Fråga: Surface dock

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av NilsH, 20 jan 2019.

Taggar:
  1. NilsH

    NilsH Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    One plus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    One plus 6
    Platta:
    Surface Pro
    Funderar på att skaffa en docka till min Surface pro 2017. Är det någon som har erfarenhet och lite tips kanske?
    Funkar det bra? Vad ska man skaffa för skärm till?
     
  2. Cromo

    Cromo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2016
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag hade en en gång en Surface Dock men sålde ganska fort.

    Nackdelen är väl att det inte finns några skärmar med samma upplösning eller ens bildförhållande som Surface (fanns åtminstone inte förr). Men tänker du köra med Surface-skärmen samtidigt så går det ju.

    Med tanke på priset så skulle jag idag köra med en vanlig mini-displayport-kabel samt tangentbord och mus via bluetooth. Alternativt skärm med usb-hub om du vill ha trådat tangentbord och mus.
     
  3. NilsH

    NilsH Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    One plus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    One plus 6
    Platta:
    Surface Pro
    Bra input! Tror du att upplösningen kan åtgärdas om man använder en 4K-skärm? Men ja, den kostar hutlöst mycket. Kommer troligen göra som du säger och skaffa en USB hub.
     
  4. Cromo

    Cromo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2016
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Eftersom Surfaces skärm har förhållandet 3:2 och andra skärmar oftast 16:9 så hjälper det inte med 4K.

    Jag tänkte främst en skärm med inbyggd usb-hub för smidighets skull.
     
  5. NilsH

    NilsH Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    One plus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    One plus 6
    Platta:
    Surface Pro
    Ja såklart att 3:2 kör till det, önskar generellt att fler skulle haka på det tåget. Har inte hittat någon bildskärm med det högre bildförhållandet, med undantag från Imacsen och surface studion. Tråkigt då det är jävligt trevligt med så mycket yta.
     
  6. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    På min Surface Book kör jag med Surface Dock kopplad till en 16:9 1440p skärm. Vad skulle vara problemet?

    Enda huvudvärken jag upplevt med dockan är att den inte gillade DVI-kabel med adapter, utan jag behövde gräva fram en mini-DP->DP-kabel. Annars vägrade den ha högre än 1080p på skärmen.
     
  7. NilsH

    NilsH Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    One plus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    One plus 6
    Platta:
    Surface Pro
    Enda problemet är väl program som är igång innan man kopplar in dockan, jag har hört att de inte byter "upplösning" från surfaceskärmen till den aktuella bildskärmen. Men det är kanske att göra en höna av en fjäder..

    Tack för tips om kablarna!
     
  8. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Sambon kör Surface dock och en vanlig 24" 1080 skärm. Det fungerar väldigt bra, det enda är att ibland skalar den inte om upplösningen när man dockar i. Men då är det bara att tända och släcka själva Surfacen så ordnar det sig.
    Ser heller inget problem med att den gör om upplösningen till 1080 och allt körs i det när man väl dockat.

    Väldigt smidigt och hade jag inte behövt mer kraft så hade jag nog kollat på en liknande lösning. Jag kör Surface som laptop på möten och dylikt men synkar och har en arbetsstation hemma.
     
  9. NilsH

    NilsH Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    One plus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    One plus 6
    Platta:
    Surface Pro
    Okej! Kul att höra något positivt som omväxling! Det jag tänker är värt med dockan Vs Usb-hub är ju tillgången till USB 3.0 portar istället för de långsamma som blir med hubben. Plus sladdat internet är ju alltid trevligt.
     
  10. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Haha det du tar upp som Pros använder ens inte sambon. :) Visst är det härligt med olika valmöjligheter och hur man använder tekniska mackapärer :D