Fråga: Android wear eller Tizen

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av frans_undveck, 10 jan 2019.

  1. frans_undveck

    frans_undveck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2018
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    15
    Vilken ska jag välja om jag vill ha en klocka för vardagsanvändning och till motion?
     
  2. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Jag hade en tizen och gjorde men snabbt av med den på grund av 3 saker som du kan ta i hänsyn
    Finns färre appar till Samsungs klockor, jag använder Facebook messenger ganska flitigt så blev besviken när jag märkte att den inte finns i klockan, så jag fick börja skicka sms istället, och det blir dyrt när man har vänner som är bosatta utomlands
    Spotify fick jag aldrig riktigt att fungera på min Gear S3 frontier. Gick att starta och spela musik på klockan men att styra det som spelas upp i telefonen (typ till dina hörlurar eller någon högtalare eller bilen) gick verkligen inte att använda.
    Och ingen svensk assistent, alltså du kan inte diktera in meddelande till.exempel om du ska svara något snabbt

    Men om du kan klara dej utan dessa 3 funktioner så kan jag rekommendera den! Jag sportar inte mycket så kan inte svara på hur bra den är på sånt men som vardagsklocka så tyckte jag den var väldigt bra
     
    Kristy och frans_undveck gillar detta.
  3. Pbateman

    Pbateman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    kapar din tråd med ungefär samma fråga
    Kollat runt nu på klockor ( aldrig haft en smart watch innan) och det står mellan
    Ticwatch Pro
    Samsung Galaxy Watch 46mm
    Huawei Watch GT



    Och känns som om man mest läser det negativa om varje klocka, men ni som har Ticwatch pro, hur känner ni , är detta en bra klocka som är värd ca 2500.

    Eller ska man vänta in nån ny model som kommer. Kommer använda klockan till vardaliga saker och viss träning. Vill kunna simma med klockan och även snorkla med den om det funkar, se djup och temp.

    vilken ska man välja eller ska man vänta.
     
  4. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Jag kan lämna min input på vad jag tycker efter att ha använt både Samsungs och WearOs, vilket det står imellan för din del som det verkar.
    Har inte testat just ticwatch utan kör just nu en Fossil klocka men jag upplever wear os väldigt buggigt jämfört med tizen, kan givetvis inte svara på om det är just min klocka som gör det så eller om det är wear os överlag.
    Men appar kraschar, den misslyckas ganska ofta med att visa tiden när man kikar på armen (då den ska vakna automatiskt).
    Då upplevdes tizens operativsystem mycket stadigare och mycket smidigare att navigera i.
    Google assistent är bra i wear os, att man kan prata på svenska med den och göra enklare grejer. Den är dock aldrig 100% så man kan inte riktigt förlita sig på den ändå. Prata in ett svar på ett sms blir lätt fel och kan därför få göras om 2-3 gånger.

    Tänk på att om det är din första smartwatch så ha lite i åtanke att inte ha för höga förväntningar på en smartwatch. Man kan ju egentligen inte göra särskilt mycket med den. Tror man att man kan göra allt och det är så jäkla bra med en klocka så kan man nog bli lätt besviken. Jag är nöjd med smartwatchgrejen. Tycker det är smidigt att kunna se aviseringar där och kanske svara på något sms osv.
    Har aldrig använt någon klocka till träning så kan inte svara på hur detta fungerar.
    Detta är iaf lite av mina tankar om tizen och wear os.
    Apple watch slår dom båda på det mesta. Men har man inte iPhone blir det ju svårt..
     
    Kristy, cordell och bernard gillar detta.
  5. cordell

    cordell Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag använder appen Textra för sms, har man möjlighet se avisering från en app som Textra? Behöver inte kunna svara genom klockan. Tänkte mest på om spegling fungerade.
     
  6. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag köpte en Ticwatch Pro förra söndagen som jag fick hem i tisdags. Jag har precis kommit hem igen efter att ha returnerat klockan.

