Swedroids NDrive-tävling

Diskussion i 'Off Topic' startad av bernard, 30 aug 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Ndrive är ok men når inte riktigt hela vägen till att vara riktigt bra. Jag har tidigare mest använt Nokia Maps och jämfört med den tycker jag NDrive var mer svårhanterad.

    Någon gång hände det att programmet vägrade använda min gps, fastän den var aktiverad. Problemet kan ha varit min Galaxy S dock. Trots att min telefon ska vara riktigt snabb hackar det en del när man scrollar i kartorna. Det tog ett tag innan jag lärde mig använda kartgränssnittet som jag tycker kunde gjorts lättare och med större ikoner.

    Tangentbordet fungerar bra och hittar snabbt, återigen här är jag inte helt säker på hur det fungerar dock. För att ställa in min hemplats saknar jag möjlighet att bara peka på en karta.

    I inställningarna lyckades jag aldrig aktivera att displayen växlar mellan dag och natt, trots att jag tryckte på knappen hände inget.

    Ndrive är helt ok men känns lite som ett amatörbygge eller hastigt ihopsatt program. Får medelbetyg.U
     
  2. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Telefon: HTC Desire (FroYo)

    Tidigare erfarenheter: Navigon, Garmin

    Installation:

    Började med att installera NDrive, gick smidgit, som vilket program som helst.
    Kartan där emot tog sina modiga timmar att ladda ner, snittade på 60 kbps på mitt trådlösa nätverk hemma. Var tvungen att kolla så att allt stod rätt till, och det gjorde det (download på 6392 kbps).
    Visserligen valde jag fel karta, Västra Europa, men högre hastighet önskas.
    Eller ett alternativ att ladda hem kartorna på datorn för att sedan föra över dom till mobilen.

    Dock så flöt allt smidigt och linan var väldigt stabil, inga avbrott eller konstigheter.


    Navigering:

    Sökning/Navigering
    Jag har inte riktigt fattat skillnaden, jag tycker man kommer till samma meny avsett var man klickar.
    Sökningen hade gjorts enklare om man kunde undvika att behöva göra två klick för att komma åt Å, Ä och Ö.
    För mig är det ett irritationsmoment som är onödigt. (Frugan skulle ge upp med en gång.)

    När jag väl hade fått lite flyt i sökningen och ändrat till qwerty, så flöt allt på, (bra namnförslag på sökningarna).

    Under själva navigeringen var det inga stora konstigheter heller, mest småsaker. Håll vänster/höger hör man rösten säga när man ska fortsätta rakt fram tex på Dag hammarskölds leden. Tog ett tag att förstå poängen i det hela. Inte förrens jag skulle svänga och rösten sa Sväng höger förstod jag logiken. Det kommer filer på repesktive höger/vänster sida och rösten menar att man inte ska svänga av/på dom.
    Det kan ju vara lite klurigt att förstå om rösten skulle guida Rakt fram istället för att säga Håll till höger vid vissa vägskäl. Kan nog göras mer padagogiskt.

    Körfälts- och skyltvisaren gillade jag skarpt, enkelt att se i viken fil man ska köra och lätt att jämnföra skyltarna. Även om just skyltarna inte alltid stämmer, så kan man förstå vad som menas.

    Zoomningen som sker under körning funkar till stor del, förtydligar oftast men kan inbland skapa osäkerhet när jag igentligen vill se närmare.

    Omräkningen av rutt är snabb, rent av en av dom snabbare jag upplevt.

    Bra att man kan räkna ut alternativ väg med få knapptryckningar.

    Skulle även vilja ha med trafikinformation, men det kanske kommer.

    POI och fartkameror har jag inte testat än.

    Slutsats:

    Jag upplever NDrive som något plåttrigare än dess konkurrenter, inte riktigt lika avskalat och rent gränssnitt.
    Navigeringen lider av avsaknaden av Å, Ä och Ö på tangentbordet.
    Beräkningen av rutt sker snabbt och kartorna är enligt mina testrundor uppdaterade.

