Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, förmodligen var det något tillfälligt fel som ställde till det.

    Kanske någon annan har ett paket att prova med :)
     
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, precis. Han skannar varje brev innan det går på lådan. Statusen på nätet uppdateras direkt när det är levererat. De behöver inga speciella terminaler när allt kan skötas via en mobil med app. Visst kan det försvinna på vägen men då vet man att det har försvunnit mellan kontoret och brevlådan. De KAN ju också skanna och skita i att lägga på lådan men det upptäcks nog ett mönster rätt så snabbt. Som kund så vet man ju också att om det är skannat som levererat så kan man kanske anta att någon snor post ur brevlådan och då kan man hålla lite koll själv.

    Best gör ju likadant. Du skriver under på en mobiltelefon (vilket blir helt katastrof när man skriver under med fingret, hehe)
     
    bernard gillar detta.
  3. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Ett "Varubrev 1:a klass" fick notifiering i post appen när brevbäraren tog med mitt brev på sin runda, så jag visste att det låg ett brev med 8gb minnen som jag väntat på länge i brevlådan. Visste ju att det skickats men det tar olika lång tid innan det kommer fram, att det ska ta 1 dygn funkar aldrig tar minst 2-3 dygn.
     
    bernard gillar detta.
  4. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Nu verkar det som att det är klart. Utdelning av post, varannan dag från och med nästa år.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mitt paket från Kina som dök upp i Postnord-appen i måndags kom fram idag på fredagen, phew, skönt att ha fått det till helgen.

    Det levererades till brevlådan och skannades innan det lades in. Fick en förfrågan om "feedback på leveranser" i appen samtidigt. Blir 3/5 stjärnor då det låg och vilade på Toftanäs sedan måndagen, innan det slutligen kom iväg under gårdagen vad det verkar.
     
    masze gillar detta.
  6. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Det var ju snabbt ändå, mitt låg ju 18 dagar någonstans i Sverige innan de fick "tummen ur" och levererade.
     
    bernard gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo det lär nog se ett mönster om det scannas att de laggts i brevlådan dock att det inte ligger något paket där. Men brevbäraren kan ju fortfarande öppna paketet och ta varan sedan tejpa igen omöjligt att vart i kedjan detta sker. Tror det är större problem på sommaren när många sommarvikarier börjar som är oljala och opålitliga och de ofta anställs pga att det behöver personal snabbt.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kristy gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Att det är överfullt på ombud är ett annat problem, men Tror det här med att vi ska ha brevlådor inte riktigt hör hemma i framtiden, däremot bör all kraft läggas på lagstiftning som tvingar att 100% av alla räkningar måste skickas elektroniskt. Idag är det enda brevlådan är till för, för att ta emot räkningar, för giriga företag som vägrar låta oss betala med e faktura och för de vill åt aviavgifter. Vi kan spara MYCKET skattepengar på att tvinga alla gå över till elektronisk post, typ kivra osv..
    Resten av alla brev och paket ska gå till ombud, det är det billigaste, snabbaste och mest miljövänliga.
    Självklart måste vi se till att vi har bra ombud och att de har den plats de behöver och att även ombuden får bra kompensation för allt extra jobb (är oklar hur avtalen ser ut för ombuden, vad det får för pengar eller om det helt enkelt kallt räknar med merförsäjning då folk är i butiken och hämtar ut sina paket)

    Det blir kanske desto svårare på mindre orter, det möjligheter till ombud inte är lika bra. Där får de tas till andra kreativa sätt som möjligör att man kan dela ut brev och paket i en sammlad försändelse.

    Ett annat förslag som kanske rent av är bättre är att helt och hållet skippa alla ombud och ersätta dom med strategiskt placerade "paket stationer" sånna som DHL har. Personligen tror jag detta är den bästa lösningen, fördelarna är att vi sparar skattepengar igen vilket är viktigt, och att öppetiderna är 24/7.
    Det bästa vore om man själv fick välja eller ge önskemål om station, för vissa är det viktigast att man kommer lätt åt med bilen inte att det är närmst, jag fick nyligen nytt ombud, som ligger en bit längre bort, rakt i statskärnan, finns noll möjligheter att komma in med bil där då hela vägen utanför är dedikerad till statsbussar är förbjudet att åka där.

    Jag personligen är nog för att slopa ombuden och ersätta dom med stationer. Har svårt att se nackdelar med denna lösningen.
    Den största fördelen är ju att dom kan stå utomhus, även om det är att föredra om det står inomhus så klart så lär det kostnadsmässigt bli bra mkt billigare utomhus.

    H4437A.jpg
     
    Last edited: 16 feb 2019
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Offentliga sektorn är på:
    Den 1 april 2019 blir det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en ny europeisk standard.

    Jag är inte lika säker på att det verkligen blir billigare. Måste antagligen fortfarande värmas upp för att posten/paketen inte ska mögla om de blir liggande några dagar. Måste vara mer robusta och skyddade mot inbrott, skadegörelse och klotter skulle jag tro.
     
    jnsson gillar detta.
  12. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 138
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag drömmer fortfarande om lösningen min vän i San Francisco hade - paketskåp i källaren, i huset där han bodde. Pakten levererades dit, han fick ett SMS med en PIN och kunde ta hissen ner och hämta sitt paket. Fast det är nog bara gångbart i större bostadshus, eller lite mer exklusiva ställen.

    Nackdelen med paketskåpen på t.ex. DHL är när man hamnar bakom någon som är analfabet när det kommer till teknik, då känns de klassiska utlämningsställena genast otroligt effektiva och snabba.
     
