Android Auto har kommit till Sverige! [Uppdaterad]

Diskussion i 'Android Auto' startad av Steinmetz, 7 apr 2016.

  1. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Kör med min Note 9 på min - 17 och de funkar.
    Har testat på en - 16 med och där funkar det också bra.

    Kan det ha att göra med vilken telefon man har?
     
  2. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hej forumet!

    Jag sportar en Pixel 3, och har precis införskaffat mig en bil med Android Auto. Genomgående en mycket trevlig upplevelse måste jag säga. Något jag däremot inte får ordning på, och som jag är säker på att nån här på forumet vet mer om - i synnerhet då Swedroid är just svenskt, är uppläsningen av meddelanden.

    Först och främst, jag har alltid kört min telefon på engelska, och assistenten på engelska lika så - har haft Google Home sedan den släpptes, så har liksom kört in mig på engelska överallt. Häromdagen fick jag ett telegram från en kollega när jag körde, och uppläsningen av detta telegram i Android Auto blev ju inte direkt lysande, med tanke på att det är en engelsk assistent som läser upp ett svenskt meddelande :)

    Nåväl, rätt logiskt tänkte jag - jag kör ju allt på Engelska. Så, jag började med att lägga till svenska till assistenten - nu kan jag prata med den på svenska i bilen (och engelska såklart, kör jag alltså bi-language). Bra tänkte jag, provade att skicka mig själv ett svenskt meddelande, men icke sa nicke - fortfarande uppläst på engelska. Så då gick jag in i Voice-inställningarna i Googleappen och satte även dem till svenska - ingen skillnad. Då blev jag riktigt less, tog bort engelska helt från assistant och körde BARA svenska. Hjälpte inte heller. Det sista jag gjorde var att tillslut sätta systemspråket på hela telefonen till Svenska, då läste den inte upp meddelanden alls, det bara "blinkade" till när jag tryckte på ett meddelande.

    Vad händer här egentligen? Vad är det som styr vilket språk "uppläsningen" i Android Auto sker i? Finns det nån dold inställning jag inte hittar? Hur har ni andra gjort?

    Egentligen kan jag tycka att det är märkligt öht att språket måste vara samma som meddelandet (om det nu är det som är felet) Google vet ju mkt väl om vad en svensk mening är, och borde således kunna läsa upp den på språket texten är i, oavsett vilket nativespråk man kör. I en internationell/global värld lär ju majoriteten av människorna få meddelanden på fler än 2 språk.

    Hur har ni löst det?
     
    Mongroovy gillar detta.
  3. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Har kört Android Auto på min Samsung S8 tidigare, har allt inställt på svenska, har fått mina meddelanden upplästa på svenska från SMS och Facebook Messenger. Har dock inte provat Telegram.

    Har just gått över till en Pixel 3 själv men har inte hunnit prova att få läsa upp meddelanden på den i Android Auto än (haft den sedan i måndags).

    Funkar det att be Google Assistant direkt på telefonen att skicka och läsa sms?
     
    Volatyle och bernard gillar detta.
  4. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Fasen vad konstigt. Och du kör med svenska som assistantspråk *bara*? Alltså inte dubbelt (engelska och svenska). Skulle du kunna tänka dig att prova lägga till engelska och se om det fortfarande funkar? Alltså, att du har båda språken. Assistant är ju väldigt begränsat bara på svenska så man måste ju nästan köra bi-lingual för att det ska funka hyfsat.

    Vol
     
  5. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Jepps, bara svenska. Men har lagt till engelska nu.
    Kanske ska ut med bilen ikväll, testar då och återkommer.
     
  6. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    I min OP 6 är det systemspråket som styr. Har Assistant inställd på bi-language så jag kan prata engelska med den, men allt den läser upp blir på svenska. Det är för mig enda anledningen att ha den på svenska, svara på Hangouts I bilen är galet smidigt.
     
  7. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    P.F och bernard gillar detta.
  8. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Japp, Google Assistent är värdelös i Sverige. Tex om man vill öppna en musik-app så får man ändå stanna bilen för att tända telefonen och trycka på assistenten, hålla tummar att den förstår meningen: open/öppna KMplayer. Använder den appen till att kolla min nerladdade YT-klipp från G-drive då appen klarar av något som inte Plex kan, nämligen spela med skärmen avslagen.

    Japp, jag har inte Premium längre då jag gick tillbaka till Spotify.