    Negativt:
    Långsam lina för nedladdning av kartor
    Tangentbordet (å,ä,ö)
    Något otydlig körhänvisning från rösten
    Plåttrigt gränssnitt

    Positivt:
    Kartorna
    Beräkning av rutter
    Lättläst kartgrafik
    Bra namnförslag på orter
    Snabb överlag

    Betyg: 3,5 av 5 androider
     
  3. jrculshaw

    jrculshaw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2009
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Is it Easy Enough for Mamma?

    Technology, in general, makes our lives more manageable and enjoyable. Good technology makes our lives more manageable and enjoyable without us thinking about it -- it just does it, seemingly, automatically.

    I love to muck around with technology, I like to play with things to try and figure out how devices work and how they do the things they do. I was the geek in our family while growing up who could set the digital clock/CD player in the car, program the VCR (remember those?), get the first family computer running, etc... A lot of people are not like that and I like to keep those people in mind when determining if a certain technology is good, or just average.

    I have come up with a test to see how easy and transparently a technology works -- I give it to my mother to play with and if she can figure out how to get it going and use it productively then it passes the test and can be graded as "Good" technology. It's easy for us geeks to get things working, but if a technologically-challenged person like my mother can do something useful from the start then that is saying something.

    Unfortunately, after moving to Sweden, my mother is not close enough to have helped me determine how good NDrive is. But, my wife is a good substitute. Even though she is a bit more technologically-savvy, she has very little patience for digging in and trying to get things to work the way they should. It is why she is one of maybe a dozen people in the world that have not figured out how to sync her iPhone to her computer via iTunes.

    So, I let her use my Android-powered version of NDrive on a recent trip to see what she could do with it and I have to say that I am extremely impressed with how effective she was in getting the basic functions of the program to work. NDrive does (and does it well) what all of the big players in the market do but at a very reasonable price. The single most important feature is that the maps that you are using are pre-downloaded to the phone, so that you do not need to get nailed with roaming charges on trips to, say, Norway. All you need is the GPS transceiver to be on, which is free of any charges.

    NDrive is feature-rich and one can do many, many things with it -- maybe 60% of these features will never be used by my wife, those can be left to us geeks. But, the 40% that she will end up using, she will be able to go a long way with them (and never get lost).
     
  4. haldroid

    haldroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har testat NDrive under några dagar och tycker att det på det hela taget är bra.

    Dessa är dess fördelar:
    - Bra navigering
    - Möjlighet att köpa kartor från olika regioner
    - Vettigt pris
    - Att kartorna laddas ner till telefonen (bra då man är utomlands och inte vill använda telefonen för att ladda data)

    Nackdelar:
    - Klumpigt GUI (känns inte som att det är anpassat för Android)
    - Kartorna inte helt uppdaterade (har testat i Västra Götaland)

    Har tidigare testat CoPilot men endast en trial-version. Om jag skulle köpa en navigeringsapp idag så skulle valet falla på NDrive.
     
  5. das

    das Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Då var det dags för recensionen av NDrive efter att ha testat det ett par dagar. Jag har både ris och ros att ge det. :)

    Första intrycket av programmet är ett stort och tydligt gränssnitt, man träffar alltid rätt på knapparna och det känns logiskt uppbyggt. Själv sökningen av adresser är en fröjd ända tills tangentbordet ploppar upp. Här kommer ett egendesignat vilket gör att bokstäver och siffror inte sitter där de brukar (backspace är även helt borta från tbordet) och man trycker lätt fel. Standardtangentbordet skulle passa bättre här. :)

    Jag startar navigeringen och till en början går det bra, men efter en kvart plingar telefonen till för en reminder i kalendern. Programmet fortsätter som vanligt, men efter någon minut släcks skärmen medan rösten fortsätter att guida, knepigt.

    Lite mer ris är att mitt gatunummer på ett hus från 1960-talet inte finns med i kartan (finns i er konkurrent Navigon) och att kvinnan röst låter väldigt släpig (jobbig att lyssna på).

