Huawei Mate 20 Pro eller Samsung Galaxy Note 9?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av inact_0044, 4 jan 2019.

  1. inact_0044

    inact_0044 Guest

    Hej.

    Det är såhär att jag beställde igår torsdag en Huawei Mate 20 Pro ifrån Webhallen i färgen blått och såg idag att de har Samsung Galaxy Note 9 med 128 GB i blått för 7490:- varav Mate 20 Pro kostar 9990:-

    Så nu till frågan då jag inte fått Huawei Mate 20 Pro då den troligtvis kommer senare idag (Fredag), får mig att fundera om man inte ska returnera Mate 20 Pro och skaffa Note 9 istället? Några prioriteringar som jag har när de kommer till en smartphone är kameran främst, bra batteri samt laddning, relativt snabba uppdateringar och som jag vet så är inte Samsung de snabbaste med uppdateringar. Då menar jag inte säkerhetsuppdateringar utan uppdateringar för senaste android t.ex, men i alla fall vet inte vad ni tycker å anser? Tror knappast att jag skulle använda S-pen om jag nu så skaffar Note 9 så mycket, sen vidvinkelkameran i Mate 20 Pro är ju bara fantastisk utifrån de bilder man sett.
     
  2. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Det är helt enkelt upp till dig, båda mobilerna är ett bra köp oavsett.

    Det låter ju som sagt smartare att slå till note istället, du sparar pengar och lär bli nöjd med den oavsett. Kameran skiljer sig lite men det beror på vad du prioriterar ju, vill du ha den bästa kameran, allt det senaste och är redo att punga ut lite extra? Kör på mate.

    Tycker du att det inte är värt mellanskillnaden, lämna tillbaka och kör på note!
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. avenger

    avenger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2014
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    408
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter på dig som du kommer dra nytta av vidvinkelkameran, och det saknar ju både Note såväl som S9. I sådana fall låter Mate 20 Pro som det bättre valet.

    Själv är jag rätt förtjust i Note 9, men mest för skärmen och pennans skull. Det är för all del inget fel på kameran, men jag tycker nog att Mate 20 Pro är vassare sett till bredden man får med dels 3x zoom och vidvinkeln. Nattläget på Mate 20 Pro är rätt bra också, om man gillar ljusare nattbilder.

    Högtalarna skulle jag säga är bättre i Note 9 också bland saker som talar till fördel för Note 9. Brukar lyssna på podcasts med den och är mycket nöjd med ljudet för att vara en telefon (även om det inte riktigt är HTC M7/M8-klass förstås).
     
    galaxy81 och RuffyMan gillar detta.
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Har mate 20 pro bättre batteritid än note 9?
     
  6. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 844
    Mottagna gillanden:
    5 675
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Oja det har Mate 20 Pro även fast Note 9 har bra batteritid :)
     
  7. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Sen går det väl mycket snabbare att ladda upp Mate än Note om jag inte har helt fel :)

    Som ovan, mycket handlar om dina kriterier men jag skulle köra på Mate.
     
  8. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Om det är priset som klämmer har tele2 mate 20 pro för cirka 7800 kr . Bara beställa med abonnemang sen säga upp det direkt om man inte är kund hos tele2 sen tidigare.
     
    bernard och Dashio gillar detta.
  9. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Ja om man går efter batteri och kameran så låter det som mate 20 pro
     
    bernard gillar detta.
  10. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Då vart det genast väldigt intressant!
     
  11. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Har båda mobilerna. Mina intryck
    Fördelar Mate:
    Kamera
    Lite smidigare (smalare)
    Batteri

    Fördelar Note:
    Skärm
    Ljud
    Operativ + uppdateringar (när det Huawei/Emui käns det lite som ett lotteri om just din mobil får en uppdatering eller inte)
    Edge appar, För de mobiler, tex Mate 20 pro, som har edgeskärmar men inga dedikerade program/appar för kanten känns det enbart som en design gimmick.
    Personligen är Pennan också en stor fördel.
     
    Beije, bernard och livinl0ud gillar detta.
  12. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Har båda telefonerna och mina plus:

    Note 9
    Högtalarna
    Ingen notch
    Penna
    Operativ

    Mate 20 pro
    Kameran
    Batteriet
    Skärmen (föredrar faktiskt maten)
    Utseende
    Smidigare

    Inte bestämt vilken jag behåller än!
     
    bernard gillar detta.
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag får en Mate 20 Pro på tisdag och kommer då skriva vad jag tycker vs Note 9.
     
    RuffyMan, galaxy81, raskigula och 1 annan gillar detta.
  14. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Trodde inte jag skulle använda pennan så mycket heller. Men den åker ut oftare än jag hade väntat mig. Smidig liten hjälpreda
     
    mr_tompe gillar detta.
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Har nu lekt med Mate 20 Pro ett tag och det är en riktigt grym mobil.

