Mi Box S

Diskussion i 'Android TV' startad av Johan76, 9 okt 2018.

  1. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Kan du inte ha plex appen på telefonen?
     
  2. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo, men filmerna ligger på datorn och då måste jag ha plex pass med månadsavgift..
    Ska kolla upp hur kodi fungerar med streamning från dator till chromecast.
     
  3. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Men jag har inget plex pass på mitt. Ignorerar bara samtliga förfrågningar om att skaffa det sedan månader tillbaka nu :cool:

    Står på plex appen beskrivning att man gratis kan "styra" media till sin tv (ex chromecast). Det verkar vara att spela media som ligger på telefonen som är begränsat.
     
    bernard gillar detta.
  4. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
  5. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Castar du behöver du inte Plex Pass, det är bara om du ska titta på media på telefonen.
     
    Bakken gillar detta.
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Skulle hellre starta vlc appen på telefoner logga in på servern med den och casta filer med .mkv än att resa mig och starta/stoppa/pausa på dator! Men jag kanske är lat. lol
    Jag kan logga in på både Windows och Linux kärror med Vlc.
     
  7. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Spela upp från webbläsaren då?
    Iofs inte jättesmidig på mobilen.

    Eller kör med emby. Också prenumeration men gratis att köra från webb-appen.

    Webb-appen är väldigt mycket bättre än motsvarande Plex.
    Ser egentligen exakt ut som mobilappen (som kostar pengar)
     
  8. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag laddade ner Emby och den verkar kunna göra det jag vill.

    Installerade emby på windows 10 pc:n (servern) och mobilen.
    Sedan väljer jag film i emby-appen på mobilen, startar castning och play på filmen.
    Filmen startar på tv:n, stänger av wifi/ mobildata på mobilen, nu streamar datorn filmen till tv:n och jag kan pausa filmen med fjärrkontrollen på tv:n.

    Ska jag se en ny film loggar jag in i emby appen i mobilen, startar den enligt ovan osv.
    Varför jag stänger av mobilen är för att batteriet dräneras under en film på min samsung note8 mobil.

    På detta sättet slipper jag sitta vid datorn o starta castningen och gå till tv:n, kan sitta kvar i soffan vid tv:n.
     
  9. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Som vi skrivit fungerar det på samma sätt med plex.

    Men bara du fick igång det så är det ju lugnt :) Sen dras det inget batteri från telefonen när du castar till en chromecast då du bara slickar en länk som sedan chromecast en spelar upp.

    Din telefon är bara fjärrkontroll. Batteridräneringen bör vara något annat fel.
     
    Bakken gillar detta.
  10. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag fick inte plex att fungera på samma sätt. När jag startat plex appen, försökte trycka play på filmen kom det upp en ruta att jag måste ha plex pass för att göra detta. Verkar inte finnas något sätt att ta sig runt det..
     
  11. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Konstigt, jag minns också den rutan men det fanns en avbryt-knapp eller liknande. Efter ett tag slutade dem be mig att köpa den då det inte är ett krav för att casta.

    Men jag blev också nyfiken på att testa Emby nu bara för skoj skull.
    Svårt att läsa av vad som ingår i gratisversionen, men det ser ut att fungera med samtliga funktioner (ex. Android TV appen, meta-data för filmer/serier etc.)?
     
  12. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, den fungerar liknande som plex, fast i android appen kan jag streama från servern till mobilen, kostar ju pengar i plex pass. Vissa filmer blir fel titel, går att lösa genom att hämta imdb id.
     
  13. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    När jag rättade film-omslagen såg jag att emby kan spela iso-filer, dvs dvd o bluray-filmer, visserligen experimental men ett klart framsteg, klaras ej av plex.
     
  14. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Jag började testa Emby för Plex verkar skita i användarna numera och fixar inte allvarliga buggar.

    Detta var något jag upptäckte som tydligast när jag började lämna Samsung klienten (som inte är gjord av Plex själva för övrigt) och börja köra Androidtv klienten.