    Annars toppenprogram och "keep up the good work!".
     
  6. JeppeJ

    JeppeJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har under några dagar testat NDrive på min HTC Desire och här är min bedömning:

    Installation av appen var lätt och smidig och det var sedan enkelt att ladda ner valt kartpaket för testning. Tycker dock att testperioden kunde varit något längre för valt kartpaket. Eftersom kartpaketen är ganska stora och alla inte har tillgång till WiFi så hade en möjlighet till nedladdning via dator varit bra. Jag saknar också möjligheten att kunna flytta appen till SD som finns för Android 2.2.

    NDrive har en stilrent och enkelt gränssnitt som jag uppskattar. Det är dock ganska svårt att hitta bland menyerna och jag tycker det är ologiskt att vissa menyval försvinner när en navigering pågår. Jag råkade ställa in "Hem" felaktigt och att hitta var detta ändrades var inte helt lätt. Även menyvalen för "favoriter" är ologiskt uppbyggd, det är svårt att hitta var dessa redigeras och ändras och jag har fortfarande inte hittat var man lägger till andra favoriter än platsen där man är just nu (jag förutsätter att det går att lägga till andra favoriter än platsen där man är just nu, annars är detta ett klart minus). Jag saknar även ÅÄÖ vid inmatning. Menyvalen bör alltså arrangeras bättre.

    Kartorna har jag upplevt som bra. Min testning har skett i Skåne, huvudsakligen i fotgängarläge och jag har inte hittat något direkt att anmärka på. En del nyare (ca 1 år) vägförändringar är inte med, men det är de inte heller i andra kart- och navigationsprogram. NDrive beräknar väldigt snabbt närmaste rutt och är ganska snabb på att beräkna en ny rutt när den rekommenderade vägen inte följs. Antalet "points of interest" är bra, men inte alltid helt uppdaterade.

    Slutligen en kommentar om priset för att köpa NDrive vilket jag tycker är något högt.

    Totalt ger jag NDrive betyget 6 av 10 - Det är ett i grunden bra program men för att bli användbart måste menyerna ordnas till. Stort plus för de snabba beräkningarna av rutter.
     
  7. upalmer

    upalmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har en Sony Ericsson X10 mini.
    I den följde det med en 30 dagars "prova på" installation av "Wisepilot".
    Detta program testade jag, det funkade någorlunda, men det har ju 2 grundfel;
    - kräver uppkoppling mot nätet - inte tolerabelt utomlands, där man skulle ha stor användning av en navigator
    - "abonnemang" - kostar absurt mycket att använda i längden...

    Denna recension handlar nu i stället om "Ndrive", som är ett betydligt bättre koncept.
    - Du köper kartorna en gång för alla.
    - Ska inte kräva uppkoppling för att fungera.

    Installation funkade ganska rakt på.
    Man laddar ned programmet från market (sök på "ndrive" eller liknande.)
    När programmet körs igång första gången får man välja språk, och uppmanas sedan att ladda ned karta för vald region,
    Skandinavien är 330 MB (!). Nedladdning görs lämpligen över WiFi.
    Ev. avbröts i mitt fall första nedladdningen av kartor oväntat,
    för när jag kom tillbaka så fanns inga kartor. Man fick dock rimlig hjälp att ladda ned dessa igen.

