LG G8

Diskussion i 'LG Allmänt' startad av inact_0036, 9 feb 2019.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    LG's skin är funktionellt och bra men inte det snyggaste. Men som sagt det räddas av deras utmärkta temamotor. LG har något jag gillar helt enkelt annars skulle jag inte sitta med 2 LG lurar!
     
    bernard och thehero gillar detta.
  2. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det som jag upplever som stora anledningen att alls köpa LG är Hifi Quad Dac ljudkretsen.
    Har man bra trådade hörlurar som passar så att den går över i högimpedansläget 50 Ohm eller mer så är ljudet helt överlägset alla andra telefoner både i kvalité och möjlig ljudstyrka och den klarar som få telefoner även av MQA filer. Att de behållt fm-radio är kanske inte nödvändigt men väldigt trevligt i vissa situationer där de flesta telefoner inte längre har det.

    Ok valet av vidvinkel som andra lins istället för det vanligare teleläget är många gånger ett bättre val i en telefon som sällan har något användbart tele. Tycker man oftare har behov av att få med mer på bild som vidvinkeln ger än ett tele på en telefon.

    Fast G8 kamerasensorer får gärna ha de större pixlar (ljuskänsligare i mörker) som andra nyare telefoner har om kameran ska slåss i topp, på nuvarande G7 är den ok men inte bäst.

    Synd bara att LG är ett sådant udda märke att man kan glömma att nordiska operatörer aktiverar Wifi-samtal och VoLTE på dem, Redan LG G7 klarar det rent tekniskt men icke påslaget här så tyvärr blir det väl samma visa med G8.

    Går visserligen att lösa genom att hacka en konfig fil i telefonen, men det kräver root och har inte lust att bli utan garantin när telefonen är ny, När den blir lite äldre kanske jag tar risken med att roota den.

    Tyvärr är LG dåliga på att uppdatera Android versioner, fast det har det goda med sig att ACR samtalsinspelning fortfarande fungerar, tydligen gör den inte det i Android 9. Och om man ändå lyckas få den att fungera så tar den inte längre med vilka telefon nummer som spelas in pga ändrad policy vilket gör det hela rätt värdelöst. Med andra ord akta er för att updatera ACR även på Android 8 om ni har den appen.

    Men sedan är det också skillnad om man får den billigt för 3tusen kr som utgående G7 eller om G8 kostar 8-9tusen kr, då kräver man lite mer av telefonen. För 3 tusen är G7 Thinq ett klipp fortfarande och frågan är hur fort G8 rasar i pris som tidigare modeller gjort.

    Folk klagar över lilla batteriet i G7 men tycker det räcker längre än i min Samsung S9, efter en dag med någon timmes radiolyssnade och lite snabbkollar på läget ändå 94% kvar efter 8 timmar det klarar inte S9.

    Får se vad G8 klarar av, 5G versionen lär knappast komma hit dessvärre.
     
    bernard gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Batteriet är inget jag personligen har problem med på G7 den är riktigt väloptimerad och för sin batteristorlek och 1440p skärm så är det väldigt bra. Samma sak med V30 som hade 3300mAh batteri och hade riktigt bra batteritid. Med det sagt så skadar det ju inte med större batteri och extremt bra batteritid istället givetvis. Jag har tappat hoppet på att de steppar upp på kamerafronten igen dock det känns inte som de har det i sig längre tyvärr. Någonting gick förlorat för länge sedan och de hittar inte tillbaka. Men G8 får gärna överraska.

    Vidvinkel är de inte ensamma om längre och Mate 20 Pro ska tydligen har en vidvinkelkamera med bättre kvalité än LG har så det är inte något exklusivt längre det heller. DAC'en är en bonus men jag tycker de behöver implementera en bra EQ som kan dra ytterligare nytta utav den för de som vill justera ljudet lite. Deras inbyggda EQ är värdelös och funkar inte som sig bör tycker jag. Det är stor skillnad på kvalitet på EQ's och LG's är en av de sämre. De borde gå hela vägen när det gäller ljudet så blir det en ännu större selling point. I dagsläget känns det som att de stoppar in DAC'en och förlitar sig på den.
     
  4. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    inact_0036 gillar detta.
  6. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    DannyX och atreyuswe gillar detta.
  7. zoodiac

    zoodiac Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Telefon 2:
    LG G7 ThinQ
    Hoppas bara inte samtal går genom skärmvibrationer? samtalet hörs för alla då det är som högtalartelefoni, grymt störande på tåg och bussar!
    STOOOORT batteri bör de sätta i också, OK! V30 hade grym batteritid men det är den enda på mycket länge. Hoppas LG lyckas nu! det behövs!
     
  8. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

  9. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    LG G8 dyker upp på Geekbench med Snapdragon 855 och 6gb ram[​IMG]
     
  10. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Last edited: 24 feb 2019
  11. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Att döma av videorna så är dess nya funktioner bra i teorin men dåliga i praktiken:

    * HandID, skitbra om du vill låsa upp en mobil som ligger på bordet, dock så tar det alleles för lång tid jämfört med andra metoder.

    * Air gestures, återigen så har det en stor potential när t ex dina händer är skitiga under t ex matlagning, men i praktiken så känns gesterna allt för flummiga och långsamma.

    Känns dock som en stabil uppdatering från G7:an när den väl har gått ner i pris.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blev lite besviken på designen; det var ingen större skillnad från LG G7 sett till ramens storlek/skärm i förhållande till yttermåtten.

    Det känns mer som en 2017/2018-års modell framför en 2019 års modell. Ramen ser nästan större ut än på tex Note 9.

