Zenfone 5Z - Systemuppdateringar och buggrapportering

Diskussion i 'Zenfone 5Z - Allmänt' startad av ASUS.Sverige, 22 jun 2018.

  1. Kreket72

    Kreket72 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Vet noen når vi kan forvente oppdatering til Android 9.0 for denne telefonen ? Jeg ser at den er sluppet i deler av Asia
     
  2. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Det stämmer och det kommer komma till oss också men kan ta lite längre tid verkar dot som.
    Nu fungerar säkert den som finns upplagd i tråden tidigare men då den inte ligger på global sidan kan det vara så att vi får en annan "version" av den med ett annat nummer.
    Annars borde den redan ha kommit hit med samma versionsnummer.
     
  3. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Beklagar alla för fördröjda svar efter Jul och nyår, vi är tillbaka. Det kan va så att vi missar några av era frågor, ställ gärna dem igen isf!

    Ang. Pie så är det på väg, FOTA för Zenfone 5 och 5Z släpps i vissa delar av världen först och det är på gång även för oss , inte långt kvar nu!

    Det blir en hel del förändringar med Pie, framför allt bakom kulisserna.
    Cam2Api kommer sättas till Full.

    Vi jobbar också bl.a. på att i en nästa uppdatering (ev. efter första Pie-release) att stänga av funktionen att kameraappen höjer ljusstyrkan oavsett om auto brightness är på eller av - som ett par av er har belyst är en mycket störande effekt när ni vill ta bilder på natten (när det är mörkt).

    Och såklart de sedvanliga nyheterna som kommer med Pie finns med.

    Mvh
    Asus
     
    Nikodemus, Ascended, jacani och 1 annan gillar detta.
  4. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Tack, vi kikar på detta inför den bredare lanseringen av Pie FOTA!

    Mvh
    Asus Sverige
     
  5. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Tack för feedback - vi skickar detta tillbaka till våra utvecklare!

    Mvh
    Asus
     
  6. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej
    I detta fall handlar det rätt enkelt som så att globalt så har vi sålt fler Zenfone 5 och i prioriteringen så valde vi att få ut Pie till "flest användare" i början men det är inte långt kvar till att även 5z får överallt.

    Mvh
    Asus
     
    Taskman och bernard gillar detta.
  7. Kreket72

    Kreket72 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Du forteller ikke noe om når dette vil skje. Begynner av å bli veldig lei av å vente på at det skal skje noe. Skremmende at det ikke er kommet noen sikkerhetsoppdatering mens vi venter på Android 9.0
     
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Tack för dina svar @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige Synd att inte fler tillverkare följer ditt exempel.

    Lite fler buggrapporteringar/synpunkter

    A) Vissa appar så som Kik/Snapchat har svårt att skicka ut notifikationer, det verkar dock funka om man nyligen har haft programmet öppnat, osäker på vad som sker där.

    B) Statusfältet används inte fullt ut, istället för att visa ännu en status så visas istället "..", går heller inte att själv välja vad som ska visas på statusfältet för att spara utrymme. Själv har jag ett alarm som jag aldrig stänger av, behöver inte veta att jag har ett alarm på statusfältet.

    Se på bild 2




    Bredvid Bluetoothikonen hade det lätt fått plats 2 till statusnotifieringar.

    Andra statusar på statusfältet är onödigt komplicerade, t ex hastighetsuppkopplingen och signalstyrkan, det borde kunna bli en notifikation på statusfältet likt många andra tillverkare.

    C) Har problem med att vissa appar inte syns ordentligt när väl en notifiering inkommer

    T ex Messenger Lite, kolla på bild 1.


    Det som jag har suddat ut är namnet på personen som skriver till mig, medan appnamnet/appikonen för Messenger lite halvskyms av notchen, när det egentligen borde synas precis över namnet på personen som skriver.

    D)

    När man använder face unlock för att visa notifieringar så har jag två önskemål:

    1) Ta bort den fula notifikationen som kommer upp när man inte har någon notifiering(Se bild 3) , man fattar ju det själv.


    2) Möjlighet att visa vilka appar som du har fått notifieringar ifrån, tills det att enheten har låst upp med ansiktet. Det skulle säkerligen göra processen lite snabbare också, i dagsläget så tar det någon halv sekund innan du kan se notifikationenerna.


    E) Som jag sa i tidigare post,
    1) Always on display, som är avstängt som default och är ordentligt gömd så att vi som fattar att det kommer dra lite batteri bara använder det. Bara ni även låter oss schemalägga det. Ha gärna stora ikoner/siffror, så att inte skärmen behöver vara så ljus för att man enkelt ska se all info i AoD. LG lyckades bra med det med deras LCD-skärm mobiler.