    Jag startade sedan programmet för att bekanta mig lite med det. På gott och ont så är det helt "eget", ej androidifierat.
    Det finns ingen meny på vänster knapp som för andra program. "home" och "back" hanteras dock.
    Man kommer initialt in i en slags startmeny, ett antal ikonval. Där kan man välja olika grundfunktioner, varav
    "Navigera" ju är den viktigaste.(mer om denna senare)
    Innan man börjar navigera någonstans, så vill man nog mata in en adress. För detta finns ju också en ikon.
    För inskrivning används ett eget virtuellt tangentbord, ej androids inmatningsmetoder. Via inställningar kan man välja
    mellan "abc"-stil och "qwerty"-stil.
    Man matar in ort, gata, <nr>. Vid inmatning läggs direkt upp en lista med relevanta namn upp i scrollbar lista.
    Dessutom verkar programmet komma ihåg tidigare sökningar, så när man inte matat in något så finns tidigare ortsnamn med i listan.
    Smidigt.
    Jag provade att mata in några kända platser, och såg att programmet valde vettiga vägar.
    Då man väljer "Navigera" så kommer räknas rutten ut, och man får se beräknad avstånd/tid till målet, samt en helikopter-
    vy över hela sträckan. Efter några sekunder visas en lokal 3D-vy och man får se hur man ska köra/gå "just nu".
    Dessutom berättar "Ida" hur man ska köra/svänga.
    Det kan vara ganska intressant att veta hur man återgår till en kartvy i detta läge.
    Det är inte alldeles självklart, men klickar man inom 3D bilden, så tänds det upp hörnmarkörer för +/- zoom, samt en tilt-indikator.
    Trycker man på dessa så kan man zooma ut ock panorera omkring på kartan. När man slutar, så återgår man till 3D vyn igen automatiskt
    efter ett tag. Funkar.

    Nu dags att prova i praktiken. Ett av mina användningsområden är att använda navigatorn när jag kör motorcykel.
    Då gäller det att de talade anvisningarna från "Ida" funkar bra.
    Nu idag körde jag dock vanlig cykel, och bad navigatorn hitta till jobbet. Jag anslöt mitt bluetooth-headset.
    Jodå, röstanvisningar kommer ut i hörlurarna. Jag släckte även skärmen (bra om man ska ha navigatorn i fickan).
    Jodå, skärmen tändes inte bara för att "Ida" ville berätta att det var dags att svänga.
    (Den lilla tveksamma egenheten har "Wisepilot").
    Jag provocerade NDrive genom att inte alls köra som anmodat, eftersom jag tog diverse genvägar för cykel. NDrive fann
    sig alltid. Någon enstaka gång ville "Ida" vända, men hon resignerade snabbt och föreslog en annan (korrekt) väg.
    Ett problem med den röststyrda navigeringen dock:
    Ibland uppmanades man att t.ex svänga höger. Vid nästa korsning kunde man
    uppmanas att "fortsätta höger". Slog man på skärmen så framgick att detta nog betyder "fortsätt rakt fram".
    Inte alldeles uppenbart (!) om man bara vill använda röststyrd navigering såsom vid cykel/motorcykel körning.
    Jag och Ida hittade dock fram till jobbet :-)

    Jag tycker Idas röst är alldeles lagom behaglig och snäll.
    (Wisepilots kvinnoröst var alldeles för manhaftig, kändes som en
    sträng skolfröken när man lyssnade på hennes anvisningar.)

    På vägen hem körde jag musik i lurarna samtidigt med aktiv NDrive-navigering. Fungerade.
    Dock ändrades musikvolymen markant så snart "Ida" kommit in och gett anvisningar. Kanske beror detta på i vilken
    ordning programmen startades? Annars är det nog en mindre bugg i NDrive.

    Har även provat att köra bil. På motorvägsavfarter visas "skyltar" som påminner om avfartstavlorna. Verkar även stå
    avfartsnummer i förekommande fall. Smidigt.

    För MC-åkare (och andra) kan det vara intressant att programmera in mer komplexa rutter än bara snabbaste vägen
    till ett mål. För detta har NDrive något som kallas "mina resvägar". Jag exerimenterade fram hur man (nog) skulle
    bete sig för att lägga upp en liten slinga. Inte alldeles självklart, men det funkade. "Resvägar" kan sedan editeras.
    Punkter kan inspekteras i kartvy, och åtminstone tas bort ur rutten.
    Aktiverar man en resväg visas dock hur man hittar till första punkter, och hur långt det är dit, ej hela rutten.
    Jag antar att man skickas vidare till nästa punkt när man kommit fram till en ny (?, ej provat än).

