gör, låt den jobba ifred och gå INTE ur appen eller gå in i galleriet innan den bearbetat färdigt, då blir bildfilen korrupt och bilden är obrukbar.
     
    Last edited: 9 jan 2019
    Midsummer, Mizc, Tompa911 och 4 andra gillar detta.