Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Iroc

    Iroc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S20 5G
    Började gälla första juli 2018.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Oj läste fel.. Jävla höjning men man har hört ganska lite klagomål från folk

    18700 skatt är vansinne. De är liksom 1 månadslön för många.
     
  3. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det där är dessutom bara Bonus Malus. Efter det kom WLTP eller uppräknad NEDC som oftast höjer bilens CO2 och därmed skatten.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har årets mest hypade bil offciellt presenterats Toyota Supra

    Nya Toyota GR Supra officiell – fakta, pris och bilder

    Toyota GR Supra | Toyota Sverige

    Det enskilt största problemet just nu åtminstonde vid lansering är priset, 650 000

    0-100 på 4.3 sekunder

    Priset kommer ju säkerligen gå ner så småninging om och tror den i framtiden säkerhet likt den gammla supran bli en bra second hand bil.

    Återstår att se vad moddarna tycker om den nya suppran och vad den har för potential antar jag.
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nog bara jag men vad "meh" nya modellen gav mig. Kan kanske vara att jag föredrar en ren BMW M modell av tidigare generationer eller supersportbilar som Lamborghini, Aston Martin etc framför dessa japsracers :-)
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja i det stora hela är ju detta lite av en besvikelse, sedan att den inte har en toyota motor också..

    Supra har aldrig varit speciellt upphetsande stock återstår ju att se hur den är moddad om den ens går att trimma lika bra som den gammla. En japansk byggd motor håller i regel bättre för att trimma då deras motorer har tjockare metallblock bland annat vilket är dyrare men tål därmed högre tryck.

    Att de inte kunde gjort detta helt själva nu när så måga väntat tror den hade blivit bättre utan BMWs inblandning. Hade den haft en toyota motor hade man iallafall vetat att även om den inte är snabbaste bilen så är det en pålitlig bil som kommer hålla länge till skillnad från bmws bilar som konstant behöver åka in på verkstan.

    Priset 650 000 känns orimligt iallafall.. men antar de kommer sänkas inom de första halvåret
    Ska bli intressant att se vad tuning världen kan göra med denna bil... Finns kanske potential..
    Tror den också kan se betydligt tuffare ut moddad.
     
  7. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Varför skulle det sänkas? Bilar följer inte tex elektroniks prisutveckling. Bilar kommer framöver att bli dyrare och dyrare pga kraven på minskade utsläpp. Läste senast idag att de modeller som idag är billigast kommer öka mest (procentuellt) de kommande åren.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    För att göra den mer konkurrens kraftig ?
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  10. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Fast så brukar det inte fungera. Inga prestandabilar säljs på volym. De ska vara och kännas speciella för kunden. Dessutom är ägandekostnader som försäkring, service och reservdelar högre.

    Annat är det med just volymbilar där de kan presenteras till ett pris men brukar sedan pressas nedåt 7,5 pbb t.ex.
     
  11. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Har en Volvo S60 2.5T som jag haft i typ 5 år och bestämt mig nu för att sälja pärlan och köpa något nyare.
    Är inne på att köpa en VW Passat 2012 års modell, eller en Audi A4 kombi 2010 - 2011 års modell.
    Någon som har någon av bilarna och kan dela med sig av erfarenheter hur bilarna är och vad man bör välja.
    Då både sonen och frugan övningskör så måste det va en manuell växellåda men själv föredrar jag automat låda i dessa bilar, diesel eller bensin?
    Har en förkärlek för diesel men är det värt då jag kör typ max 1500 mil per år?
    Vad är mera lättsålt när den senare ska säljas?
     
  12. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag har haft en Passat -12 manuell 140 TDI. Oerhört praktisk och trevlig bil. Gick snålt, rymlig och bekväm. Jag skulle inte välja en diesel med så lite körning men de är inte lika vanliga med bensinare. Rost förekommer ofta om det inte är åtgärdat. Bakluckan kring nummerplåtsbelysningen är lättast att kolla. Blir det ändå en diesel så köp en som har fått "dieseluppdateringen".

    A4 är mindre på alla håll. Oftast mindre utrustning eftersom VW ofta paketerar utrustning på ett bättre eller iaf annat sätt. Har kört A4 15/16 en del men är inte riktigt imponerad.