    Edit:
    Njae...
    Efter ett praktiskt prov att köra en programmerad slinga med MC. NDrives vy av vad en "resväg" är avviker kraftigt från
    min. Det visar sig att NDrives resväg är ett antal sammansatta delsträckor. Varje gång man nått ett delmål, så har man
    "anlänt till sin destination". För att fortsätta till nästa måste man aktivt bekräfta detta på telefonen. Inte särskilt
    praktiskt med telefonen i fickan, och "delmålet" bara en waypoint att passera.
    Jag hade velat ha automatisk kvittens här. Samtidigt skulle jag velat ha hela rutten presenterad när man startar
    navigera enligt resvägen.
    Inte optimalt som det verkar vara nu.
    slut edit.

    Stänger man av programmet så avslutas all navigering, och vart man var på väg glöms fullständigt bort.
    Jag hade nog önskat mig att man kunde stänga av, och att programmet kom i håg målet nästa gång man startade.
    Men det är ingen stor sak, På en androidtelefon går det ju bra att låta programmet köra "i bakgrunden".

    Edit:
    (Dock, höll man på att navigera enligt resväg så föreslås att resväg ska återupptas)
    Slut edit.

    Sammanfattning:
    - Installation:
    Helt OK
    - Intuitivitet:
    Rimlig. Kräver dock lite klurighet/experimenterande. Ikoner ej självförklarande. Ingen (av mig)
    upptäckt inbyggd handbok.
    - Navigering via skärm:
    Verkar funka OK
    - Röstnavigering:
    Röst behaglig (åsikt).
    Anvisningar ibland inte helt lättförståeliga ("fortsätt vänster"...)
    - MC navigering:
    Bra potential, röst, släckt skärm (fickan).
    Användbarheten av "slingor" dock kraftigt reducerad p.g.a. krav på kvittens av alla delmål..
    - Kartmaterial:
    Jag tyckte mig uppfatta lite skumma saker emellanåt. Rondeller som inte fanns med. På det stora hela
    OK (åtminstone där jag kollat, Stockholms närhet).

    Sammantaget tror jag att programmet fungerar OK även med motorcykel (skulle dock önskat mig mer).
    Med bil fungerar det alldeles utmärkt.
    4 androider av 5 möjliga.

    /Uffe
     
  8. AnimeA

    AnimeA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    CoPilots ersättare NDrive?

    Recension gjort på: Google Nexus One (orootad) och med Froyo 2.2


    1. 1:a Intrycket

    Installation av appen går snabbt och smidigt över WLAN: et och verkar installera snabbt.

    Vid start av appen första gången får man en fråga och jag klickar på den. Direkt så verkar appen hänga sig och stängde sedan direkt ned utan vidare meddelande. Det var nog ett temporärt fel för när jag provade igen direkt så fungerade det bättre.

    Appen startar normalt och jag accepterar alla frågorna som kommer upp, samt väljer att testa Skandinavienkartorna. Under denna process så känns godkänns och avböjknapparna snabba och responsiva. Vi får väl se hur det är att mata in information i appen senare efter kartnedladdningen.

    Första intrycket får Godkänt med anmärkning.

    2. Nedladdningen

    Nu börjar en lång nedladdning på 330,53MB. Nedladdningen visas i en rektangulär med rundade hörn och föreställer en jordglob och handdator/smartphone.

    Mätaren mellan dem indikerar på hur långt varje karta har laddat ned. Den genomsnittliga hastigheten ligger på 260KB/s och 475KB/s genom WLAN: et och trots de relativt snabba nedladdningshastigheterna tar nedladdningen av de skandinaviska länderna ca 20 min.

    Det kan bli lite synd om dem som inte har en snabb uppkoppling för nedladdning av kartorna via WLAN eller har en begränsad dataplan som exempelvis Tele2: s billigaste modell där man betalar 29kr/mån för 200MB och utöver det betala 1,5kr/MB upp till en viss summa och då blir nedladdningen över 3G ganska dyr.