    Min upplevelse är att det var väldigt buggigt och långsamt tyvärr.
    Att bara läsa upp klockan så jag kunde använda den ordentligt kunde vissa gånger ta upp till 30 sekunder, och appar laddade otroligt långsamt.
    Jag får nog bara inse att en smartwatch är ingenting för mig som det fungerar idag.
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Fossile har ju blivit det märke inom Ware OS som är värd och titta på alla andra märken är ju totalt värdelösa, även om jag personligen inte kan hitta en smart klocka som passar mig ännu.

    Tizen smart watch är väl finns väl mer anpassningsbara klockor för en men då krävs det Samsung telefoner, vilket jag avskyr :P
     
  8. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Det roliga är att jag skippade just en Fossil Explorist gen 4 för en Ticwatch istället ;) Nej, det blir dum klocka för min del hädanefter, då kollar man inte lika mycket på notiser heller :)
     
  9. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tur jag inte köpte den då. För den fanns med i mina planer med. Jag har också varit en dum watch fan, nu har jag köpt två smarta. För mig kändes det som att den bästa klockan i Wear os var Fossil eller Huawei. Huawei saknade någon styr mekanism, men jag köpte den ändå. 768 mb ram tror jag den har, kontra Ticwatch 512 var en sak som ajg tog hänsyn till. Så jag slog till på en Huawei (begagnad), sen idag slog jag till på en ny watch 42mm. Ångest men går juh inte förneka att Samsung klockan ser riktigt, riktigt bra ut.
     
    DanielÖ gillar detta.
  10. Milqtoast

    Milqtoast Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nothing phone 1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nothing phone 1
    ROM:
    256
    Telefon 2:
    Samsung Flip 3
    ROM:
    128
    Telefon 3:
    Sony Experia 5ii
    ROM:
    256
    Platta:
    Samsung
    ROM:
    128
    Övrigt:
    Fossil gen 4 o 5, Cube Reaction 400 MTB, Ninebot Es2
    Kan inte råda då vi alla har våra egna preferenser men växlar mellan Gear s3 Huawei (1) Tic Watch Pro och har även en G WATCH R liggande.
    Och flyt mässigt tycker jag nog s3an rullar på bäst men hade det inte varit för den överlägsna pay funktionen som inte begränsar till enbart NFC så är en då Googles infra struktur mer tilltalande om man vill ha större valmöjligheter enl mig.

    Tic Watch Pro blev
    betydligt smidigare när man stängde av monokrom skärmen men är som tidigare nämnts kännbart seg särskilt vid visning av vem som ringer, hoppas detta löses med uppdatering längre fram då den är ett intressant koncept.
     
  11. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Har som sagt en Huawei watch 2 och en galaxy 42mm. Batteritiden är mycket bättre på huawei medans samsungen är mycket snyggare. Display, flyt samt UI är finare på Samsung.

    Wear OS är verkligen mil efter tizen OS, vilket är helt sjukt. Min Huawei kom med värdelösa watchfaces samt att man är tvungen att köpa premium på i princip alla appar för att få stegvisare etc på uret. Gillar inte att man i princip bara kan ha "Google fit" som widget på Wear OS. Sjukt snygga ambient displays när man kör AOD men dras ner helt av utbudet trots det ska vara större.

    Sen har tizen också sina flaws, idag har t.ex. spotify kommit igång av sig själv. Men flytet är fenomenalt på tizen samt ringen är sjukt smidig. Synd dem inte tryckte in 390 mah på 42mm modellen som s3 hade. Men tror inte många hade köpt 46mm då.

    Summa summarum Tizen känns bättre än WearOS. Funderar dock på att behålla båda ett tag till, för potential finns definitivt med WearOS! Bättre apputbud, röstassistans osv. Laggar lite grann ibland och man undrar vad som händer med klockan men känns ändå som ett minor error. Ger gärna upp det för mer batteritid.
     
    martin och bernard gillar detta.