    Fördelar för Mate 20 Pro:
    - Vidvinkelkameran är SUVERÄN, borde vara standard på alla mobiler. Kamerakvaliteten är överlag bättre än Note 9, särskilt om man gillar lite mer putsade bilder (WOW-faktor)
    - Byggkvalitet/design. Mate 20 Pro är ett mästerligt bygge med en finish som gör att man tappar andan
    - Ergonomi. Känns mindre än den är tack vare formen och skärmens aspekt. Note skär in lite i fingrarna, särskilt när man håller den under längre stunder
    - Gestures. Även om det är LÅNGT kvar till samma smidiga interface som en iPhone så är det bättre än on-screen-keys
    - Batteritiden
    - Fingeravtrycksläsare på framsidan (funkat klockrent för mig)
    - Så nära Apples Face ID man kommer (dock ej stöd för Bank ID än)

    Fördelar för Note 9:
    - Pennan!
    - Mindre bloatware, operativsystemet känns mer bekant för nån som är van stock Android
    - Bättre ljud i högtalarna
    - Mer kraftfull always on display och tydligare notification LED
    - Lite mindre aggressiv HDR (naturligare bilder)

    Det är väldigt mycket personlig preferens som avgör vilken man tar av dessa två, båda är bra på olika sätt.
     
    mr_tompe, Kristy och Dashio gillar detta.
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Efter ytterligare ett dygns användning så är intrycken starkare:
    • Mate 20 Pro är en av de skönaste telefonerna i handen av alla jag testat, ergonomin är superb
    • Mate 20 Pro har en irriterande mjukvara som är svår att vänja sig vid och en absolut dealbreaker för mig. Samsung känns som stock android i jämförelse. Det går inte att stänga majoriteten av bloatware och fortfarande ett dygn efter unboxing så får jag notifications från tjänster som jag inte vill ha och det är svårt att hitta rätt i inställningar med mera. LG och Huawei är de sämsta Android-flavours just nu i mitt tycke.
    • Jag saknar pennan i Note 9 när jag kör Maten
    • Skärmen i Mate 20 Pro är bra men missfärgningarna i edgen är värre än på Samsung, upplever också att ljuset blir starkare längs kanterna samt att det blir en del tint när man vinklar telefonen
    • Kameran i Mate 20 Pro tar väldigt orealistiska bilder men vidvinkelkameran är en höjdare
    Jag tycker att Note 9 är en mycket bättre mobil överlag och jag skulle inte tveka att välja den framför Mate 20 Pro.
     
    mr_tompe, Dashio, Kristy och 1 annan gillar detta.
  17. dapoi22

    dapoi22 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack för input!

    Har själv en mate 20 pro och har aldrig tidigare ägt en huawei. Jag känner inte alls igen problem med bloatware eller konstiga notiser. Att menyerna skulle vara krångliga har jag också svårt att se. Kommer senast från oneplus och inlärningskurvan bedömer jag vara likvärdig.

    Har bara klämt på noten 9 i affär men för mig var storleken avgörande. Note 9 får inte plats i framfickan på jeansen och det får mate 20 pro.

    Det som tippade åt Huawei för mig var också att den har snabbare hårdvara, bättre batteri, kamera samt att upplåsning med ansikte är så galet bra.
     
    Dashio gillar detta.
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Konstigt att vi har olika erfarenheter med mjukvaran.

    Vad det gäller Face Unlock så har jag helt glömt att nämna det. Mate 20 Pro är mycket bättre ur upplåsningssynpunkt än Note 9. Dels fingeravtrycksläsare på framsidan vilket är bättre än baksidan men också en helt godkänd face unlock som är så nära Face ID på iOS som man kan komma. Vore underbart om fler Android-tillverkare hoppar på det här och bygger en riktig 3D-upplåsning som är säkrare än fingeravtryck. Fingeravtrycksläsare är BÖKIGT om man är van en bra ansiktsupplåsning! Heja Huawei!
     
    Dashio gillar detta.
  19. dapoi22

    dapoi22 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER


    Inlärningskurvan kan ha påverkats positivt av att jag plöjt varenda video och läst på om dessa två lurar. Då är det ju ganska enkelt att ordna med rätt inställningar. Jag kanske inte är en representativ medelanvändare men nog hyffsat medel på detta forum.

    När det gäller bloatware kanske jag är ute och cyklar men var det mer än Booking appen? Att kalla huaweiapparna bloatware känns lite fel. Då blir ju Samsungs lurar ett enda stort bloat och det tycker inte jag. Jag upplever inte att jag blir tvingad att använda något.

    Hade jag köpt en note 9 hade nog storleken bara varit en vanesak.
     
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    De flesta Samsung-appar går att avinstallera.
     
    mr_tompe och Kristy gillar detta.