Tech altar förutspår att Samsung är påväg att dra sig ur smartphone marknaden

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Oceanic, 18 aug 2018.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Tänkvärd video. Tror inte direkt att Samsung försvinner från det mobila. Men de kanske inte nödvändigtvis vill vara nr:1 till varje pris.
    Är inte bara Huawei som är tuffa konkurrenter. Sägs att OnePlus har rott hem ett kontrakt med T-Mobile i USA, så konsumenter där lär få upp ögonen för det märket på ett annat sätt än förut.

    Även här i Sverige har det ändrats. Går man på en MediaMarkt eller Elgiganten butik och hänger vid telefonavdelningarna ser man mycket folk flockas vid Huawei mobilerna.
    För bara ett år sedan var "vanliga Svenssons" mest bland Samsung och iPhone lurarna.

    Så det är ett stort skifte i mobilindustrin och kunderna på så sätt.
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Oceanic gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag håller inte riktigt med om slutsatserna.

    Han tar upp en läsarundersökning där han frågar vad läsarna anser om P20 Pro och Note 9 kring vilken som är mest innovativ där man får man förmoda att merparten av läsarna jämför Note 9 mot Note 8 samt P20 Pro mot P10 / P10 Plus med tanke på hur han ställt frågan.

    Naturligtvis framstår P20 Pro som mer innovativ eftersom steget från P10->P20 var större, men jämför man S9 mot P10 var både S8 och S9 den mer innovativa produkten sett till specbladet. P10 var överlag en rätt tråkig och innovationslös telefon. Samsung Galaxy S9 vs Huawei P10 - Phone specs comparison

    Sedan tar han upp ett par punkter som Vivos ultraljudbaserade fingeravtrycksläsare som i praktiken inte fungerar särskilt bra/är långsam som exempel på innovation där andra sprungit om Samsung, men det förklaras ju enkelt av att tekniken inte är särskilt mogen. Att Samsung jobbar på det och har försökt att använda det finns det en hel del som talar för ryktesvägen. (Även svenska FPC jobbar ju på det, men har inget redo för prime time ännu).

    Vad beträffar de sparsmakade nyheterna i Note 9 är det inte så konstigt. Det är i regel med S10 de större innovationerna kommer då de sammanfaller med lanseringen av nästa generation Exynos, vilket i regel också leder till en uppgradering av kameramodulerna. Note-serien har så gott som alltid gått hand i hand med S-serien.

    Att Samsung medvetet skulle hålla tillbaka för att man inte gör samma pengar på telefonerna längre är en märklig slutsats, och att grunda det på en rapport om hur mycket pengar de gör på halvledare kontra telefonerna tycker jag också är märkligt. Telefonerna är fortfarande en enormt viktig komponent för att bygga varumärke, vilket Apple (världens högst värderade bolag) visar.

    I princip alla företag som sysslar med halvledartillverkning har gått framåt eftersom det är en enorm tillväxtmarknad. Tillväxten har år efter år varit mycket god. DRAM-priserna har de senaste åren varit på rekordhöga nivåer och alla som tillverkar chippen badar formligen i pengar, så att fortsätta investera i dessa områden ter sig självklart, och behöver inte ha någon relevans vad gäller telefonerna.

    Det är mycket knepigare att bygga varumärke på att sälja DRAM- och NAND-chipp till Apple än att sälja telefoner under eget varumärke. Innovationerna från smartphoneutvecklingen används av så gott som alla större tillverkare i andra produkter; Sony drar tex nytta av det i TV-, kamera- samt konsolvärlden (och vice versa) medan tex Samsung använder det i allt från vitvaror till smarta dammsugare etc. Det finns rimligtvis ett stort intresse för alla tillverkare att hålla igång utvecklingen även om man gör en mycket liten vinst, eller rentav bara når nollresultat/break-even.
     
    Last edited: 18 aug 2018
    jhorn188, thexps, tswfootball och 6 andra gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Måste säga att Samsung är skickliga på att manövrera sig i det mobila och anpassa sig. Den nya kommande M serien ser lovande ut:
    Samsung to launch Galaxy M-series phones in Jan 2019

    De lanseras först i Indien men kanske globalt senare. Men större batterier är nog en trend som tilltalar många.
    Så jag tror inte de drar sig ur det mobila. Tror snarare att de förblir nr:1 under en överskådlig framtid.
     
    Oceanic gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Håller med m serien påminner lite om Huawei och deras varu märke honor.
     
  7. secccutor

    secccutor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Lite 5G
  8. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Han brukar göra ganska insiktsfulla videos men här håller jag med inte alls.
    @bernard@bernard har tagit upp det mesta.

    Samsung 2018 var medvetet småskaliga nyheter pga 10-års telefonen för 2019. Det var likt Apple när de släppte Iphone 7.

    Dessutom kör Samsung med en annan strategi än vad man gjorde tidigare. Några år sen var Sasmung lik Huawei som bara pushade ut nyheter för att vara "först".
    Det sålde telefoner men det skapade också missnöjda kunder och försäljningen började droppa märkvärt.

    Nu tar man efter strategin att implementera något när det väl fungerar bra(om inte lika extremt som Apple).

    Att Samsung medvetet skulle gå från att vara ett varumärke vanliga människor känner igen, till att börja sälja komponenter känns också dumt rent ut sagt.
    Att Samsung klassas som alternativet till Apple, hjälper deras varumärke. Det gör att även om du ska köpa en TV, kyl etc. så känns Samsung som ett bra val.
     
    Last edited: 17 feb 2019
    Kristy gillar detta.
  9. messerschmitt

    messerschmitt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag tror att många här missar poängen. Samsungs vinst kommer från att sälja komponenter till andra märken som Apple och Oneplus. Samsungs edge är inte att göra mobiltelefoner. Senast jag läste en kvartalsrapport från Samsung så var mobildivisionen en underpresterade division för Samsung. Samsung vet att mycket vinst kan skapas genom att få ett ekosystem kring produkten likt Apple och Goggle. Samsung har gjort försök att skapa ett eget ekosystem men det har mest varit patetiskt. Bixby och egen marknadsplats är väl bland de mest misslyckade. Samsungs försök att få till ett eget ekosystem har lett till att det finns dubbla appar för allt i deras mjukvara. Samsung pay är deras mest lyckade försök men eftersom det är proprietärt så är Samsung pay ointressant om man inte vill ha en Samsung. Samsung sitter i en rävsax de är världens mest sålda märke för mobiltelefoner men mobildivisionen generar inte tillräckligt med vinst.