Billig platta för studier, vilken modell?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av MartinAsplund, 5 mar 2019.

  1. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Om man inte har så stor budget och skulle vilja ha en surfplatta som fungerar att använda som komplement när man studerar vilken prisklass bör man då sikta in sig på? Typ av modell osv.? Tänker mig en med Android och som inte känns ålderstigen och obsolet efter allt för lång tid.

    En Huawei Mate X hade ju varit perfecto, men sådan är lite i överkant vad gäller priset. Får nog bli om några år och några modeller fram i tiden då priset förhoppningsvis har sjunkit en rejäl smula.

    Skulle det fungerar med en begagnad modell? Tänker mig någon som är lätt att bära med sig ut osv. samt har hyfsad batteritid så man inte får batteritorsk direkt man pluggar ur sladden.

    Till saken hör att jag är på väg att börja studera och hittade sajten studentlitteratur.se som verkar erbjuda böckerna i digitalt format vilket är så som jag vill ha det.

    Just nu kör jag med en lite äldre Windows-telefon á la Nokia från 2015 som jag även tänker byta ut senare under året. Kanske räcker det med en telefon med större skärm? Eller är en platta att föredra?

    Har hittat en begagnad Lenovo TAB 10 TB-X103F skulle den duga? Vet dock inte om den är till salu fortfarande eller om säljaren vill skicka den till mig.
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Buy Xiaomi Mi Pad 4 - 3GB/32GB - Snapdragon 660 - TOP BUDGET
     
  3. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    @MartinAsplund@MartinAsplund Lenovo TAB 10 TB-X103F: Trött platta (slö Soc och bara 1GB ram) och med en tråkig och lågupplöst skärm, undvik. Satsa på en med FHD-skärm eller bättre om du ska ha den som en slags läsplatta.

    Tyvärr finns det inte så många bra och prisvärda Androidplattor i dagsläget. Kanske en Mi Pad 4 som @flipp@flipp tipsar om eller om du hittar en billig Samsung Tab A 10.1. Brukar att reas ut för runt 1500:-

    Är en beg. Ipad helt otänkbart? Även lite äldre IOS 12-kompatibla Ipads fungerar faktiskt rätt bra.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 451
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Samsung tab har riktigt bra batteritid, de kan ju va trevligt
     
  5. antong

    antong Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 8 SE & iPhone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 8 SE & iPhone 8
    Hade också satsat på Xiaomi eller Samsung.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om det ska vara hyfsat bekvämt att läsa på telefonen behöver du nog en phablet i stil med Xiaomi Mi Max 3. För de flesta är den dock för otymplig som primär smartphone men om du tror att du kan hantera den kan det vara ett prisvärt alternativ. Då slipper du köpa/använda två olika enheter.
     
  7. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hur är Samsung Galaxy Tab a 10.1 i jämförelse med deras äldre Galaxy note 10.1 som jag har just nu?

    Problemet är att den har kort batteritid, är slö, har en större spricka i skärmen, känns tung att bära på osv osv. därför undra jag på vilket sätt den nyare modellen är bättre.

    Tab a verkar ju ändå vara 3 år gamal, är det värt att köpa en så gamal platta?
     
    bernard gillar detta.
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    plattan känns lite som den spelat ut sin roll redan tyvärr och det är väl speciellt utmärkande på just android. Ipads verkar ju faktiskt sälja fortfarande men kan tänka mig att det ändå måste gått ner lite där oxå.

    Samsung för ett dyrt köp men ändå bra platta antar jag. Xiaomi för ett bra köp till bra pris.
     
  9. antong

    antong Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 8 SE & iPhone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 8 SE & iPhone 8
    En billigare iPad 9.7 kan också rekommenderas. Köpte en iPad 9.7 2018 för 2500:-, flyter på som bara den plus betydligt större utbud av appar samt batteritiden är väldigt bra.
     
    katho och bernard gillar detta.
  10. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Vet inte var din gräns för billig går men Elgiganten säljer just nu wifi-varianten av Galaxy tab 10.5 för 2190kr, vilket gör den till ett bättre köp än den äldre tab 10.1.
     
  11. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har börjat titta på en Xiaomi Mi Pad 4. Om man lyckas köpa en på omvägar via någon utländsk sajt typ. Skulle den vara bra? Den är på 8 tum och verkar vara smidig att bära med sig ut.