    Om du inte är i behov av storleken skulle jag istället titta på en Golf 7 kombi (alltså 13/14 eller nyare). Där finns fina bensinare. Med tanke på vilken bil du kommer ifrån kanske du vill undvika de minsta motorerna [emoji3]

    Edit: Just det, 2015 kom dessutom Golf R som kombi. Mycket trevlig bil, det står en i mitt garage [emoji6]
     
  13. Jontelitokd

    Jontelitokd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    372
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2
    Telefon 2:
    Samsung S10+
    Min nuvarande bil är en Audi A4 2.0TDI Quattro, chippad till 210hk och 430nm.
    Har några mil till arbetet och med tanke på chipp och fyrhjulsdrift så går den ändå på 0,6L/mil vilket inte är något att skämmas över. Och nu på vintern blir det oftast ett par omvägar för att få utnyttja quattron lite extra :D

    391397-3803774.jpg
     
    bernard gillar detta.
  14. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Tack för feedback, lutar nog mest åt en Passat Diesel, skatten är ändå ganska låg på den även om man inte kör så mycket så lönar det sig.
    Blir någon långtripp då och då till Sälen och sånt.
    Audi är lite mera status än VW och en snyggare bil men....
    Svårt att välja ändå, får lite nyare bil för samma pengar om man väljer Passat vs Audi.
     
  15. Jontelitokd

    Jontelitokd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    372
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2
    Telefon 2:
    Samsung S10+
    Kör på Passat om den ger bättre ekonomi, för mig är Audi kvalitet, ingen plast som knakar och det är riktig fyrhjulsdrift, i övrigt hade jag kunnat köra vad som :)
     
  16. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Fast det är inte skatten jag avser utan körsättet. En diesel som körs mestadels kortkörningar ger problem. De kronorna man sparar på en långtur förlorar man snabbt på ett problem med tex EGR.
     
  17. Lundberg

    Lundberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Har blivit sugen att byta bil när våren kommer och står i valet mellan Golf GTI eller Golf R mk6.

    Kör idag en Skoda Octavia RS tdi 2014 och märker att den inte riktigt funkar med hur jag kör, blir lite för mycket kortkörningar tyvärr.
    Den drar i snitt 0.6 för mig med rätt tung gasfot och jag vet att både gti och r drar mer.
    Pendlar drygt 13 mil i veckan så egentligen kan man ju leva med den lite högre förbrukningen med tanke på nöjet man får när man kör dessa bilar.

    Vill ha lite input vad ni tycker och om ni har någon erfarenhet av dessa bilar.
    Älskar dsglådorna så det lär det bli.
     
  18. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag kan inte uttala mig om MK6 när det specifikt gäller GTI eller R men rent generellt är Golf 6 en bra bil. Klarar sig bra från rost och lider inte av direkta modellspecifika problem. Dock har alla 6R jag sett varit trimmade... Du har en grymt fin bil i din RS men du har rätt i att den inte är optimal för så lite körning. Tänk också på att du i princip byter bakåt en generation bil? Octavia III är mer lik Golf 7. Inte funderat på en likadan bensin?

    Själv åker jag R SC, alltså Golf 7 kombi och pendlar ca 40 mil per vecka. Det funkar fint, det är alltid roligt. Den är lite vässad men med måttlig körning drar den strax över 0,8. Har kört den långkörning med familj och tillhörande packning på kring 0,7 vilken jag är riktigt nöjd med. Går säkert att klara om man undviker motorväg även till jobbet.
     
  19. Lundberg

    Lundberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jo jag har kollat in bensin RS:en och det är också ett alternativ, kanske mer så än GTI:n.
    Dock så kan jag tänka mig att gå tillbaka en generation om det gäller R:en faktiskt. Golf sexan ser ju fortfarande hyffsat mordern ut ändå och går ju att leva med när man har den prestandan.

    Men frågan är om mk6 R:en är lika snål som din är för det är väll nyare motor i din?

    Någon bensinare blir det iallafall, bara frågan vilken.
     
  20. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Den är nog inte lika snål, även där skiljer det sig en generation. Golf 7 och Octavia III RS har EA888. 6R har en förstärkt EA113 tror jag.