Google Maps som GPS.

Diskussion i 'Applikationer' startad av mikael.a1, 3 jul 2016.

  1. kloge

    kloge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag skrev min hemadress i Maps och får då som enda alternativ att köra härifrån Gdynia till Swinuche (stavning) och där färja till Ystad.
    Eniro erbjuder även att ta färjan från Gdynia till Karlskrona vilket är den rutt vi ska ta.
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det finns ingen navigationslösning som är felfri så såna där enskilda anekdoter säger ingenting.

    Men kan inte stänga av hjärnan helt bara för att man använder en GPS, man måste kolla att rutten verkar rimlig och eventuellt lägga in manuella mellanstopp för att korrigera. Och man måste såklart även läsa vägskyltar och sånt medans man kör, det kan ju vara trafikomläggningar och sånt.
     
  3. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Nu är ju tråden tre år gammal och mycket har kanske hänt på den tiden, men jag passar på att fråga:

    Eftersom endast mindre områden kan laddas ned offline undrar jag om det är någon som provat ladda ned överlappande offline kartor och använt Google Maps i offline läge? D.v.s. aktiverat "Endast Wi-Fi" i Google Maps inställningar.

    Fortsätter navigeringen till den överlappande offline kartan om "Endast Wi-Fi" är aktiverat?
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    När jag körde med Maps på semestern i fjol så bilade vi i norra Sverige, och eftersom det var dålig mobiltäckning på vissa sträckor så kunde jag säga åt Maps att ladda ner kartor för hela rutten i förväg. Då var jag visserligen tvungen att alltså välja en rutt, men den laddade då ner kartor för hela rutten. Nu vet jag iofs inte om detta var mer än "en karta" eller hur det laddares ner.

    Man kan alltså förutom kartor för områden också ladda ner kartor för rutter. Så vet man vart man tänkt åka är det bara att lägga in rutten, ladda ner kartorna med WiFi och köra.
     
  5. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Det är ett bra tips helt klart! Nu när jag leker med den funktionen märker jag att det inte går att ladda ned rutt offline för längre sträckor, +65-70 mil. Men i de flesta fall kommer det räcka mer än väl.

    Min tanke var att ha hela Sverige offline. Nu har jag centrerat på Stockholm och upp till Gävle i norr och ned till Jönköping i söder. Jag ska prova senare med flera kartor som överlappar varandra när det blir sträckor som överstiger möjlig nedladdningsbar rutt.

    Edit: Nu när jag tänker efter är det enkelt att prova överlappande kartor och funktionaliteten. Det är bara att placera start i ytterområdet av en offlinekartas upptagningsområde och slutdestination i en annan karta.
     
    Last edited: 25 feb 2019
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Nu är jag en rätt stark förespråkare för öppen källkod och dylikt, så jag måste bara få passa på att rekommendera detta projekt - > OsmAnd+

    https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand.plus

    Funkar bättre än gamla Navigon som lagts ner, och är helt gratis med prima funktion för att ladda ner kartor och POIs för offline-tillgänglighet.
     
    bernard gillar detta.
  7. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Apropå Navigon så är det faktiskt den enda app jag har köpt förutom Nova. Jag visste faktiskt inte ens att Navigon lagts ner. Fint tips i alla fall angående OsmAnd+.

    Nu är jag tyvärr låst till Android Auto och Google Maps/Waze i privat bil efter återlämnandet av tjänstebil med navigation.
     
    bernard gillar detta.
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är trist att det ska vara så svårt för utvecklare att få lägga till sig i Android Auto, detta om något borde ifrågasättas som direkt konkurrenshämmande. Men samtidigt så förstår jag att Google försöker sig på att kvalitetssäkra hela upplevelsen genom att inte släppa in fria radikaler i produkten. OsmAnd får väl helt enkelt ge sig på att reverse engineer:a AA och skapa sig en motsvarande app. [emoji12]