Den stora datortråden - allt om datorköp och uppgraderingar osv

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Ascii, 22 jun 2016.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Foton/bilder kan på sikt arkiveras optiskt. Rekommenderar M disk. Som lär hålla i 1000 år! Har dock själv "vanliga" BR disk för data. Å andra sidan kan man köra med 2st diskar i datorn. Ena för systemet & andra för "övrig" data. Sedan med fördel så kommer man ju åt datan smidigt från andra disken. Har själv en 1TB 3.5" disk i min WINDOWS 8.1 dator som nu mer har WINDOWS 10. Hade jag också en annan disk så skulle den varit 2TB. Och båda mekanisk.
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Hur viktigt är dubbla kanaler för prestandan? Om en laptop har 1x16 GB i RAM, är det bättre eller sämre än en laptop med 2x4 GB RAM? Självklart vore 2x8 GB RAM önskvärt men om det alternativet inte finns, vad väljer man då? Mängden RAM fortfarande av större betydelse än antalet kanaler?
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är du ute efter prestanda i första hand är det dual du ska köra på. Du kan flytta i teorin dubbla mängden data jämfört med single men i verkligheten är det nog mer runt 30-40%.


    View: https://youtu.be/qmJWkfOTOPg



    View: https://youtu.be/a0jb0hCMXfo
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, eller prestanda för videoredigering. Jag läste precis en artikel som skrev att dubbla kanaler inte har betydelse för videoredigering eller bara marginellt? Jag alltså helt ointresserad av prestanda för spel eller annat. Många skriver ju att dubbla kanaler är bra men de verkar samtidigt förutsätta att man kan uppgradera.

    Ska kolla länkade videor. :)
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    @chraist@chraist Intressant. I sista videon nämner han ju videoredigering och han säger emot artikeln jag läste. Förvirrande men tack!
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Behöver en egen dator nu och funderar på en HP Pavilion 15 med i7 processor. Det är inte tänkt att användare ska kunna uppgradera RAM själv såsom i deras speldatorer. Dock undrar jag om det går om man skulle vilja längre fram (kanske efter ett år när garantin ändå inte gäller längre)? Den kommer med 8 GB men den stödjer upp till 16 GB. Tänker mest på svårighetsgraden, är risken stor att man ha sönder datorn i processen?

    Vad säger du @jnsson@jnsson? Jag har för mig att du har uppgraderat RAM och SSD på äldre laptops.
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vet inte hur det är på den modellen men just ram och HD brukar sitta under en eller flera luckor på undersidan och är väldigt enkelt att uppgradera. Någonstans skruv som håller luckan på plats.

    Sen är det bara att stoppa i :-)
     
    jnsson gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Precis som @chraist@chraist skriver så är det väldigt upp till varje modell. På min nuvarande HP Elitebook så är det bara o dra i en spak (ish) på undersidan så tar man bort hela locket på undersidan (tänkt så som man gjorde på Macbooks som de gick på innan. Andra är det en lucka för RAM och en annan lucka för hårddisk osv.
     
    chraist gillar detta.
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Tidigare HP Pavilion 15 ser ganska lättservade ut, helt bakstycke att plocka loss för att komma åt minnesplatser och disk. Men de kan mycket väl ha ändrat designen på nyare.
    Inside HP Pavilion 15 (2016) – disassembly, internal photos and upgrade options

    Edit: Ser ut att gälla även de nyare:
    HP Pavilion 15-ck000 Disassembly and RAM, SSD and HDD upgrade options - MyFixGuide.com
     
    Last edited: 27 feb 2019
    chraist gillar detta.
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för svar, och tack keyser för länken. Jag som ändå försökte googla fram det men jag måste söka på fel sätt...

    Tror jag slår till på datorn. Trodde att jag skulle behöva betala mer för 17-tummaren med 16 GB RAM men jag vill verkligen inte ha en så stor dator. Dessutom duger 8 GB än så länge men det är ju grymt om man kan uppgradera till 16 GB när behovet uppstår.

    Jag läste att det stod:
    "The Intel 360GB M.2 PCIe SSD is most often found on HP’s laptops recently. The M.2 SSD + HDD combination of hard drive compared with single drive solutions, users do not need to spend more cost to buy large capacity SSD. The mechanical hard drives can be upgraded to 2TB, so users do not need to worry about capacity problems."

    Vad menas med det? Den kommer ju bara med en SSD men går den att kombinera med en HDD eller de menar kanske en annan modell? Det finns ju i olika konfigurationer. 17-tummaren kommer exempelvis med SSD + HDD. Ingenting som är aktuellt nu heller men intressant att veta ändå.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Troligtvis är det så att den du tänker köpa har en M.2 SSD (vilket är bra) men att du kan lägga in en hårddisk i efterhand om du vill
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Precis, den kommer med en M.2 SSD (skulle inte köpa en laptop utan SSD) men att man kan lägga till en HDD i efterhand för att utöka utrymmet låter ju för bra. Jag som var nära på att skippa denna bara för att jag trodde att RAM skulle bli svårt att uppgradera. [emoji28]
     
  14. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Har provat att öppna min hp Pavilion 15.6" men verkar svårt. Nå jag skall göra ett nytt försök nåt tag.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, på 16 tums datorer är det inte alltid den möjligheten finns. På 17.3 tums datorer har man iallafall de senaste 8 åren kunnat på de flesta datorer ha 2 hårddiskar (och då är det inte M.2 plats) då datorn ändå är så stor
     
  16. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Min gamla Asus var fruktansvärd, fick plocka ner den i atomer för att komma till nätverkskortet.
    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  17. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Känns likadant med min hp. Å andra sidan har jag ju en bordsdator på borden. Dvs en ASUS med i3 som. känd snabbare. Båda har WINDOWS 10 tråtts att båda har varit WINDOWS 8.1 datorer. Bords datorns RAM Bode ju gå att byta ut. 4 G RAM är rätt snålt då grafiken också andvänder a minnet. Video rendering verkar vara snabbare med min bords dator än med min bärbara. Inte illa för en bords dator på 80€ från ett lopptorg.
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    På vilket sätt verkar det svårt?

    Såg att en på YouTube hade uppgraderat sin till 16 GB RAM. Inte exakt den modellen jag tittar på (annan processor och HDD) men i övrigt samma årgång.

    Ja, 17-tummaren är stor. 15,6 eller 17,3 låter inte som stor skillnad men 17-tummare väger +1,22 kg. Den kommer dock med DVD-brännare vilket säkert bidrar till både vikt och tjocklek. Tycker den ser ganska mycket tjockare ut på bild än 16-tummaren.

    Vilken Asus är det?
     
  19. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    En gammal Asus U36JC, anno 2011.
     
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    En smal model. Har inte model numret här. Kanske kan få reda på det.