    2) Ett ordentligt mörkt läge likt Samsungs One UI där nästintill allt är mörkt, inklusive alla samsungappar och alla notifikationer.

    F) Går det att flasha till vanliga WW när PIE släpps? Jag hade oturen att ladda in TW firmware i tron om att det var WW eftersom just filen började på WW och inte TW.

    G) Jag upplever problem med fingeravtrycksläsaren, kanske bara är ett hårdvarufel på min enhet dock?

    Både när det gäller upplåsning och fingeravtrycks gester så funkar det inte alltid som på nästintill alla mobiler jag har ägt innan med fingeravtrycksläsare. Har givetvis provat att göra om mina fingeravtryck och adderat flera på samma finger etc.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 18 jan 2019
  9. Corran_Horn

    Corran_Horn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro
    Telefon 2:
    Asus ZenFone 5Z 8/256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 (2012)
    Övrigt:
    Chromecast ver. 1 och 2
    Hur ser det ut med uppdateringen till Android Pie @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige ? Kommer vi att hinna få den innan januari är slut eller kommer den i februari måntro?
     
    Mi5 gillar detta.
  10. Corran_Horn

    Corran_Horn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro
    Telefon 2:
    Asus ZenFone 5Z 8/256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 (2012)
    Övrigt:
    Chromecast ver. 1 och 2
    Svarar på min egen fråga. Fick Android Pie precis nu 14.10. Vilket innebär att vi fick android 9 officiellt i Sverige innan januaris utgång. @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige @bernard@bernard
     
    bernard gillar detta.
  11. Suhit Kar

    Suhit Kar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
  12. Suhit Kar

    Suhit Kar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Also EIS doesn't work in low light situation. Give us an option to force enable EIS
     
  13. tobbe4fun

    tobbe4fun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Uppdaterat till Android 9
    Up and running - so far
     
    Corran_Horn gillar detta.
  14. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Zenfone 5Z har fått vår officiella Pie-uppdatering via FOTA med start från Januari 28.
    Här kommer en grov changelog;

    Zenfone 5Z

    Upgrade system to Android Pie
    Security Update to December 2018

    Camera Improvements;


    Support Camera2Api level ‘Full’
    Improved texture of the photo during bright light conditions
    Continued Exposure tuning
    Further improvements on shutter speed
    Improved the performance of Burst Mode Shooting
    Improved the focus quality in Video recording
    Improved Panorama quality

    Uppdateringen har versionsnummer: 90.10.138.175 och är alltså nyare än den som släpptes som beta i Taiwan (som vissa användare här redan lagt in).

    Vi ändrar även ZenUI för att stödja funktion som kommer med Android P såsom;
    Adaptive Brightess
    Adaptive Battery
    Pie style Gesture Mode for Navigation bar (Inställningar -> Skärm -> Navigationsfält : Välj den stil du föredrar).
    Pie style volume bar
    Pie style Settings Menu

    Som nämnt tidigare så har vi också nu tagit bort att vår kameraapp ändrar ljusstyrkan över den nivå som är inställd - även när Auto Brightness är OFF. Som bl.a. användaren @dannejanne@dannejanne här på forumet länge velat!

    Mvh
    ASUS
     
    Last edited: 4 feb 2019
    Corran_Horn gillar detta.
  15. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!

    A) Vissa appar så som Kik/Snapchat har svårt att skicka ut notifikationer, det verkar dock funka om man nyligen har haft programmet öppnat, osäker på vad som sker där.

    Här är det nog vår PowerMaster som är lite för snabb på att stänga av appar i bakgrunden. Detta bör förbättras med Pie men du kan också manuellt ändra detta i PowerMaster (Inställningar->Batteri->Power Master : "Auto Start Manager" och leta upp appen i "Downloaded" och bocka i att de tillåts autostarta i bakgrunden.

    B) Statusfältet används inte fullt ut, istället för att visa ännu en status så visas istället "..", går heller inte att själv välja vad som ska visas på statusfältet för att spara utrymme. Själv har jag ett alarm som jag aldrig stänger av, behöver inte veta att jag har ett alarm på statusfältet.


    Ja, det stämmer att vi inte modifierat ZenUI till att tillåta användaren välja själv vilka ikoner som ska ha prioritet i fältet. Här håller vi själva en intern diskussion om detta men slutsatsen idag är att vi inte kommer ändra sättet som vi implementerat.

    C) Har problem med att vissa appar inte syns ordentligt när väl en notifiering inkommer

    Tack, vi tar det internt för att se om något kan ändras på.