    Är en fegis och vågar inte installera från APKMirror. Vet inte om det har sina risker om man jämför med Google PlayStore.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    APKMirror är väldigt säkert. Checksummas matchas mot apparna i Google Play, och Google-apparna tror jag rentav de hämtar hem automatiskt via Google Play.

    Det är Android Police som utvecklat tjänsten, så det är inget okänt företag bakom.


    Men det är klart. Det är lite högre risk att sajten blir hackad och att någon lägger upp ful-APK.er än att motsvarande sker med Google play, men själv betraktar jag det som säkert nog.
     
    Last edited: 11 jan 2019
    Androis gillar detta.
  10. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag har inte hört att någon skulle ha haft problem med apk:er hämtade från apkmirror. Har du hört att någon skulle ha fått problem därifrån om man har kollat checksummor?
     
  11. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Funkade fint att få assistenten att läsa upp meddelanden både via sms och messenger. Provade även att skicka iväg ett meddelande (sms) och det fungerade bra också.
     
    Androis och bernard gillar detta.
  12. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Jag tyckte mest appen var i vägen när mobilen parade med bilen så avinstallerade. Appen tyckte jag inte var någon hit men Link System på min Mitsubishi.
     
  13. messerschmitt

    messerschmitt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Är det inte tid för Android auto i Sverige?

    Nu har jag snart användt android auto i Sverige under två år.Jag tycker att det fungerar bra. Varför tramsar Google? Borde vi inte få en officiell version? Är det någon som vet varför?
     
    Androis och Mongroovy gillar detta.
  14. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja, alla har väntat i över två år, och nej, ingen vet varför det dröjer. Det är faktiskt inte ens säkert att den kommer officiellt i Sverige, ingen vet som sagt.
     
  15. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Om jag känner Google lägger dom väl ner det och döper om det till Google Car och sedan börjar beta karusellen igen
     
    Androis, GunnarWik, Talvathir och 3 andra gillar detta.
  16. tiguan

    tiguan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    3
    Telefon:
    sony experia z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    sony experia z5
    Kanske mitt tidigare inlägg gäller, man kan ju hoppas!

    (Jag hittade texten det var inte en biltidning utan en sida på internet som heter ****.

    Kan Android Auto vara nära officiellt stöd i Sverige? BY RASMUS HELLMYRS ON SEPTEMBER 13, 2018
    Android Auto finns just nu i Sverige. Dock finns Android Auto endast som betaversion i Sverige.
    Under dagen meddelats att Android Auto sitter i över 500 bilmodeller världen över. Jag hoppas och tror att Google i samband med Pixel 3-lanseringen kommer visa upp officiellt stöd för Android Auto i Sverige. Däremot tror jag inte så kommer bli fallet utan att tillverkaren kommer visa upp den stabila svenska versionen av Android Auto i maj nästa år.

    Vet inte hur mycket kunnande det ligger i det antagandet)
     
  17. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Man har ju hört detta så många gånger nu under de åren som har gått sedan bilhandlarna började göra reklam för att det skulle komma stöd för Android Auto i Sverige. I början fanns det till och med en lista på de länder där stödet var klart och en länk att skicka ett meddelande till utvecklarna på Google så skulle de meddela hur det går! Under de åren jag följde detta var det EXAKT samma 32 länder som hade stöd.
    Nu har de helt ändrat sin Android Auto-sida och listan på länder och länken att anmäla intresse för hur det går med utrullningen är borta!
    Detta tyder inte på att det kommer något officiellt stöd för fler länder snart i alla fall. Jag håller inte andan medan jag väntar i alla fall! Dock skall ju sägas att det fungerar bra i alla fall som det är, men vi är nog bara en liten minoritet som orkar hålla på med att hämta och installera APKer manuellt.
     
  18. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Jag har installerat senaste versionen på min Huawei Mate 20 Pro, men får nedan felmeddelande direkt vid start av appen efter installation.

    Har provat installera alla tre versioner från Apkmirror (provade även en äldre version).

    Någon som känner igen detta eller vet varför? [​IMG][​IMG]
     
  19. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Jag minns inte lösningen men problemet har diskuterats i tråden tidigare. Söker du bör du hitta något. Sitter med mobilen och Tapatalk just nu och det fungerar lite sådär...
     
    snej81 gillar detta.
  20. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Tackar skall leta mer när jag inte heller sitter med mobilen.. :-)