S föreslår pant på mobiltelefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av bernard, 6 aug 2018.

  1. Avrio

    Avrio Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra ide
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det finns redan företag på marknaden som återvinner mobiltelefoner genom att sälja dem vidare, exempelvis pantaluren.se it-hantering.se mfl.
    Tyvärr tar dessa enbart emot relativt nya telefoner då dem måste tjäna pengar på att sälja dem vidare.
    Jag tror att en pant är ett försök att öka mängden metaller som återvinns på annat sätt.
    Kemisk återvinning tex där Ragnsells satsar stora pengar i dagsläget.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Precis som alla andra avgifter och skatter som inte gäller inom hela EU, oaktat hur nobelt ändamålet är, kommer det bara leda till att svenska återförsäljare tappar konkurrenskraft/marknadsandelar till aktörer i länder där priserna kan hållas på en lägre nivå.

    EU är en gemensam marknad. Det verkar ständigt glömmas bort, så man tar inte hänsyn till att det idag är lika enkelt att beställa från Tyskland som det är att beställa inrikes.

    Tillkommer en pant utöver kemikalieskatten (som för övrigt skall höjas) och utöver "kassettbandsskatten" kommer vi snart hamna i en situation där det inte bara skiljer enstaka hundralappar, utan betydligt mer än så.

    Hur skall Komplett, Dustin, Netonnet m.fl. slutligen klara av att hävda sig? Det blir mycket svårt att bedriva handel inom landet i takt som lasset byggs på.

    Om det här skall göras effektivt måste det klubbas på EU-nivå, så att alla spelar efter samma regler.


    Tittar man förresten på Prisjakt idag så är det ofta många danska aktörer som toppar listorna över billigaste ÅF. Bland annat danska Proshop samt Computersalg,
     
    Last edited: 25 feb 2019
    Droid82 och Kristy gillar detta.
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är svårt att inte spy ur sig sina politiska åsikter nu :)

    Men ja, med det frihandelsavtal vi har inom EU är det verkligen korkat att inte driva detta på EU nivå först.
     
  5. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Usch, sossar och libs. Betalas ju redan en avgift för återvinning på priset. Dessutom är det upp till en själv att välja att återvinna vad man själv har köpt. Och återvinning finns överallt.

    Bättre att sossarna går all in och förbjuder mobiltelefoner, förutom just en S-märkt modell som är centralt upphandlad och miljövänligt tillverkad. Så kan en som jobbat hårt och betalat skatt få ansöka om att köpa en vart tredje år. Som en mobilernas Trabant.

    Det kommer bli fail i praktiken p.g.a. sossarnas kroniska oförmåga att använda hjärnan. Som eibilsbidrag som mest gick till norrmän som köpte Tesla i Sverige och håvade in både svenska och norska bidrag.

    Som alla redan är inne på så kommer fler att köpa telefon utomlands, generalagenter och importörer kommer bli allt mer pressade och fler och fler drar sig ifrån den minimala svenska marknaden. Det är inte svårt att åka till Tyskland.
     
    Bakgrund gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Problemet är ju att man ska betala panten i förhand, om jag säljer telefonen vidare så måste jag ändå betala för panten trots att telefonen inte ska "skrotas" . Så just nu känns det som ännu en ursäkt att uppfinna ännu en skatt. För så länge man inte pantar telefonen själv så är det ju bara en skatt, och oftast lär man få mer för telefonen om man säljer den vidare än att panta den ?

    Så frågan är hur man ska lösa detta så det slår rätt.. ska man kunna dra av på skatten när man säljer den vidare och få tillbaka på skatteåterbäringen för panten jag betalat för men inte utnyttjat ?

    Tycker staten borde uppmuntra till någon form av inbytes program de borde bli enklare att kunna byta in sin mobil när man köper ny... så man slipper krångla med att sälja till privatpersoner. Problemet är väl då hur de värderar priset...man kan nog vänta sig som vanligt att man i ett sådant fall får lite mindre pengar dock så blir det smidigare..så kan vara värt bekvämligheten i vissa fall för att slippa krångla.
     
    Kristy gillar detta.