Swedbank och Sparbankerna - allmän diskussion

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av msandstedt, 15 jan 2019.

  1. Lulhasafotn

    Lulhasafotn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    320
    Mottagna gillanden:
    89

    MINA ENHETER

    Precis, den hoppar fram när man håller telefonen mot läsaren.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Var går gränserna egentligen?

    Mitt lokala Ica, snusbutiken och snabbmatstället här har alla 200 kr med vanligt kort. Men med Gpay (har inte Swedbank men intresserad i ämnet ändå) så vet jag inte ens om det finns en gräns (har väl bara gjort ~300 kr köp) och aldrig fått pinkod på terminalen.

    Men plus till Google Pay i så fall, man slipper ens öppna appen utan det är enbart att blippa (om telefonen är upplåst).
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men jag tror du slipper ta upp appen om du valt att använda den som standardbetalningsmetod i telefonen.

    Bekymret är bara att man sedan är låst till Swedbanks app medan GPay har stöd för många fler kort. Blir tidsödande att växla mellan olika lösningar och försöka komma ihåg vilken man hade sist innan en betalning.

    Kanske kan man kan köra GPay i klockan och Swedbank på telefonen.
     
    Zooklubba och Kristy gillar detta.
  4. grensman

    grensman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    Sony Z2 Tablet
    ROM:
    Carbon ROM
    Tack för info, då duger det ju tills man får Google pay iaf.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Sant, inte tänkt på det alls. Jag hade en liten diskussion kring Google Play och Apple pay häromdagen med en kollega, ämnet blir väl också väldigt intressant i.o.m Swedbank kör en egen lösning.

    Varför gör företagen så här och vad för information får de reda på (och vilken information är de intresserade av) i stora drag?

    (Ber om ursäkt om jag spårar ut nu).
    Google Pay är ju väldigt enkelt att se, Google är ingen sökmotor, operativsystem eller något sådant utan egentligen en gigantisk annonsagentur - de tjänar pengar att veta mer om dig. Innan jag började använda Google Pay kollade jag upp vad för finansinfo (dvs vad för köp jag gör) som google hade koll på. Det visade sig enbart vara Twitch-prenumerationer (via paypal) och Steam-köp (via Paypal).

    Vad är Apple ute efter? Bara göra det smidigare för att vara schysta känns lite utopiskt.

    Vad är Swedbank ute efter? Göra någon stor BigData likt Google så de vet allt om dig och kan få pengar genom att rekommendera t.ex byte av telefonabonnemang, kaffekort på lokala kiosken eller varför? Vad är vinsten för aktieägarna i slutändan.

    Sidofråga, vad vet bankerna egentligen själva och vad är egentligen enbart information som kortutgivaren tex Visa/MC vet? (Om vi bortser från att vissa kortutgivare tycks ha sålt info till t.ex Google i USA om jag inte minns helt fel).
     
    lassekongo gillar detta.
  6. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Det behövs inte, det räcker att mobilen är upplåst och Swedbank är förvalda betallösning, när jag betalade kom inte appen upp överhuvudtaget, enbart en bekräftelse på terminalen att betalning är gjord.
     
    Zooklubba gillar detta.
  7. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Swedbank vet allt om dig ändå eftersom betalningen i slutändan hamnar hos dom och ditt konto.

    Den stora fördelen som jag ser, har möjlighet till alla fyra, är att dina transaktioner med swebankappen stannar hos banken och inte låter Google veta ännu mer om dig i realtid. Samsung /Apple är nog i första han intresserade av att låsa in dig i sin infrastruktur nedan Google vill sälja beroende på ditt beteende.
     
    Kristy gillar detta.
  8. PeterEsse

    PeterEsse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    11
    Gustav Karlsson, tjonken, Kristy och 4 andra gillar detta.
  9. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    Apple är ute efter att tjäna pengar - Deras kunder är "eftertraktade" då de anses tillhöra de rikare kategorin av världens population. Vill man som externt företag få tillgång till denna kategorin så får man hosta upp lite pengar.

    Samsung verkar se Pay som en ren tjänst för sina användare, snarare än som en potentiell inkomst.

