Hur länge sparas sms hos operatören som ej kunnat levereras när telefonen är avstängd?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av N6290, 24 jan 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Om en telefon är avstängd så kan sms ej levereras. De sparas därför hos operatören under en begränsad tid, men raderas därefter om man ej hunnit slå på telefonen innan tiden går ut. Hur lång är denna tid? Är den samma för alla operatörer? Har tiden ändrats - t.ex. förlängts - på senare år?

    Jag googlade och hittade bara svar från typ 2005, då det påstods att sms-standarden specificerar att tiden ska vara 72 timmar, hos alla operatörer. Det är verkligen orimligt kort. Dessutom en gammal uppgift. Så hoppas vi kan hjälpas åt att bringa klarhet i frågan!
     
    Kristy gillar detta.
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Ursprungligen fanns ingen garanti för att SMS kom fram alls. De levererades enligt "best effort", dvs om det gick att nå telefonen och det fanns kapacitet i nätet. Kanske är det bättre idag.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Oj, jag hoppas att det är bättre idag isf. Är ju inte ofta sms inte kommer fram nu för tiden iaf.

    Ingen som vet? Verkar märkligt svårt att hitta vilken tidsgräns operatörerna har. Jag är främst intresserad av Telia och Halebop. Kanske får maila och fråga.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Fick svar från Halebop:
    Jag har precis tittat med våra tekniker och det stämmer att det är 72 timmar fortfarande :)


    Orimligt kort tid, men bra att veta!
    Siffran borde även gälla för Telia, om man väger in deras svar (ej citerat i sin helhet ovan) och min fråga till dem.

    Undrar om någon annan operatör har förlängt tiden?
     
    chraist och Kristy gillar detta.
  5. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1