Tips: Trassel med fingeravtryck på lur köpt hos Clove England

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Salvion, 22 jan 2019.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 090
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tror detta mest är ett tips snarare än råd om hjälp om nu någon tänker beställa en Pixel 2 XL från England.

    Så min lur är en Pixel 2 XL 128 Gb som jag är hur nöjd med som helst, så mycket att jag inte direkt köpte Pixel 3 när den släpptes med som jag uppfattade det mediokra omdömen när det gäller anledningen att byta upp sig.
    Jag har haft ett problem, fingeravtrycksläsaren började trilskas i slutet av sommaren, då ville den inte ta någon av mina 2 pekfingrar 10-20% av försöken, fick rådet här att ta bort alla sparade avtryck och lägga in igen vilket jag gjorde, fabriks återställde luren 2 ggr också utan att det löste problemet.
    Idag så funkar fingeravtrycket kanske 10-20% av gångerna...ganska stor försämring men skulle kunna leva med det om det bara vore för skärmlåset, men jag stör mig på att jag vill använda det också på Nordea appen och Google Pay, och dessa 3 saker är en deal breaker.

    Luren köpt från Clove UK september 2017
    Jag har fått ett gott intryck av Clove så jag mejlade om detta igår, som en fråga vad jag skall göra och det är svaret jag tänkte dela med mig av för det känns inte speciellt kul, även om dom inte är direkt taskiga så är mycket ansvar och pengar på mina axlar...

    Jag har ännu inte bestämt hur jag skall göra, men jag antar att jag kommer försöka...
    Har svårt att se hur jag skulle kunnat orsaka detta själv då telefonen är välskött, så jag anser att jag rimligt borde få det fixat men är inte säker.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tusan. Kände inte till att de upphört sköta garantiärendena åt kunderna för Pixel-lurarna, men jag antar att det beror på att Clove nog inte är en officiell Pixel-återförsäljare i UK. Det är nog bara Currys/Carphone Warehouse och några operatörer som är det tyvärr.


    Bra att känna till.
     
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 090
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jo det var så jag tänkte att någon kan ha nytta av att veta det.
    För egen del känner jag mig aningen "lurad" då orsaken till att jag köpte från just clove var att det var det som var enklast näst efter att handla ifrån en en butik/företag i sverige.
    Som jag minns det var det flera uppfattade jag det, frågan är om förutsättningarna ändrats under den tid som gått...hmm

    jag har också ett svagt minne av att Clove talade om att dom skulle bli fullvärdig Google ÅF men jag kan minnas fel?
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 090
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering*

    Då skall luren skickas in...dragit ut på det i det längsta men då jag köpte den i Oktober 2017 så börjar det bli dax.

    Läget är som följer för er som tänker beställa denna eller kanske Pixel 4 på import.

    Jag får en länk av Clove för att registrera ett ärende/case med Google, det finns inget alternativ Google vägrar att Clove sköter det.
    Denna länk tar mig till en blankett hos Google men då jag måste vara inloggad på mitt konto och Pixel 2 ej finns i Sverige kan jag inte välja den i drop ned listen.
    Får rådet från clove att välja Pixel C tror jag et var som finns, det fungerar men när jag skickar in det för att bli uppringd vägrar den ändå efter flera veckors försök "försök med annat sätt att kontakta Google säger Google" jag hittar inget sådant sätt...

    Allt blir liggande och tillslut tar jag igen tag i det och Clove fixar fram ett direktnummer till Google (England tror jag då numret går dit)
    Jag förklarar allt och poff så får jag ett RMA och papper, MEN Google accepterar inte en mottagare adress som är i ett land dom inte säljer i...
    Så en person på Clove för agera mellanhand...jag skickar till Clove dom skickar till Google som returnerar till Clove som skickar till mig.

    Har ännu inte skickat telefonen fick denna info idag och jag har bara en Xperia Z1 från 2013 som jag skall skyffla in kol i och elda igång ;)

    Jag var aldrig lockad av en Pixel 3 men är så klart nyfiken på en Pixel 4 vi får se, kommer jag köpa på import? sannolikt inte, detta är FÖR struligt.
     
    bernard gillar detta.
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Trist som fan... @Salvion@Salvion

    Har du testat svenska Google... Gick hur bra som helst för mig med en Nexus 6P via Sveriges supportnummer..

    Lycka till..
     
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 090
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @tpalsson@tpalsson
    Ärligt talat vet jag inte hur det skulle gå till, att komma i kontakt med dom?
    När jag är på web dokumentet måste man ange en produkt i en lista och där finns ingen pixel 2 xl
    Kanske om man har ett direkt nummer.
     
  7. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag ringde ett nummer, det är iofs 1,5 år sedan... Är utomlands nu så jag kan inte hjälpa dig nu... Men googla lite..
     
    Salvion gillar detta.
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 090
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Avslutat/Löst*

    Då har jag min telefon åter och här kommer en kort sammanfattning, kanske någon kan ha nytta av den.

    Min telefon köptes hos Clove i England.
    När den började trassla (se ovan) så berättade Clove att under tiden jag haft telefonen har Google ändrat sin policy för garanti ärenden så att Clove inte kan handha dessa, kunden måste själv kontakta suppoer för att ett RMA ärende skall skapas, detta kunde jag inte göra då Google Sverige inte har telefonen och med mitt konto kan jag inte skapa ett ärende då den inte säljs i Sverige.
    Så jag fick nyttja Clove som mellanhand.
    Fick ett nummer till Google England som accepterade mitt ärende under förutsättning att jag hade en faktisk person i ett land som telefonen säljs i, detta fallet en fysisk person på Clove.
    Så jag fick returen och skickade mina papper i en låda till Clove som sedan skickade den till Google.
    Google returnerade den till Clove och dom skickar den till mig.

    Tid c.a 2.5 veckor

    Jag fick en utbytesenhet som verkar funka bra nu efter några dagar.

    Jag kanske borde kollat med Konsument Europa om detta förfarande var rätt eller om jag kunde pressat Clove men gjorde aldrig det...

    Kommer jag köpa via ett annat land i fortsättningen tex Pixel 4...vet inte detta funkade men var ganska bökigt och irriterande.
     
    rodak gillar detta.
  9. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Då är det nog smidigare att chatta med Google supporten i England direkt. Från att jag chattade till att jag hade en ny telefon i handen tog det en dryg vecka inklusive helger. Använde då även mailboxde som leveransadress och returnerade min icke fungerande telefon med hjälp av UPS etiketten som Google mailade ut. Fick totalt stå för en frakt, den från mailboxde hem till mig (cirka 20 EUR).
     
    Salvion gillar detta.