Fråga: Kortkommandon funkar ej som de ska. Någon som vet mer?

Diskussion i 'Chrome OS' startad av maolli, 25 dec 2018.

Taggar:
  1. maolli

    maolli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.

    Har precis återvänt till Chromebook igen. Nu en ASUS C423

    Supernöjd med det mesta, men hittar inte ett tangentkommando som jag använder mycket frekvent på Windows.
    Windows-tangenten + Uppåtpil Maximera fönstret
    Windows-tangenten + Nedåtpil minimera fönster
    Windows-tangenten + Vänsterpil Maximera appen eller skrivbordets fönster till vänster på skärmen
    Windows-tangenten + Högerpil Maximera appen eller skrivbordets fönster till höger på skärmen

    På min Chromebook verkar det som det ska finnas detsamma:
    Kortkommandon på Chromebook - Chromebook Hjälp
    Docka ett fönster till vänster Alt + [
    Maximera fönstret Alt + =
    Minimera fönstret Alt + -
    Docka ett fönster till höger Alt + ]
    MEN!, jag får inte detta att funka alls. Kan det vara så att kortkommandon är annorlunda, då vi har ÅÄÖ på nordiska tangentbord? [ och ] är ju inte egna knappar.

    Det jag lyckas med är:
    Alt + - > Minimera
    Alt + å > docka till höger ̣
    Alt + + > Maximera
    Men var hittar jag docka vänster?

    Tacksam för råd och tips!
     
  2. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag gissar att du hittat det men iallafall. På min Asus C302 är det tangenten till höger om å + alt som dockar till höger och alt+å som dockar till vänster. Jag sitter också och kämpar med "shortcutsen". Tangenten till höger om å borde vara .. men blir " när jag trycker den först och sedan mellanslag. Gör jag samma sak med shift borde det bli ^ men blir ² det enda som blir rätt är med "alt gr" nedtryckt för då blir det ~. Det är mycket opraktiskt
     
    bernard gillar detta.
  3. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jaha! Då har en visat sin okunskap offentligt. Nå, den tangenten funkar ju riktigt bra så länge en använder den rätt. ü û och ~. Alt+å dockar till höger om jag trycker kombon en gång, gör jag det en gång till dockar den till vänster. Med Chrome men inte med tex inställningar det dockar bara till höger.
     
  4. maolli

    maolli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får inte till det med dockning vänster. Uppfattar det som att Alt-å dockar höger, och om jag repeterar så går den tillbaka till någon typ av ursprungsposition. Även Alt-"~ beter sig ungefär så. Alt-+ maximerar, och Alt-- minimerar. Verkar som att Docka vänster saknas helt. Har provat "allt".
     
  5. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag fattar inget nu. Idag dockar den precis som du säger bara till höger och tillbaka till mitten med alt+å. Den dockar också till höger med alt + ~ om jag håller ner alt och trycker två ggr på ~ men inte vänster.
     
  6. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det är nog nåt fel på tangentbordet, för idag när jag gjorde en paus i ett mejl jag höll på med, fortsatte datorn att skriva r. Det blev ett par fina rader innan jag fick stopp på den genom att trycka backspace. Jag lämnar tillbaka den och letar vidare efter den perfekta chromebooken. Det är synd för både storlek, vikt och skärm är toppen.
     
  7. jai134

    jai134 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nu har jag iallafall upptäckt att det går alldeles utmärkt att "snappa" fönster eller flikar i Chrome både till höger och vänster med hjälp av pekskärmen. En tar bara tag i fliken och drar den ut till sidan så fäster den och tar upp halva skärmen. Det verkar inte finnas någon tangentkombo för det och detta är faktiskt smidigt.
     
  8. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ursäkta att jag väcker den här gamla tråden, men upplever också problem med att docka till vänster (höger går bra) med svensk tangentbordslayout. Väljer jag US-layout är det inga problem, då är det "alt+å" och "alt+(tangenten till höger om å)" för att docka vänster/höger, men med svensk layout hamnar fönstren bara till höger.

    Det är en Asus C423NA-EB0033 (fullHD-skärm, 64GB lagring, ingen pekskärm).

    Fungerar det för er andra med svensk tangentbordslayout, och i så fall på vad för dator?
     
  9. maolli

    maolli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min tråd från början. Även jag har ASUS C423. Jag har fortfarande problemet kvar. Kan det vara ett ASUS problem? Eller är felet hos Chromebook OS?
     
  10. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Datorn lämnades tillbaka då det fungerade för Asus support med liknande modell (inte samma), så jag antog att datorn var defekt. Jag bad även en bekant testa på en annan Chromebook (Acer) med version 70.0, samma problem där, även efter uppdatering till nyare (antagligen 75.0).

    I fredags testade jag på samtliga Chromebook som stod framme och igång i en Elgiganten-butik - kommandot fungerade inte på någon av dessa.

    Antingen så använder jag konsekvent fel kombination, eller så ligger problemet i Chrome OS. Att guiden från Google över kortkommandon inte stämmer för svensk layout underlättar inte direkt, blev först hänvisad till Alt+8 och Alt+9, men dessa har annat syfte.