Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Nu testat tankning med Curve på preem, mot bakomliggande preem kort. Medlemsförmån och rabatt dras inte av.
    Försäkringar är fortsatt oklart om bakomliggande kort tar, har läst att betalning med PayPal t.ex så kan kortet bakom stå för det, men vet ej om det är att jämställa. Så rekommenderar ej resebokningar med Curve.
    I övrigt mycket nöjd!
     
    Gunr och svenix gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är som jag misstänkte då. Tack för att du provade!
     
  3. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  4. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Är det någon som fått in sina ICA bank och Klarna-kort i Curve?
     
  5. Gunr

    Gunr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Info:
    Rootless Launcher
    Jag har både ICA och Klarna kortet i Curve appen. Har däremot inte fått mitt Curve kort ännu så jag har inte hunnit testa.
     
    Kiddy gillar detta.
  6. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har lagt till Klarna, men inte prövat handla med det. Men det lär nog fungera skulle jag tro.
     
    Kiddy gillar detta.
  7. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Jag fick inte mitt ICA Banken kort att fungera riktigt... det är tillagt men har inte lyckats handla
     
    Kiddy gillar detta.
  8. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Ok tack.
    Har samma problem här. Vore intressant att veta om någon fått in ICA-kortet och lyckats använda det.
     
  9. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Suttit och snurrat i tråden lite men känner att jag behöver lite hjälp. Har just nu ett revolut för resor (mastercard, gick med tidigt), nordea debit kort kopplat till löntekontot (kortet används aldrig i princip), ett shell master privat (pengar förs över vid lön varje månad utifrån vad jag har för budget) samt ett preem med sambon (gemensamt för allt vi köper tillsammans, budgeterad summa förs över vid löning).

    Vad ger Curve för fördelar? Om man lägger till Shell mastercard får man då shells bonus samt bonus i curve? Vad är det ultimata nyttjandemönstret för korten ovan med Curve?
     
  10. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Har i princip helt samma sits, minus revolut. Så för mig gav curve bättre växlingskurs utomlands, i övrigt finns inga ekonomiska faktorer.
    Så för dig återstår enbart smidighet med ett kort för allt.

    Men nackdelen med osäkerhet från leverantör (man får ha med sig ett till iaf), och begränsningar på hur mycket man får spendera. Finns mer info på deras hemsida. Men bland annat 10 000 pund per år.
     
  11. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Curve ger samma fördelar som Revolut princip. De tre första månaderna kan du dessutom få cashback på några utvalda butiker, men ifrån max 3 som du får välja.

    Ja du kan koppla ditt Shell kort till Curve och få bonus när du använder med Curve. Det är testat av mig och Svenix kan bekräfta att man får bonus från preemkortet också om du har ett sånt kort.

    Om du bestämmer dig för att ansöka om ett Curve kort så får du gärna använda mitt promokod.
    Då får vi båda 5GBP att handla med ;)
     
  12. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Ok, så cashback endast 3 månader? Efter det så är det egentligen bara smidigt för att jag kan ha korten samlade under ett tak? Men med det negativa att jag måste sköta kontakt med curve ifall betalning strular?

    Ser inte fördelarna än men blir gärna övertygad. Dubbel cashback hade varit fint dvs koppla shell och preem och få cashback från Curve samt Shell / Preem. Men 3 månader är ju ingen poäng.

    EDIT: Kollade deras Trello och ser att det skall komma virtuella kort. Det är utan tvekan bra. Men frågan är om det blir subscription på det.
     
    Last edited: 22 jan 2019
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Cashback från Curve kan du i princip glömma. Det gäller som sagt bara tre månader och du kan bara välja vissa säljföretag från en lista som inte har speciellt många svenska företag. Jag har personligen aldrig brytt mig om att aktivera Curve:s cashback.

    Men som @ganmo@ganmo säger kopplar du Curve till Preem kortet får du Preem:s cashback på 0,5% på allt du handlar. Precis som när du handlar direkt med Preem kortet. :) Jag kör så för alla mina dagliga inköp.

    Det jag uppskattar framförallt med Curve är den snabba responsen och den tydliga infon i appen. Du ser direkt vad du handlat och har möjlighet att lägga till ett fotograferat kvitto eller en anteckning.

