Fråga: Data mining eller hur klassificeras...

Diskussion i 'Applikationer' startad av pernils94231, 2 feb 2019.

  1. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    ..... WISH som säger sig ha 1.7 miljoner svenska konton.

    På begäran installerade jag appen WISH.
    Startade appen reggade med en skräp mail!
    Stängde appen och väntade.
    Jo mycket riktigt utan att söka produkter började reklam att visas och mail strömma in dagligen.
    Personliga mail med förslag utifrån surf historik (ingen vpn eller blockering av reklam på den luren)
    Köper dom data? Nej dom "spionerar" helt öppet.
    Hur många läser vilka rättigheter appen har när dom installerar? Vad gör dom med datan (idag eller i framtiden) dom samlar in? Hur vet vi att dom Lagrar och hanterar datan säkert?
    Vill jag vara kund där?
    Nej jag vägrar!
    Eller
    Ja jag skiter idet!

    _20190202_053314.JPG

    Edit: Jag har ingen agenda eller illvilja mot företaget, bara en generell frågeställning, finns massor av appar som gör samma saker och värre. Som sakt fick frågan om varför och hur osv.
     
    Last edited: 2 feb 2019
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Fast du har inte gett Wish alla de behörigheterna. I den nya behörighetsmodellen (från Android 6.0) så måste appen fråga explicit efter en behörighet när den behövs och du kan välja om den ska få den eller inte.
    Precis som det står i texten "Det kan hända att version 4.2.6.1 begär åtkomst till". Den har alltså inte åtkomst till bara för att du installerar appen.

    Att du får mail från dem är inte konstigt. Hur de gör annonserna personliga vet jag inte, men det är skulle vara intressant att gräva lite djupare där. Jag tänker annonsnätverk, cookies etc. som kopplas till dig. Du har ju gett dem din ip-adress. Om du surfat in på någon site som loggat din ip-adress och använder någon tjänst som Wish också använder så kan de profilera dig. Eller så låter man annonsnätverk som redan känner till dig skapa reklamen. Utifrån din profil på annonsnätverket så mappas passande artiklar hos Wish upp.
     
    Last edited: 2 feb 2019
    Kristy, katho och jnsson gillar detta.
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om man undrar hur ett företag behandlar personlig information är ofta dess sekretesspolicy en bra början. Den för Wish finns här: Wish - Shopping Made Fun

    Från policyn kan man bland annat läsa att de tex samlar in uppgifter man förser dem med såsom namn, mail, adress, koppling till sociala nätverk osv men att de även själva samlar in IP-adress, position, kopplingar till sociala nätverk, vilka sidor du besöker osv. Jag rekomenderar att läsa policyn själv då detta bara är några exempel på information de kan samla in.

    De nämner att de använder "rimliga organisatoriska och tekniska åtgärder avsedda att skydda integriteten" men säger också att de inte kan garantera 100 % säkerhet. Det tänker jag är rimligt eftersom man aldrig kan veta om man kommer kunna hitta ett en bugg eller knäcka ett krypto i framtiden. Jag tror även att GDPR kräver att man ska vidta rimliga åtgärder för att skydda uppgifter?

    Tracking på internet är idag en väldigt stor affärsmodell som många företag ägnar sig åt. Det är därför tex Facebook och Google är kostnadsfria. Så de verkar helt klart samla in mycket information - precis som Facebook och Google - och det är upp till var och en att avgöra hur mycket ens integritet och personliga information är värd. Vill man veta exakt vad de har för information föreslår jag att man använder de rättigheter man har med GDPR och begär ut den informationen så kan man fattar ett beslut om man tycker det är värt det.
     
    Kristy, pernils94231 och e7andy gillar detta.
  4. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    @lassekongo@lassekongo Tack! Precis vad jag behöver i diskutionen på söndag kväll när dom ringer. Försökt förklara i tre timmar när dom ringde från bilen fredag kväll. Dom är oroliga speciellt för barnen, men gör som stora massan bara installerar och trycker ja/godkänner på det mesta. Får känslan av att har det inte stått i en artikel på SVT, svenskan eller DN så har jag fel. Samtidigt har jag förståelse för att en barnfamilj där ingen av föräldrarna är ett dugg intresserad av teknik. Men nu vaknar dom, upptäckte att dom får mail från wish med förslag på shopping baserat på vad som dom sökt på google eller om det var via Facebook. Förövrigt verkar det som om alla skriverier om Facebook i fjol gått dom helt förbi.