    Last edited: 16 feb 2019
    bernard gillar detta.
  13. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    har fått bilder på mitt paket rätt länge nu när jag gått in på moms.postnord.se
     
    bernard gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Eventuell uppvärming lär bli billigare än personal och fastighets kostnad.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Postnord pratar faktiskt om paketrum i bland annat bostadsrättsföreningar: Postnord vill höja portot. - DN.SE


    Det låter väl inte så dumt. I alla fall större bostadsrättsföreningar ha möjlighet att upplåta ett utrymme för ändamålet då det ligger i medlemmarnas intresse att smidigt få möjlighet att komma åt paket 24/7.


    Det skulle dock behöva finnas någon standard för detta. Det kan ju inte fungera på olika sätt hos varje bostadsrättsföreningar, skulle bli omständigt för brevbärarna om rutinen inte var likadan överallt.
     
  16. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Jag gillar instabox, väljer alltid det alternativet om det finns när jag beställer. Tyvärr inte så många som erbjuder det.

    Snabbaste leveransen så gjorde jag beställningen 10.30 med leverans 15.00. Går även och få leveranser från icke anslutna men då tar leveransen längre tid.

    Handla idag. Hämta idag. Sju dagar i veckan.
     
    bernard gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Paket rum låter dyrt.
    Men ja dagens lösning med ombud är inge vidare ofta kö osv. Enda är väl om man ändå ska handla när man ändå är där men oftast är ombuden i butiken men normalt sätt inte handlar.

    Vore bra om man även kunde skicka paket via stationerna dvs att de hämtar upp när de fyller på med paket.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Kul tråd, jag ska börja följa den.

    Jag läste i kommentarsfältet på denna artikel:
    Facket rundades i beslut om post varannan dag
    "I USA har man fortfarande utdelning på lördagar".
    Jag googlade och det verkade enbart handla om paket på lördagar, inte om vanliga brev. Jag vill för övrigt minnas att jag fick ett paket till ombud (här i Sverige) på en lördag, åtminstone kom aviseringen på en lördag. Någon som vet hur det funkar i Sverige? Av någon anledning kom just det paketet, från CDON, till ett ombud långt bort i samma stadsdel, ett ombud som jag aldrig använt tidigare - så kanske något var kaos just den helgen så att de körde extra och råkade släppa av några paket på fel ställe? Hmm.

    Postutdelning fem dagar i veckan är ju helt onödigt. Jag hade nöjt mig med post 1-2 gånger i veckan, men fyra dagar är väl ett bra första steg. EU:s postdirektiv säger att alla medborgare ska få post fem dagar i veckan, om det inte är påkallat av geografiska eller andra skäl att minska antalet dagar. Undrar hur PostNord och PTS tänker komma runt det? Iofs väldigt dumt av EU att detaljreglera en sådan sak.
    "Medlemsstaterna ska vidta åtgärder för att säkerställa att den samhällsomfattande tjänsten garanteras minst fem arbetsdagar i veckan utom under omständigheter eller geografiska förhållanden som bedöms vara undantagsvis förekommande [...]"

    Instämmer i ovanstående talares åsikt om att det är sjukt att företag och myndigheter kan envisas med att skicka papperspost fortfarande. Det är liksom slutet på 2010-talet, vi borde ha avskaffat brev för räkningar och andra oväsentliga saker redan 2005. I och med GDPR så upplever jag att post återigen har börjat användas i större utsträckning, under påhittade svepskäl som att "epost är inte tillräckligt säkert". Jaha, men börja använd Kivra då? Det är en kränkning anser jag, när någon vill kommunicera över post med mig, jag blir rejält förbannad. Det slutar alltid med att jag fotar av brevet och slänger det, så innehållet hamnar i molnet oavsett vad de anser om "säkerhet".

    I Sverige är det extremt mycket på modet att vara miljövänlig, vi ska göra alla möjliga uppoffringar för att någon tror att det hjälper miljön, men något som är så enkelt att "uppoffra" som pappersposten skiter man i? Det är inte bara tryckandet av papper som är omiljövänligt, även alla transporter över hela landet - för lite brev, som lika gärna kunde ha skickats digitalt??!

    Förstår inte hur utrullningen av Kivra och liknande tjänster kan gå så långsamt. MASSOR av företag och myndigheter som inte är anslutna. Hyresvärden, internetoperatören, mobiloperatören, försäkringsbolaget, banken är inte anslutna... Även om de två sistnämnda har egna "digitala utskick" på sina webbsidor och de övriga går att undvika med hjälp av e-faktura eller autogiro, vilket dock inte är någon egentlig lösning på problemet. De aktörer som ÄR anslutna till Kivra skickar ibland samma brev både till Kivra OCH till brevlådan, helt sanslöst dumt.

    Någon som vet varför det går så långsamt? Och varför antar vi inte en lag om att alla medborgare måste ha en digital brevlåda, som danskarna gjort?
    Den politiska viljan verkar ju uppenbarligen finnas (inom vissa läger) att förbjuda kött och annat som inte blir populärt hos befolkningen. Så varför genomdriver man inte denna förändring, som kanske inte uppskattas av vissa men som sannerligen inte är någon stor uppoffring?
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De har börjat med o leverera till postombud på lördagar i Sverige, vet ej om det bara är större städer, eller om det gäller hela landet, men iallafall i Stockholm vet jag
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Aha, jag hittade info om det:
    Lördagsleverans | PostNord

    Sthlm, Gbg, Malmö.

    Det infördes i början av 2017 såvitt jag förstår.
    Lite lustigt, jag har en vän som arbetade på PostNord förut, han brukade säga att någon verksamhet alltid var igång - dygnet om, året om, även på söndagar - men aldrig på lördagar. På söndagar började man förbereda för kommande vecka, men på lördagar stod postterminalen helt stilla, om det inte var något särskilt som kaos inför julen. Då verkar det inte gälla längre :P
     
    Oceanic och bernard gillar detta.