    Höll på att smälla av.
    Transcodar av helt konstiga anledningar som den inte ska.

    Går inte att förflytta sig framåt i en film. Spola framåt är ett helvete och man kan inte stega sig framåt. Krascha plötsligt och vill inte spela vissa filer plötsligt.

    Hur som helst lägger plex in massa skit som typ ingen vill ha och fixar inte gamla problem i den takt man förväntar sig som betalande användare.

    Vet dock inte om Emby är bättre men fick en väldigt bra känsla när jag testat lite. Mycket snyggare och smidigare redigering.
    Webb appen känns ljusår nyare och fräschare som dessutom är riktigt mobilanpassad.

    Jaja ska inte gnälla om det egentligen för inte det tråden handlar om [emoji846]
     
  15. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Något som inte verkar fungera i Emby är sub-folders med filmer i. Jag har sub-folder med tecknade filmer som ej syns i emby. Har prövat att addera sub-foldern till biblioteket men filerna dyker ej upp i Emby.
    Jag får väl köra både med Plex o Emby parallellt..
     
  16. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Antingen trycker du "Not now" eller så castar du före du startar filmen (vilket alltid går fortast imo) vilken tjänst man än ska casta från. Så jo det går komma runt, använder det dagligen.
     
    Bakken gillar detta.
  17. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    aeqvist, det fungerade att först trycka på cast i appen och sedan starta filmen med de tre punkterna vid film-omslaget. Om jag klickar på filmen i appen och sedan play visas plex pass-rutan och det går ej casta.

    För er som ej är hemma och vill se film på mobilen om dator-plex-servern är startad går det att ladda hem kodi mobil-appen, koppla upp sig till dator-plex-servern o streama filmen från kodi-appen. Ett sätt att ta sig runt att man måste ha plex pass i plex appen för att se film remote.
     
    aeqvist gillar detta.
  18. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Jag startade en tråd i ett annat delforum men sen insåg jag att min fråga passar bättre här.....
    "Jag har precis köpt mig en Mi Box och får inte casting att fungera med Boxer play och Viaplay. Det står bara "att det inte fungerar, prova igen" på Boxer play appen och i Viaplay så startar inte castingen över huvud taget. Casting-ikonen hittar Mi boxen. Jag har provat att avinstallerat apparna och installerat igen utan resultat och det blir samma fel med både telefon och plattan. Provar jag svtplay/tv4play så fungerar det. Nån annan som lyckas casta Viaplay/Boxer play till Mi box, AndroidTv-version 8.1? Kan det ha med android 8.1 att göra? Går det att nedgradera? Nån som kan hjälpa mig?

    Skriv gärna vilken AndroidTV-version/cast version ni har.

    Edit. Såg nu att jag har version 1.36XXXXXX men enligt Googles sida så är senaste cast versionen för Androidtv 1.32XXXXX

    Chromecast firmware versions - Chromecast Help

    Hur kommer det sig?


    Edit 2. Verkar vara något problem med chromecast built-in-appen?
    https://play.google.com/store/apps/...pps.mediashell&ah=zDeeVpR6kXL7vEvj81jlzRaK7hw
    Fler som har problem med den.
     
    Last edited: 17 jan 2019
    bernard gillar detta.
  19. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Ljudproblem i Kodi.......
    Mina inställningar i Kodi är: HDMI output, 5.1 sound, passthrough "On", DTS kompatibel försärkare "On".
    Med dessa inställningar får jag inget ljud alls men avaktiverar jag "DTS kompatibel förstärkare" så får jag ljud men inter DTS ljud. Nån som har en idé om felet?
     
  20. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Svarar mitt eget inlägg:
    Ändrade läget "avancerat" till "expert" för att få fram fler alternativ.
    Under "Ljud"-inställningar i Kodi: Ändrade tillbaka högtalarsetupen från"5.1 till 2.0".
    Kryssade även i "DTS transcode On", då detta alternativ dök upp när jag ändrade från "avancerat" till "expert". Vet inte om allt detta behöver vara ibockat men nu har jag iaf DD 5.1 och DTS.