Är kameran verkligen ett problem?

Diskussion i 'OnePlus 6T - Allmänt' startad av ratex, 29 jan 2019.

  1. ratex

    ratex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej! Jag är omåttligt intresserad av en 6T. Jag kommer från en iPhone 7 som min arbetsgivare tvingade på mig och som jag hatat med passion och glöd sedan dag ett. Bortsett då från att kameran funkat bra för mig.

    Alla recensioner jag sett/läst klagar på att kameran inte når upp till andra flaggskeppstelefoners nivå. Jag tittar på exempelbilder men tycker väl att de ser bra ut. Så, till min fråga. Upplever ni som kör 6T att kameran inte levererar? Kommer jag känna att jag tar ett steg bakåt från iPhone 7 eller står sig 6T bra i jämförelse med lite äldre lurar?
     
    bernard gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Nej, inget problem. Och det har såklart bara blivit bättre med nya uppdateringar sen initiala tester gjort.
     
    Ara och jabbeboy gillar detta.
  3. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Hade en iPhone 7 Plus förut och nu en Oneplus 6T. Jag tycker att 6T tar bättre bilder överlag än vad en iPhone 7 Plus.
     
    Ara gillar detta.
  4. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Kommer du från iphone 7 tycker jag du byter upp dig helt klart. Så är du nöjd med kameran på ip7 så kommer du inte bli besviken på Op6t.
     
    Ara gillar detta.
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag tycker att 6T har en mycket bra kamera. Den levererar och gav mig ofta bilder med mer detaljer än med Note 9 som jag hade. Saknar kameran från 6T nu när jag kör LG G7 även om själva appen i sig är mycket bättre i G7'an speciellt det manuella läget.
     
    Ara, Kristy och flipp gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad många jämför när de klagar är nattbilder. OnePlus 6T har en rätt högupplöst sensor vilket innebär att pixlarna är rätt små vilket påverkar mängden ljus även om bländaren (F/1.7) hjälper lite.

    Under normala ljusförhållanden tycker jag inte att OnePlus 6T står sig så dåligt, utan kameran kan definitivt betraktas som kompetent. Du kommer sannolikt inte att bli besviken på kameran.
     
    mul, Ara och Kristy gillar detta.
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Hade en op6t ett tag och jämförde kameran mot min iPhone X. Stillbilder blev bättre än på min iPhone. Däremot så upplevde jag att videokameran var bättre på iPhone X.

    Så kameran blir du verkligen inte besviken på om du kommer från en iPhone 7 (som jag oxå haft). Op6t är mycket bättre än den.
     
    Ara gillar detta.
  8. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    instämmer med Bernard
     
    Ara gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är väldigt knepigt att uttala sig om vilken kamera som är bäst eftersom det handlar mycket om tycke och smak. Jag läser ibland att Kamera X totalsågat Y, sen kollar jag på bilderna och tycker tvärtom.

    Det går faktiskt inte ens att säga "Det beror på om du gillar naturliga bilder eller mer överdrivna". Vad som är naturligt för mig är kanske inte det för dig. Och så vidare.

    Jag har haft både Oneplus 6T och iPhone 7 Plus och de är bra på olika sätt. Oneplus har bättre skärpa och mer dynamik i bilderna (även fast dynamiken till stor del kommer av hård efterbehandling som även lämnar efter sig artefakter som kan vara mer eller mindre störande). iPhone 7 Plus har mer korrekta färger och kameraappen är betydligt bättre (svarar snabbare och bilderna som faktiskt sparas ner efterliknar mer det du ser i sökaren). Oneplus 6T kommer fånga lite mer ljus i mörka miljöer än iPhone 7 Plus.

    Kort sagt kan man väl säga att du troligtvis blir nöjd med Oneplus 6T som mobilkamera, även om den placerar sig i medelsegmentet på min lista (inte suverän, inte dålig, precis som iPhone 7 Plus).
     
    thehero, bernard och Kristy gillar detta.
  10. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Westholma4t, Jowee, Kristy och 1 annan gillar detta.
  11. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Samma här, och är riktigt nöjd med bilderna den levererar! Porträttläget framförallt, men jag tycker även att GCam hanterar mörkare förhållandet snäppet bättre än stock-kameran.
     
    bernard gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Oneplus 6/6T har en av de bästa mobilkamerorna på marknaden och OnePlus jobbar hårt för att ytterligare förbättra mjukvaran. Oneplus 6/6T kameror står sig mycket väl.
     
  13. Vince G

    Vince G Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2018
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag hade höga förväntningar på 6T, men något besviken faktiskt. Känns inte som någon wow-upplevelse men kameran är hyfsat bra iallafall.

    Min LG v10 tyckte jag tog nästan lika bra kort.
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    "Wow-upplevelse" beror mycket på vad man kommer från.

    LG V10 är en av mina kamerafavoriter som står sig väldigt bra även mot dagens flaggskepp. För att verkligen uppgradera sig på kamerafronten från denna behöver man iPhone Xs (Max), Pixel 3 eller möjligen Huawei P20 Pro/Mate 20 Pro/Mate 20 X (om man kan leva med att bilderna ser lite orealistiska ut). En Oneplus 6T är i mitt tycke sämre än V10 på alla sätt.
     
    Gustav Karlsson och Vince G gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    LG V10 ligger flera år tidigare i utvecklingen och det syns.

    iPhone Xs (Max), Pixel 3, Huawei P20 Pro/Mate 20 Pro/Mate 20 X har inte nämnvärt högre bildkvalitet än OnePlus 6/6T, ibland blir det bättre och ibland sämre.

    Vill man ha något betydande bättre än OnePlus 6/6T så blir det att vänta på nyare modeller på marknaden.
     
    Last edited: 3 feb 2019
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Håller inte med, men det är ganska poänglöst att debattera det mer än så.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns hur många tester som helst som visar att det är så det ligger till. Skillnaderna är små överlag. I enskilda bildexempel kan en modell sticka ut som bäst, för att vara sämst av de testade i ett annat. Ingen mobil idag har någon överlägsen kamera som är bäst i varje situation, det finns inte.

    Vill man ha en kamera som kanske sällan är allra bäst, men heller aldrig gör bort sig så är OnePlus 6/6T ett utmärkt val. Det blir väldigt sällan en dålig exponering.
     
    Last edited: 3 feb 2019
    eastbound gillar detta.
  18. ratex

    ratex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar. Det blev en 6T igår, och även om jag inte hunnit pressa kameran än så känns den spontant fullt tillräcklig för mig iaf. Telefonen i stort är helt magisk, när man vant sig vid iOS så är det verkligen en helt galen lättnad att komma tillbaka till Android som upplevs som 10 år modernare! :D
     
    Ara gillar detta.
  19. Gurkburk

    Gurkburk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Ytterligare en till här!
    Kör MGC_6.1.021_BSG_Arnova-based_v.1.3c_fix_TlnNeun_xcam_5_beta11 med One6T-JFM-Test_14.xml, är riktigt nöjd.
    Nu är det väl lite för dålig upplösning för att kunna fingranska, men det ger väl ett hum om hur det kan bli iaf.
     
    Jowee, Ara och katho gillar detta.
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Kul test, 7 av 9 till OP6T bestämde mina ögon.
     
    Jowee och Ara gillar detta.