    En lösning för nedladdning till dator och sedan vidare överföring till enheten med NDrive kunde vara en idé.

    Efter att kartorna är installerade kommer man tillbaka till "Tillbaka" och "Hämta Kartor" rutan igen. Här kan man tycka att man borde komma till menyerna i programmet direkt men ett klick på telefonens "meny"-knapp gör så man får se översikten över programmet (kanske "Back"-knappen funkar också men testades inte).

    Installering av kartor får Godkänt i betyg.


    3. Menystruktur

    Menystrukturn som möter en har en ganska simpel men lättförståerlig layout och jag kan säga att jag gillar den.

    Menyn är strukturerad i två olika menyer och man växlar meny enkelt genom att dra fingret över skärmen vänster eller höger beroende på ruta för att komma åt alla valen.

    Förutom "Navigera", "Sök", "Min NDriver" och "Avsluta" på ruta 1 så finns även "Inställningar" och "Om" i ruta 2.

    På båda rutorna hänger alltid "Bakåt" och "Karta" med längst ned på skärmen. "Bakåt" fungerar lika väl som "Bakåt"-knappen på telefonen och det är upp till en själv vad som passar en bäst.

    Alla undermenyer fungerar på samma sätt och är både lättnavigerade och tydliga.

    Menysystemet får Godkänt med plus i kanten.


    4. Att Navigera

    Under "Navigera" så döljer sig några olika sätt att navigera fram till sin destination.

    * Adress
    * Hem
    * Ny Sökning
    * Favoriter
    * Intresse...
    * Lokala Intresse...
    * Koordinater
    * Postnummer
    * Resväg
    * Intresse... Online

    I inget navigeringsprogram på en mobil har jag tidigare sätt så många olika möjligheter till navigation. Inte ens min renodlade GPS Navigon 2110 Max.

    I den saknar jag ex "koordinater" och "Intresse... Online". Denna funktion saknas även från den Android-anpassade CoPilot som även den är installerad på samma mobil.

    "Intresse...Online" är något helt nytt där du gör en sökning på nätet efter möjliga destinationer och kräver internetuppkoppling. Den fungerar som så att man söker efter en plats, eller företag som kanske inte finns som en "Intressant plats" men som är sökbart via internet och lånar sökteknologi från Google, en funktion som jag inte fattar att fler navigationsprogram på plattformar med tillgång till internet har implementerat ännu.

    Detta är en funktion som funkar riktigt bra och den hittar det mesta jag söker på och kan navigera till platserna genom en sökning och ett klick.

    * Adress: Navigera med adressen genom att först ange det land du är i när du navigerar för första gången. Det gör du genom att klicka på flaggan till vänster om fältet där du matar in "Ort".

    Här tycker jag att NDrive kanske borde veta vilken karta som ska användas utifrån de koordinater som jag befann mig på vid testtillfället, även om det var första gången som man startade och testade programmet.

    En annan sak som observerades var är när man valt "Ort" så ändras det till "City" i det gröna fält som markerar vilken "Ort" NDrive ska söka gata i.

    Ange gatan och du navigerar. Detta gäller för övriga sökmetoder också. Det är bara "Ny Sökning" som är en historik över gamla sökningar som då går snabbt och enkelt att klicka sig fram och navigera till.

    Värt att notera är att vid inmatning av "Orter" och "Gator/vägar" så görs sökningen mycket snabbare än både min riktiga navigon GPS samt CoPilot som båda känns sega och svåra vid användandet av sökningen, speciellt CoPilot har problem med inmatningen av adresser ibland och kan få fnatt vid användningen av denna.

    Då är det bättre att som i NDrive helt enkelt använda sitt egna tangentbord som går att ställa in i både ABC och QWERTY lägen beroende på vad man är van vid.

    När man startar navigeringen får man en översiktskarta på hela din resa och detta uppskattas.

