Diskussion: Aktuella uppdateringar Xperia XZ1 Compact

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av Swedroid, 1 sept 2017.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tycker mitt batteri är något bättre faktiskt. Grafen är inte lika djup neråt som tidigare.

    Däremot tycker jag inte den dynamiska intelligenta kontrollen för hur ljus skärmen skall vara funka. Men de kanske reagera precis som det ska. Men får jämt ändra manuellt. [emoji3526]
     
  2. frelah

    frelah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact
    Näe, har också tänkt på skärmljuset. Känns som om det fladdrar och far hela tiden [emoji3]
     
  3. mrOtto

    mrOtto Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ1 Compact
    Sekunderna på klockan har försvunnit i och med uppdateringen någon som vet hur jag får tillbaka dom?
     
  4. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Googlat lite .Funkar bara på låsskärm när du valt analog klocka. Se bild. Den vita punkten är sekunder
     

    Bifogade filer:

  5. mrOtto

    mrOtto Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ1 Compact
    Okej jag var otydlig! Jag hade ställt in så jag hade sekunder på klockan som är högst upp på skärmen. Det var någon "special" inställning som Swedroid tipsade om.
     
  6. dymatize

    dymatize Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Samma problem för mig, tror det är första mobilen jag slår av automatiskt ljusstyrkan på.. Felet(?) har uppkommit efter uppdateringen till
     
  7. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Dock har det långsamt blivit lite bättre. I början sänktes ljuset till noll alldeles för ofta. Jag betvivlar dock att funktionen kommer att bli helt bra även med tiden...
     
  8. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
  9. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tycker eventuellt att jag får ut mer batteritid vid drift. Stand by ungefär samma.

    Vad skall man ha "låsning" till när man tar skärmdump? Tyckte inte alternativet fanns från början. Kanske nåt val jag gjort
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Precis. Som det inte kan bestämma sig.
     
  11. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Du har slagit på denna "Inställning för låsskärm"
    Handlar on smart lock,dvs du har smart lock aktiverad men vill ändå kunna låsa manuellt.
    _20190121_090239.JPG
     
    H-M gillar detta.
  12. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag hade föredragit om man fått välja bildformat och bildupplösning helt separat. Som det är nu vill jag ha 4:3-format ibland och 16:9-format ibland men väljer jag 16:9 så sjunker ju upplösningen automatiskt till 17 megapixel. 12 megapixel finns ju i båda formaten.
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  13. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Well, here goes nothing...dags att uppdatera. Har gjort backup på det som behövs, hade tänkt göra en komplett återställning lite senare eftersom min Chrome laggar något fruktansvärt ibland, och jag märker även av låsningar i mobilen överlag (detta är alltså innan uppdatering), att den ibland inte vill ge respons. Händer i lite alla möjliga appar, så jag hoppas verkligen att uppdatering följt av återställning löser problemet, annars får jag nog fanken reklamera mobilen. Den har varit så sedan jag fick den men jag har inte velat återställa den eftersom jag har hundrafnutton "viktiga" flikar i min webläsare. Tänkte att jag kanske bara ska bokmärka dem och återställa allt så jag får svar på om problemet kan lösas eller ej.
     
  14. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Okej, nu är mobilen uppdaterad. Tog en evig tid och mobilen blev väldigt varm.

    Missnöjd över att de gömt snabbinställningen för skärmljuset. Hade jag inte läst i denna tråd tidigare hade jag inte hittat den alls. Visst, jag kan leva med att dra nedåt en extra gång men det är ju helt onödigt. Förstår inte vad de vann på det.

    Märkte dock att ikonerna är fulare nu. Så pass dåligt upplösta att det känns som jag sitter med min första Androidmobil igen. Märkligt, och det känns verkligen inte okej.

    Och så det där med medievolymen...jag kan köpa att media är standard för att det oftast är media som har knäpp ljudinställning i förhållande till resten av mobilen, men jag hoppas verkligen att ringsignal och samtalsljud blir default under samtal annars har man ju tappat bort hela poängen med att ha knappar som kan användas under samtalet.

    Upplever lite lätt förbättrad respons i systemet. Får se om det faktiskt stämmer. Återställning måste jag vänta ett tag med.
     
  15. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Hmm... Ser jag fel, eller går det inte att välja längre vilka notifikationer som ska synas/döljas högst upp (klocka, alarm, batteri m.m)? Nu har jag 2 alarmikoner som syns på varsin sida, ser heltokigt ut... Hilfe?
     
  16. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Senaste upptäckten: Vid telefonsamtal när man under samtalet behöver använda knappsatsen, så täcker den hela skärmen. En helt onödig försämring som bara leder till att det blir svårare att nå de översta knapparna, och dessutom kan man inte se info om samtalet medan man anger knappval koder och dylikt.

    Verkligen extremt onödigt. Undrar om detta beror på Pie överlag eller om det är något Sony pillat på.

    Även besviken över att klockan bytte position till vänster sida. Kanske bara en vanesak, men varför ändra på något som inte skapade problem?

    Än så länge har jag inte sett något direkt positivt med uppdateringen. Ikonerna är för övrigt fortsatt kantiga och fula, trots omstart. Det känns som att skärmupplösningen har försämrats.

    Upptäckte just en sak till: När man tar en skärmbild kommer det nu upp ett meddelande (alltså ingen avisering i meddelandefältet) längst upp på skärmen och det ligger kvar där en stund. Visst, den försvinner senare, och man kan svepa bort den innan dess, men det blir ett onödigt moment som dessutom skymmer skärmen och motverkar att man tar flera skärmbilder efter varann.
     
    Last edited: 22 jan 2019
  17. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Standard vid samtal och knappsatsen på Sony's lurar.


    _20190122_102153.JPG

    Standard försvinner på några secunder.
    _20190122_101627.JPG

    Klockan och skärmdumpar m.m är stock från Android. Klockan till vänster handlar ju om dom nyare skärmarna som har stort jack i skärmen uppe. Sony förändrar ju inte såna saker dom pillar så lite som möjligt, fick tidigt Pie till mina sony lurar men fortfarande inte vant mig helt att klockan är till vänster.
     
  18. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, bilden du visar är hur det såg ut förut, och det var okej. Men nu ser det ut så här. Ganska stor skillnad, eller hur?

    För övrigt, det hjälper inte att meddelandet om skärmbilden försvinner efter några sekunder för det är ändå i vägen och skymmer skärmen, samt hindrar mig att ta flera skärmbilder. Det påverkar mig väldigt mycket.
     

    Bifogade filer:

  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Så här ser det ut god mig iallafall. Upptar inte lika mycket som hos dig.

    Screenshot_20190122-113037.jpeg
     
  20. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Märkligt att det är så annorlunda. Vi har ju samma sorts mobil och samma version av uppdateringen?

    Jag har heller ingen särskild app för samtal så jag kan inte förstå varför det skulle bli annorlunda för mig?