Huawei Mate 20 Pro eller Samsung Galaxy Note 9?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av inact_0044, 4 jan 2019.

  1. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Hann du få någon uppfattning om skärmen på mate 20 pro? Trots att både min note 9a och min mate 20 pro är ställda på fhd så upplever jag maten rätt rejält mycket skarpare framförallt på text.
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Japp, som skärmnörd och medlem i TeamSkärmritual tillsammans med @220volt@220volt och @dannejanne@dannejanne kan jag avlägga rapport.

    Note 9 vs Mate 20 Pro:

    Skärpa: Mate 20 Pro
    Som du beskriver så ser allt skarpare ut på Maten (om man jämför samma inställning) utan att för den delen se överskärpt ut som på t.ex. LG. Kanske har det med pixlarnas layout att göra (finns ju olika sorters pentile matrix).

    Betraktningsvinkel: Note 9
    Maten ser väldigt bra ut rakt framifrån men när man vinklar den så blir det olika vitbalans på olika delar av displayen vilket Note 9 inte har.

    Färgåtergivning: Mate 20 Pro
    Mate 20 Pro verkar ha en bättre kalibrering med lite mer normala färger. Note 9 blir väldigt grå i Basic-läget (sRGB) men för kraftigt saturerad i de andra lägena.

    Svärta: Oavgjort

    Jämnhet: Note 9
    Min Note 9 har en närmast perfekt panel. På Mate 20 Pro kunde jag se lite tecken på ojämnhet i mörkgrått men båda skärmarna är tillräckligt bra för att jag ska kunna leva med dem (och jag är känslig). Är nog mer lotteri än något annat.

    Ljusstyrka: Note 9

    PWM-flimmer: Note 9
    Ser ut som att Mate 20 Pro går i något långsammare uppdateringsfrekvens än Note 9, noterade lite flimmer i de lägre ljusstyrkorna men jag är mycket mer känslig för det än gemene man.

    (Min topp-10-lista på mobilskärmar är:

    1) iPhone Xs Max
    2) iPhone Xs
    3) iPhone X
    4) iPhone Xr
    5) iPhone 8 Plus
    6) Note 9
    7) Samsung Galaxy S9/S9+
    8) Pixel 3 XL
    9) iPhone 8
    10) Oneplus 6T)
     
    Last edited by a moderator: 10 jan 2019
    mr_tompe, Dashio och Kristy gillar detta.
  3. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Tack för utförligt svar. Även min Note 9:a har något bättre jämnhet än min mate 20 pro. Känns som att Samsung bättrat sig lite vad det gäller kvalitetskontroll på skärmarna då dem absolut bästa skärmarna vad gäller jämnhet jag haft senaste året är S9, S9+ och Note 9.
     
    Dashio gillar detta.
  4. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Sent svar, men skulle tagit Note9.
    Har båda och kört dom sen dom kom ut, av någon anledning så återkommer jag alltid till min Note9.
    Kör en Xs Max för vissa ios appar jag måste ha, men skulle dock inte rekomendera en Xs till folk som frågar för det pris man får betala...sjukt överpris. :)
    Kameran som jag gillar på M20Pro är riktigt nice, men på vissa områden föredrar jag Note9. Och Från start gillade jag inte att dom inte satt 4k/60 på M20P...
    Batteriet håller något längre på min Mate20, men klarar lätt en dag med min Note och laddar hur som varje natt.
    Även om jag kan hitta några saker jag inte gillar med min Note9, så tror jag ändå den är den lur som erbjuder 99% av det man velat ha i en lur. Och kollar man reviews så verkar ju flesta hålla med på just det.
    Tror dock inte du blir missnöjd med någon av dom, men själv skulle jag nog ta N9.
     
    Kristy och mr_tompe gillar detta.
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Det beror på. Är man van vid iOS eller Vanilla Android blir nog Huaweis mjukvara en utmaning. Jag klarade inte av den. Svårt att förklara men det kändes lite som Windows Millenium Edition. Rörigt, osammanhängande, fult och buggigt.

    Note 9 har en riktigt trevlig mjukvara som i mitt tycke är klart roligare än vanilla android och nästan lika cleant om man debloatar den. Helt klart min favorit-Android. Hade Note haft en lite bättre kamera med vidvinkel och något mer jämn batteritid hade det varit knock-out men som det är nu förstår jag att vissa kan föredra Maten.
     
    Kristy gillar detta.