Tack för bra inlägg!
Ja, vad jag med min vanliga språkliga smidighet försökte säga var, annorlunda uttryckt:
2018 hade
webhallen rea på Pixel 1 (32gb och 128gb). En bekant köpte bokstavligen sin telefon i kassan bredvid mig, enda skillnaden var att han valde 32 och jag 128gb.
Jag kom då direkt från iphoneuniversum och hade ingen koll, men tyckte batteriet blev väldigt varmt, så jag jämförde först med min kompis genom div batteriappar och mitt batteri låg minst 5c, ofta 10, över hans temp. Jag var på
webhallen och beklagade mig men var dum nog att lyssna på tugget om naturliga variationer etc.
Jag upplevde allra först att batteriet - det är ju så det är, precis som du skriver, fick sämre och sämre batteritid i rekordfart, efter ett år fanns en arbetsdag inte på kartan, inte på en laddning, kanske 2.
Först därefter kom problemet med att batteriet visade 30%+ för att sen tvärdö. Strax efter det började den själdö inom någon minut från det att jag sätter på den (och den 'bootar' s.a.s. bara om man har en strömsladd i den nu för tiden.
Det kan ju vara två separata problem, men att telefonen funkar utmärkt så länge sladden till laddaren/portabelt batteri sitter i får mig ju tro att batteriet var ett måndagsex från början och som jag skulle stått på mig mot WH - jag var bokstavligen i butiken och försökte få klarhet i vilken normaltemperatur man skulle förvänta sig och frågade redan då om jag skulle skicka tillbaks den eller ej. Men det skulle kosta pengar, bla bla, och ja, ett jävla gnäll på googles support för pixeltelefonerna.
Du har givetvis rätt i att detta inte friskriver WH, men jag lät min svenska auktoritetstro ta överhanden och fann mig i situationen.
Den underbara "fuktskadan" t ex, efter att en appletekniker på apple store försvunnit in i personalutrymmet i 10min med ens ickefungerande telefon som man sen inte ser ett spår av, hände mig med iphone 5. Jag fick dock erbjudande om att köpa en ersättningstelefon för knappt 2000 (detta när 5an var sprillans ny). Jag förväntade mig inte att ersättningstelefoner skulle kosta nypris så långt senare, det låter faktiskt orimligt.
Till Apples försvar så böt de ut min 6a direkt och utan att ens fråga när jag kom dit med min jobbtelefon vars kamera plötsligt slutade fungera, han uttryckte sin förvåning över att telefonen fungerat en vecka eller vad det var, kallade elektroniken ett måndagsexemplar. Men men, det var ju apple det.
Det fetade: Om jag inte missminner mig från civilrätten när jag pluggade juristlinjen - mitt kall var emellertid alltid rätten att frihetsberöva bus och ordningsstörande samhällselement, så i dessa djungel om simpel materialism känner jag mig inte särskilt kaxig; du gör dock en riktig och god poäng om skillnaden mellan skyddet i KKL och s.k. garantier -så ger KKL dig 3 år, det första året presumeras felet eller bristen bero på tillverkaren och de två sista åren har man bevisbördan själv, detta beskres unisont som ett helvete att lyckas med, just eftersom det är deras ord mot konsumentens.
I normalfallet skulle jag köpt till ett års extra garanti vilket jag gjorde med mina sista iphones för en extra tusing, jag vet inte hur jag tänkte där.
Jag borde bett dem göra en notering eller gjort en själv de datum jag varit där, det framstår ingenstans att jag var inne minst ett par ggr för att snacka om det och att de tyckte det var fine, i efterhand var det nog mindre fine.
Jag tror de försökte säga att pixel1 är en gammal lur ingen reparerar, du får refurbished-ersättnignsmobiler tillbaka i vad mån de finns. Erbjuds en sådan tror jag det är svårt att häva köpet.
Men, WH gav mig kontaktuppgifterna till servicestället direkt och föreslog jag skulle kontakta dem direkt istället - får se vad svaret blir imorgon mao, personalen hade inte särskilt bra koll.
(WH säljer ju inte pixlarna längre, det verkar Inet ha tagit över).
Jag älskade pixeln men känner mig verkligen tveksam till att slänga pengar på en 3A eller 3:an när man sen vet att du måste skicka telefonen till landets enda serviceställe om det är något, och jag tycker många verkar ha problem med pixlarna sett till forumtrådarna.
Jag inväntar servicegängets svar först. Kampen fortsätter!
Fortsatt god helg och tack för att du tog dig tid skriva ett så utförligt svar. Ordnung muss Sein!
Click to expand...