    Swedbank och de andra bankers monopol är hotat. Nya banktjänster poppar upp till som tätt och Mastercard och Visa är inte sena på att sälja in sina tjänster tillskillnad från tidigare då MC och VISA var exklusiva för just traditionella banker. Därför går lokala banker ihop för att hitta egna lösningar, tydligaste exemplet i Sverige är Swish.

    Bankerna sitter redan på tillräckligt med data, men problemet ligger nog i att de inte kan kapitalisera på det samma sätt som Google. Därför är Google Pay lite av ett hot då bankerna tvingas dela med sig av sin data samtidigt som deras kunder kräver att de ska koppla upp sig till dessa tjänster.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Fast de klassiska storbankerna tjänar fortfarande multum just för deras gigantiska inlåsningseffekt, tjänstepensioner är svåra och kluriga, vill du ha en bra ränta på ett bolån hos en storbank måste du låsa in dig totalt med all möjligt sparande. Så vad förlorar Swedbank av att använda sig av Google Pay i så fall?

    Bankernas inlåsningseffekt ligger i att de helt enkelt har gaddat ihop sig och vägrar ge bra deals såvida de inte vet att de kan tjäna pengar på dig på något annat sätt. Att kunna få ett betalkort virtuellt hos en bank blir lite äpplen och päron när du måste lägga dina pengar i en dyr privat pensionsförsäkring (eller annat sparande) för att få tag på det billiga bolånet.

    Vill inte bråka eller något, men kanske bara är jag som inte ser att det är hotat (på samma sätt.) plus att undertecknad kanske är lite färgad.



    Edit:
    Ett litet annat alternativ/teori: En egen lösning kanske var billigaste/smidigaste sättet för Swedbank att tillgodose kundernas önskemål. I.o.m produkten (Swedbank och Sparbankernas plånbok) tycks säljas som white-label från en tredjepart (Payair, såvida det inte är nån joint venture som BankID och Swish)
     
  11. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Andra betalappar tillåter kort som inte är utgivna av Swedbank/Sparbankerna...
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Och förlusten är?... Dvs anledningen till varför vill göra en egen lösning och inte använda sig av tex Google Pay eller Apple Pay.
     
  13. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Kontrollen av betalkedjan och informationen.
     
  14. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Kontrollen av betalkedjan och informationen.
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Kontrollen ligger väl ändå i slutändan hos MC/Visa och informationen "har ju banken ändå" och "banken har redan för mycket information än den kan använda".


    @bernard@bernard Eller nån kanske vill bryta ut det här snart kanske?

    Kanske jag som över analyserar det lite. Scenariot där ett eget bygge (kanske med Apple pay eller eget) skulle ta för lång tid att få ut till kund så man rakt av köper en White label lösning känns mer och mer realistisk.
     
  16. SilverDogg

    SilverDogg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    625
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11
    finns det nån anledning till att skaffa detta, förutom för kontaktlös betalning?
    såg att det verkar funka online och så med, och tänker om det döljer mitt riktiga kortnummer eller så? för är det bara för kontaktlös känns det lite meningslöst att införskaffa, kanske kan prova. men kan det även dölja kortnummer online så kanske det kan vara nåt.
     
  17. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Så tänkte jag också innan jag började med apple pay, men nu använder jag det så ofta det går, anledningarna är två.
    1. hatar plånboksfordral till mobilen, korten ligger i en plånbok i jackans innerficka medan mobilen ligger löst i en ytterfickan = mycket lättare att ta upp.
    2. Finns ingen begränsning på 200:- för kontaktlös betalning utan kod.
     
  18. SilverDogg

    SilverDogg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    625
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11
    Jag är inte anti kontaktlöst, jag är bara inte intresserad av en app som kanske inte ger så mycket :).
     
  19. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    [emoji3] Det beror väl på hur många kort du har [emoji6] Har du bara Swedbank så har du bara ett annat alternativ och det är att vänta på deras stöd för Apple pay ska släppas, enligt min kontakt är det på gång men ingen uppgift om tidpunkt
     
    bernard gillar detta.
  20. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Hade samma problem. Började fungera efter jag valt att även dölja Magisk Manager. Räcker med andra ord inte med att bara använda Magisk Hide.
     
    flowmatix och bernard gillar detta.