    D) När man använder face unlock för att visa notifieringar så har jag två önskemål:
    Tack för förslag, vi skickar dessa till utvecklarna så får vi se om det ändras.

    E) Always-On Display & Dark Mode

    Ja, detta är en funktion som kommit på tal titt som tätt under gångna året, vi får ta upp diskussionen med utvecklarna igen men troligtvis kommer detta inte implementeras.
    Vad som däremot kommer, i en uppdatering planerad under Februari/Mars är 'Ambient Display' - Som användare kan slå på - vad denna funktion gör är att tända skärmen när en notifikation kommit in.
    En klen tröst för er som verkligen vill ha AOD men alltid något.

    Gällande Mörkt Läge är det något vi studerar men i dagsläget har vi inte mer att säga om det förutom just att det är något vi tittar på.

    F) Går det att flasha till vanliga WW när PIE släpps? Jag hade oturen att ladda in TW firmware i tron om att det var WW eftersom just filen började på WW och inte TW.

    Ja , det ska gå, då den vi släpper för WW är en nyare version - återkom gärna om det inte skulle fungera!

    G) Jag upplever problem med fingeravtrycksläsaren, kanske bara är ett hårdvarufel på min enhet dock?
    Oj, ja.. det är svårt för oss att svara på det över internet utan att själv veta hur du upplever. Vi får hoppas att WW-uppdateringen förbättrar situationen!


    Mvh
    ASUS
     
    Corran_Horn gillar detta.
  16. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
  17. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Vi har lyft frågan internt. Tack för ditt förslag!

    Mvh
    ASUS
     
  18. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej alla

    Just kameran är också något vi fortsatt lagt mycket tid på med många uppdateringar och förbättringar sen vi lanserade telefonen i början på Juni. Under årets gång är det då främst foton i mörker samt detaljåtergivningen (alla förhållanden) som förbättrats. Samt också hastigheten på slutaren.

    Här kommer ett fåtal exempel (ursäkta motiven, inte de allra snyggaste kanske). Fotona i fullstorlek kan ses om ni klickar;

    Mörker;
    Zenfone 5Z med kameramjukvara vid lansering
    P_20190201_182257.jpg
    Zenfone 5Z idag
    P_20190201_182245.jpg

    Exempel på detalj (med crop)

    Zenfone 5Z med kameramjukvara vid lansering
    P_20190201_162656.jpg P_20190201_162656_crop.jpg
    Zenfone 5Z idag
    P_20190201_162641.jpg P_20190201_162641_crop.jpg

    Mvh
    ASUS
     
    Corran_Horn gillar detta.
  19. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige

    Tack för alla svar! Hoppas verkligen på AoD och ett Mörkt läge. Som sagt så har LG AoD även på sina mobiler med LCD-skärmar, bara ni gömmer den funktionen väl i settings. Så att bar folk som fattar att det kommer dra lite extra batteri använder det.

    Angående kameran så är det något som har förbättras mycket, men enligt mig så är det två problem som kvarstår. Är dock ingen kameraexpert...

    1) I många lägen så tycker jag att kameran överexponerar, är det en uppfattning som ni på Asus delar?

    2) Frontkameran ger fortfarande ett slags filter när man tar en selfie, vet att det är en grej som är stort i Asien, men för den europeiska marknaden så borde det finnas en möjlighet att helt stänga av detta. Det sker även när man har stängt av varenda inställning för "beautification"

    Det är en enorm skillnad mellan Gcam och Stock när det kommer till frontkameran, inte lika stor skillnad för den vanliga/vidvinkel.
     
  20. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!
    Ja, vi är medvetna om att AOD och LCD i sig går att få till, men helst då om man har local dimming i hårdvaran så hela bakbelysningen inte behöver tändas.. osv osv. Vi fortsätter belysa att denna funktion är eftertraktad så får vi hoppas att det blir av.

    Gällande kameran - tack för återkoppling!

    1. Möjligt - själva tycker vi att kameran idag tenderar att exponera mer enligt de ljusaste delarna i scenen (så de inte blir "för ljusa") ist. som 'förr' att exponera de mörkaste delarna (så de mörkaste delarna blir ljusa). Kameran är inte perfekt - men här tycker vi ändå att vi kommit långt under året! Se t.ex. mörkerbildexemplet ovan.

    2. Vi ser kontinuerligt över selfie-justeringarna, just här så är det nog så att vi valt att tillfredsställa en mer "asiatisk konsuments" (fördomsfullt) smak - samtidigt så är alla olika, vi genomför många just nu flera studier för att hitta en bättre balans för framtiden.

    Mvh
    ASUS
     
    Ascended gillar detta.