    Sedan är det väl också en fördel att du kan koppla flera kort och enkelt växla mellan dem.
    En annan fördel är också bra valutakurser och ingen växlingsavgift om du handlar i utländsk valuta. Jag använder Curve kortet kopplat till Paypal och till Amazon för inköp från utlandet.

    Bensin tankar jag fortfarande direkt med Preem kortet för att få Preem rabatten. Om jag handlar något dyrare där jag ev. vill kunna reklamera utan att blanda in Curve, eller om jag köper en resa så betalar jag med andra kort så att jag får reseföräkring m.m.

    Men jag tycker Curve fungerar perfekt för det dagliga handlandet och uppskattar snabbheten och överskådligheten i appen! :)
     
    Gunr, utor och bernard gillar detta.
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Var det inte någon tidigare i tråden som fått svaret att ICA (Bank) tillåter inte Curve i praktiken?
     
  15. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Tack för ett bra svar. Så om jag kopplar shell kortet så borde det fungera likadant. Poängen för min del då skulle nog vara att se vad jag handlat på mitt privata kort. Räknar Curve totalt belopp per månad med?

    Får beställa ett kort och testa. Antar att det inte kostar något att säga upp det ifall jag vill sluta med det?
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kortet är gratis. Om du vill ha deras svarta kort så kostar det 50GBP, dock ger det inte några fler fördelar än vad deras gratiskort redan erbjuder. Vet inte hur det fungerar om man vill säga upp, det räcker kanske med att klippa kortet bara?

    Curve ger dig en sammanfattning på det du spenderat per månad.
     
    bernard gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Appen summerar per vecka och per månad.
    Tror inte att det kostar något att avsluta Curve ifall du inte är nöjd. De har en rätt bra FAQ här som svarar på de flesta frågor: Curve
     
    bernard gillar detta.
  18. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Hade appen installerad sedan tidigare. Skulle lägga till kort. Innan jag gjort något står helt plötsligt att jag lagt till kort och pending approval. Men inget kort tillagt. Spännande.

    Om jag hade lagt till kort, var syns det isåfall?

    Edit: Tog bort, installerade om. Nu gick det att lägga till kort.
     
    Last edited: 22 jan 2019
  19. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Lite mer uppdatering gällande Curve.

    Som tidigare nämnts så ska de gå över till prenumerationsvariant på betalalternativen.
    Det går fortfarande att signa upp för den gamla black varianten, fördelen med att signa upp för den är 400GBP i uttag per månad, ingen begränsning på användning per år (Blue har 1000GBP som limit per år). Sen om jag minns rätt så kan du endast spendera 500GBP per månad i annan valuta, sen blir det avgift, med gamla black har du en gräns på 15000GBP per år.

    Detta verkar gälla för de med gamla Black kortet

    • You will still have 3 months to trial the benefits of the new Curve Black. You don’t have to do anything beside updating the app when we launch subscriptions.
    • If you are not convinced after the 3 months’ trial, you will be able to keep your current “original” Black card with its benefit of unlimited fee-free foreign exchange, without paying any monthly subscriptions. (This option will not be available for customers registering for the new Curve Black after subscriptions is launched).
    • Please note that the Curve “original” Black tier will not have any Amex free top-up allowance or insurance benefits, as these are only being launched as part of the new Curve Black benefits.
    • For a limited period of time, you will also still have the choice of upgrading from your current Curve Black to Curve Metal and get 2 months for free, after you pay the 1st instalment.
    Källa: Current Curve Black cardholders: Subscriptions and Grandfathering

    Själv tycker jag det är värt 50GBP då man även får med en Tumi korthållare för det nuvarande blackkortet.
    Blir ju endast 45 GBP om du signar upp genom en referenskod också. Bara att fråga här så lär du få PM av folk ;)


    De nya korten kan ses här, påminner om Revolut, dock högre avgifter, men med stöd för Amex-topup
    Curve | All your cards in one Curve - All your cards in one
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Undrar om man får eurobonuspoäng/amex-poäng på Amex top-up med Curve, då kan ju Black vara riktigt intressant.