    Tekniken med att läsa av venerna i handen är också en lite märklig prioritering - det är ju klumpigt att hålla upp handen framför telefonen för att låsa upp den, men visst, som ett komplement kanske det kan finnas tillfällen då det blir användbart.
     
  13. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    I teorin så tycker jag det är en bra method, problemet i G8an är att du måste sträcka fram handen över kameran, oftast lägger du ju ner telefonen på bordet på ett bekvämt sätt i en armlängds avstånd. För att låsa upp LGn måste du då sträcka dig över kameran med handflatan. Då kan du lika gärna plocka upp den.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag ser inte heller när det skall vara så användbart. Man behöver ju plocka upp telefonen för att använda den, och att då hålla handen framför den känns onaturligt/inte så intuitivt. I sådana fall borde ansiktsskanner eller irisskanner vara bättre.
     
  15. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det jag tänkte mig är att du enkelt kan integrera med telefonen när den väl ligger ner på bordet, typ ändra någon låt, styra notifikationer etc. Tyvärr så verkar upplåsningen med handflatan vara oerhört klumpigt, den måste vara rätt positionerad etc.

    Annars så tycker jag som sagt att den är en solid uppdatering till G7:an

    *Oled skärm
    * Större batteri (nu 3500 maH)
    *Mer ram/bättre processor
    *Säkrare/bättre face unlock
    * Mer minne (124 gb)
    *Aning bättre frontkamera

    Såg också i en video att man nu har ett fulländat nattläge likt många andra, detta bör också komma till de äldre mobilerna.

    Vad mer har förbättras i mjukvaran mån tro?

    Några frågetecken:

    * Är temamotorn lika bra som i Android 9 som i Android 8?
    * Är högtalarsystemet i stereo med det nya Sound under display? Och låter det bättre än G7:an när du håller den i handen.
    * Hur är kameran förbättrad på baksidan? Både när det gäller hårdvara och mjukvara?

    Är det ett Ja på alla dessa 3 punkter så plockar jag gärna upp denna mobil när priset väl har sänkts.
     
    Gustav Karlsson och bernard gillar detta.
  16. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    LG har gjort det igen, tydligen så rör det sig om 3 olika versioner av LG G8 som släpps i olika marknader, vi i Sverige ska tydligen få G8s (enligt M3)...

    Man undrar vad det är för folk som jobbar på LG's marknadsavdelning...

    [Update: G8s too] LG announces the G8 and V50 at Mobile World Congress

    Har jag fattat det rätt så släpps den absolut bästa versionen i Korea som vanligt. De lär också ha bäst software support, som de åtnjuter just nu.

    Man undrar om de ens vill lyckas utanför Korea?
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det var ju olyckligt. I vanlig ordning gör LG en LG helt enkelt. Svaret på din fråga är nog att i princip ingen jobbar där längre.

    G8s har bara 64GB minne, större notch, ingen microSD, endast två kameror och inte tre stycken som i den koreanska, och tekniken med att använda skärmen som högtalare följer inte heller med. En gimpad modell igen.


    Vågar vi anta att telefonen också kommer att dyka upp sent i Sverige samt vara snordyr, precis som med LG G7? Antaligen kommer den bara att inledningsvis säljas av Elgiganten också, precis som med G7. Även denna gång lär LG Norden heller inte marknadsföra telefonen på något vettigt vis, så att den får en ärlig chans. Jag tror att det här blir spiken i kistan för den nordiska marknaden.


    LG har verkligen misskött sitt varumärke i Norden vad gäller telefonerna. Vad jag förstått är det samma visa i Danmark och Norge där LG slutade säljas hos operatörerna för länge sedan. I Storbritannien hade i alla fall G7 ett rimligt pris vid introduktionen; hur de tänkte att de skulle kunna sälja den för priset de begärde i Sverige begrep ingen här i forumet i alla fall. Var tusen kronor billigare att bara beställa från tex Clove.co.uk än att köpa på EG, och ännu billigare om man köpte koreanska modellen från eBay.


    (Det hela blir sedan inte bättre av att LG HQ aldrig verkar få ordning på uppdateringarna).
     
    Last edited: 27 feb 2019
    Gustav Karlsson, Kristy och Ascended gillar detta.
  18. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    G8s ser också ut att bli en aning bredare tyvärr, det tillsammans med den större notchen stör mig något oerhört -.-. Kan inte heller hitta ett officiellt spec sheet som till den vanliga G8an... Finns absolut nada på LG' Sverige eller på LG UK. Vad fan sysslar man med?

    Finns en inofficiell spec sheet på GSMarena.

    LG G8s ThinQ - Full phone specifications

    Information om bland annat vikten, storleken, IP-rating med flera saknas helt.

    Hade LG's globala strategi varit detsamma som i Korea så kan jag garantera att de hade sålt mycket bättre, istället så skiter man i resten av marknaden.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lägger upp en jämförelselänk här: Compare LG G8s ThinQ vs. LG G8 ThinQ - GSMArena.com

    Kan inte heller hitta ett officiellt specblad. LG Sverige har inte heller skickat ut något pressmeddelande om LG G8s, eller vad man har för planer för Norden. Det är en intressant marknadsföringsstrategi att lansera produkter i hemlighet/inte nämna dem alls.
     
    Last edited: 27 feb 2019
    Ascended och Kristy gillar detta.
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Snubblade själv över G8s när jag letade efter videos av den vanliga G8n på YouTube... Den svenska pryltidningen M3 Sverige har själv lagt upp en artikel där man pratar om G8an:

    Men videon som är länkad i artikeln handlar om G8s.... :)

    Så blir LG G8 – får helt unik funktion för säker inloggning