Diskussion: Punch hole display - ett märkligt designval

Diskussion i 'Galaxy S10' startad av Droid96, 21 feb 2019.

  1. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Intressant overlap mellan de personer som tycker det ser hemskt ut och som inte ens vill ha en selfiekamera. Känns som att ni är lite out of touch med vad folk vill ha.
    Folk gillar att ha en vettig selfiekamera och Samsung verkar ha tagit ett rejält kliv framåt på den fronten nu med s10an.

    De personer jag hört uttala sig som inte är tekniknördar är riktigt förtjusta i s10an. Mer än en iphone fantast runt mig som tycker punch hole > notch.

    Själv är jag ganska obrydd, aspect ration är ändå längre än s9 så kommer ändå få större yta att jobba på med notifications ovanför
     
    eastbound gillar detta.
  2. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    @jajo@jajo S10 NoEGO - Dagens bästa!
    Behovet av Selfie kan dock ändras med åren. Jag använde den aldrig tidigare men nu används den på nöjesparken för att ta kort på mig och sonen/dottern i karusellerna :)
     
    Droid96 gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    På stillbilder ser det modernt/annorlunda ut och givetvis inte så distraherande eftersom bilden bakom inte rör sig. Frågan är ju hur det känns i verkligheten när man spelar spel och kollar video. Jag tror att det kommer vara mer distraherande än en notch (eller inget alls som Note 9). Men jag tvivlar inte på att S10 kommer sälja som smör ändå, tack vare att de ändrat designen och att detta kommer vara något nytt för de flesta som inte känner till kina-telefoner.

    Det blir också en härlig skrytfaktor bland vänner och kollegor: ”Jag har mer skärmyta än du” :-)

    Den som har mest skärmyta när den dör vinner!
     
    Kristy och Finskpinne gillar detta.
  4. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Jag vet inte vilka vänner ni har men.. Om jag hade sagt "jag har mer skärmyta än du" till mina vänner och kollegor hade de kollat snett på mig som ett frågetecken alternativt säga de har större penis än mig och gått därifrån.
     
    katho, qudos, Fille84 och 2 andra gillar detta.
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 015
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag tror att exakt noll och ingen på mitt jobb skulle bry sig om hur stor skärmyta jag har. :D
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag hoppas att ni förstod ironin i mitt senaste inlägg :-)
     
    Finskpinne, qudos, Ekman och 1 annan gillar detta.
  7. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tragiskt nog så finns det nog en hel del som ser det som en statussymbol, att ha det senaste är tufft. Här inne tror jag dock folk mer är genuint intresserade av den senaste tekniken än att flasha med den.
     
  8. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Ja det där hålet i skärmen går helt över mitt förstånd. Jag tror ingen egentligen vinner så mycket på det utan att det mer är en skrytfaktor. Att göra ett hål i en display tror jag kommer om 5 år kännas som ett desperat försök att göra något nytt i en tid när det är svårt att överraska. Idag jag en Huawei Mate 10 Pro vilken jag tycker är en perfekt avvägning med symmetrisk panna och haka, ingen notch eller hål i skärmen. Men skulle jag få välja fritt så är det en ny telefon med exakt samma yttre som min gamla LG g2. De gjorde så mycket rätt med den luren.

    Jag skulle aldrig köpa en telefon med hål i skärmen. Helst inte en notch heller. Jag har ingen allergi mot lite 'döyta' till förmån för symmetri.
     
    Kristy och Droid96 gillar detta.
  9. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Punch hole kameran kommer aldrig vara ett problem när man tex tittar på video.

    Väljer man att fylla skärmen som tex Netflix & youtube erbjuder, så missar man detaljer runtom hela videon. Personligen så kör jag aldrig med fylld skärm, då en detalj i en film eller serie som är viktig kan gömmas pga detta.

    Istället för en stor jävla döyta som bland annat Apple kör med, så har vi fått en mindre döyta som endast är fylld av en kamera på några millimeter, i hörnan där den normalt hade suttit. Resten av skärmen där uppe, är skärm.

    Edit:

    Här har vi ju en anledning till att din åsikt inte lär vara så widespread.

    Jag fullkomligt vrider mig när jag ser dessa typer av flärpar. Men just S10+ är närmare "okej" än vad det är middleground enligt mig.
     
    Last edited: 23 feb 2019
    inact_0036 och katho gillar detta.
  10. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Hålet tycker jag ser bättre ut och det kommer förmodligen vara mindre störande då hjänana enklare kan fylla det som en pusselbit vilket är ganska omöjligt med en utstickande notch. Givetvis beroende på hur stor notchen är, iPhone har ju en gigantisk sak där uppe som inte är attraktiv för fem öre. Teardrop kan jag däremot acceptera bättre.
     
    katho och galaxy81 gillar detta.
  11. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Ja teardrop är mer okej tycker jag också... Och jag ser inte fördelen med ett hål i skärmen mot en teardrop som försvinner i status baren...

    Men det är tur att det finns olika lösningar så att man kan välja själv!
     
    Kristy gillar detta.
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, men tråkigt att alla tre av de nya Samsung-telefonerna har hålet. Hade varit riktigt trevligt om S10E hade en panna i samma storlek som hakan och inget hål i skärmen.

    Ingen edge + ingen hole punch/notch + nya vidvinkelkameran + samma SOC som de större modellerna hade varit ett givet köp för mig. Får hoppas att de hittar på en bättre lösning till Note 10.
     
    CaptainMorgan, Ekman och dannejanne gillar detta.
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ska verkligen bli intressant att se om Note 10 följer i samma spår eller inte.
     
    Ekman gillar detta.
  14. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Hoppas inte Note 10 följer samma spår. Men risken finns ju..
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Man kan väl i alla fall vara kreativ med pennan då och förlöjliga hålet lite [emoji16]
     
    Ekman gillar detta.
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Note 10 blir en Fold med penna
     
  17. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Många butiker har redan demo ex ute.

    Hann titta på en igår och tyckte de såg bra ut. Det var en påtaglig skillnad i "wow" effekten om man jämförde med en s9a bredvid.
    Tyckte själv faktiskt ser bra ut när skärmen sträcker sig ut mot kanten(trots hålet).

    Dock har S10e lite bredare bezels runtomkring likt iphone xs. Men det beror väll också på att displayen är flat.
     
    Last edited: 23 feb 2019
  18. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Jaså, då måste jag gå ner och klämma på en. Lite kluven i S10/S10+ men den gröna på S10an lockar, och mindre telefon igen hade varit trevligt. S9+ är på gränsen stor.
     
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Min första (så kallade) smarta mobil, en LG P-500 var en NoEGO-version... Förutom att mobilen var seg har jag bara använt frontkameran sen dess ytterst sporadiskt (tror att jag kan räkna antalet gånger på ena handens fingrar).
    EGO, inget annat än EGO om man inte är döv förstås och behöver använda teckenspråk (jag brukar kalla frontkameran för världens dyraste handikapphjälpmedel, kanske en miljard människor har frontkamera men bara några få har en faktisk nytta av den).
    Jaaaa, så blir det ännu fulare och drar uppmärksamheten till sig!
     
  20. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jaaaa det är ju det vi vill [emoji2957][emoji2957][emoji2957]