Fråga: Varför inför inte Swish nfc betalningar?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av CartelZ, 25 okt 2018.

  1. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nä inte av dig. Din bank/kortutgivare betalar.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Alltså jag menar från banken heller vad jag vet. Google Pay och Samsung Pay tar ingen avgift från bank/kortutgivare vad jag vet.
     
  3. NoWLB

    NoWLB Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    IPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    IPhone 13 pro
    Säg just detta
    Vad kan detta betyda? Screenshot_20190125-115546.jpeg
     
    svenix gillar detta.
  4. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    katho och Maqqan gillar detta.
  5. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Typiskt Swish svar... Enligt mig så är det den inställningen dom har på det mesta känns som det alltid är liknande svar. Kanske hänger ihop med att dom har alla banker i Sverige som håller dom i handen, många banker som inte inför tex Google pay menar att Swish fungerar lika bra eller att Swish konkurrerar ju redan med dom men dom har ju inte ens samma funktioner. Vissa banker har seriöst inga planer på att införa Apple pay eller Google pay. Som när jag skulle göra en bugganmälan om att Swish notifikationer inte fungerar utan att stänga av battetioptimering på appen på många android telefoner då fick jag svar att det absolut inte är något fel med deras app sen när jag försökte förklara så fick jag aldrig svar igen.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Den där mentaliteten är ju direkt stötande. Jag har aldrig haft något emot Swish men efter att ha läst det där svaret blev jag nästan förbannad på företaget. Visst, det är en enstaka kundtjänstmedarbetare som ligger bakom, men det kan ändå säga en del om företagskultur och värderingar. Jag har själv sett folk "bli en del i ett system", ibland ett negativt system, när de börjar på nya jobb, t.ex. inom sjukvården tycker jag att det är särskilt påtagligt. Jag har själv drabbats av det i min egen bransch. Men någonstans måste ju en anställd - såsom en kundtjänstmedarbetare - minnas varför han/hon befinner sig där - inte för att håna kunderna direkt.

    Ur artikeln någon länkade:
    Varför Bluetooth och inte NFC? Svaret är enkelt, det skulle utesluta Iphone-användare då Apple har strikta regler för hur deras telefoner kan använda NFC. Jag fick prova deras lösning under mitt besök på deras kontor och det fungerar onekligen smidigt. Lösningen bygger just på rörelsen att lägga ned mobilen mot dosan och att Swish-appen är igång. Det går inte att genomföra en betalning på en telefon som redan ligger still.

    Tveksam motivering. Om man ändå måste hålla fram telefonen så blir det inga fördelar av att använda Bluetooth. Då hade NFC funkat lika bra, vilket närmast är branschstandarden för betalningar nu. Att bry sig om Apples begränsningar och medvetet överföra dessa till Android köper jag inte.

    De nämner Amazon Go-konceptet i artikeln. Testbutiken som öppnat i Seattle. Alltså att betala utan att behöva stämpla in varor. Man bara går in, i en högteknologisk affär full med kameror och sensorer, plockar det man vill ha och går sen ut, medan betalningen sköts automatiskt om man har telefonen i fickan. Är Bluetooth tänkt att användas till något sådant på sikt i Swish-appen så är jag mer positiv än det nuvarande testområdet. Men att Swish skulle ha förmågan att skapa något sådant tror jag sannerligen inte. Det kräver ett modernt, ungt IT-företag, inte ett företag som ägs av stelbenta storbanker där man jobbar långsamt, fortfarande använder IT-infrastruktur från 70-talet och är väldigt långsamma med att anamma ny teknik.....
     
    Kristy gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite kul parantes, men under 2019 öppnar första Go-butiken i Europa i London påstås det, så då kan man lite enklare testa själv (om man nu inte har möjlighet att prova i USA).

    Visa bifogad bild 56237

    Men i Amazon Go-butiken checkar man alltså in genom att skanna en QR-kod från appen. Jag vet inte varför det skulle vara ett bra case för Bluetooth/Swish.

    Det faktum att Swish bara fungerar i Sverige kommer ju också göra att tjänsten alltid är av begränsad nytta i jämförelse med alla de tjänster som fungerar överallt. Jag tror inte Swish kommer känna sig lika självsäkra i takt som GPay/Apple Pay i kombination med mer moderna/smartare tjänster som Revolut m.fl. tar mark.

    Den största nyheten Swish introducerat de senaste året är dels möjligheten att skicka med något animerat kort samt att man nyligen införde en liten miniräknare. Utvecklingstakten är inte direkt i paritet med den hos de hungriga fintech-bolagen.

    Jag blev också riktigt irriterad över det där Swish-svaret. Jag hoppas som du säger att det bara var en enskild medarbetare och inget som är representativt för hur man driver tjänsten i stort.
     
    Kristy gillar detta.
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ämne flyttat till forumet för betaltjänster och fintech.
    Diskussionen fortsätter här :)
     
    bernard gillar detta.