    Under själva navigeringen så finns funktioner som två små mätare som man kan klicka på och växla mellan "Uppskattad restid", "Avstånd till mål", "Vanlig klocka", "Beräknad ankomst tid och "Hastighetsbegränsning".

    Dessa funktioner är något som bara Navigon GPS: en har och CoPilot avsaknar delvis. CoPilot kan bara visa hastigheten när man navigerar.

    En annan sak som Ndrive har som exempelvis CoPilot saknar är möjligheten att beräkna ut vägen även när du kör i tunnlar åtminstone så gjorde den det när jag körde genom en längre tunnel och tänkte då att nu missar jag säkert en avfart någonstans, men då hoppade markören för bilen vidare och jag missade inte avfarten mot mitt mål.

    Denna funktion står inte omnämnd under funktioner på hemsidan så frågan är om det var en slump eller om funktionen helt enkelt bara inte står omnämnd.

    Navigationsmöjligheter får Väl Godkänt med plus i kanten.


    5. Följa instruktioner

    Väl ute på vägen och med en destination inmatad så möts du av en inspelad kvinnoröst som säger "Din rutt blir beräknad" och samma röst kommer leda dig runt på vägarna resten av din resa.

    Ndrive fick en enkel uppgift testuppgift, att navigera från Cardellgatan i Stockholm till Tennisklubben Malmen vid Östermalms IP.

    Redan i Korsningen Karlavägen/Sturegatan så visade kartan att jag skulle köra rakt fram, men kvinnorösten sa åt en att svänga vänster mitt i korsningen utan anledning.

    Detta visar på att programmeringen för igenkännande av svängar kan vara lite si och så med, men efter det så förklarade rösten på ett tydligt om än klumpigt sätt hur jag skulle köra för att komma fram.

    Rösten som man ska lyssna på är inspelad i ganska låg bitrate vilket är lite synd då jag ofta kör med hörlurar för att lyssna på musik ur mobilen samtidigt som jag navigerar och då blir den låga bitraten ganska tydligt på gränsen till irriterande.

    En annan sak att anmärka på är att allt rösten inte alltid säger korrekt svenska. Istället för att säga "Sväng till höger och sen har du har anlänt till din destination" så säger den "Sväng till höger och sen du har anlänt till din destination". Detta låter inte riktigt klokt, men man förstår i alla fall att man är framme. Ett "har" hade behövts för att få det att låta mer korrekt.

    Oftast så säger dock rösten helt korrekta instruktioner av körvägen, men det är de små missarna som blir mest tydliga.

    Instruktionerna får Godkänt.


    6. Kartorna


    Kartorna är något som jag gillar ganska mycket. Grundtemat har en mycket behaglig färg- och kontrastnivå och text är tydlig och läsbar. Faktum är att alla tema-färgerna, utom Britannica i mitt fall, är sköna för ögonen. Man kan ställa in att NDrive automatiskt ska ställa om till nattläge när det blir mörkt vilket är mycket bra. NDrive är helt klart skönare för ögonen än CoPilots motsvarande grundinställningar för kartorna och men kanske inte Navigon-GPS: en.

    Kartorna verkar hyfsat uppdaterade men eftersom Stockholm just nu upplever en vägrenovering utan like ungefär precis överallt så är det inte alltid som kartorna visar rätt.

    En plats var strax utanför AGA på Lidningö där enligt kartorna en del av vägen var mitt i ett konstruktionsområde, felet var bara ca 10 meter. I verkligheten gick vägen rakt fram men enligt kartan så gick den i en liten kurva 10 m bort. Det var med andra ord inget stort fel.

    Kartorna får Godkänt.


    7. Inställningar av NDrive

    I inställningarna av programmet så möts man av olika klickbara alternativ:

    * Allmänt - Volyminställningar för röster och varningar.

    * Språk - Välj mellan olika språk för menyerna

    * Kartutseende - Inställningar för hur körfältsassisten ska visas samt "Mallar" (Teman), och inställningar för nattläget, med val av autmatisk övergång till nattläget på natten.

    * Ruttalternativ - Går att ställa in mellan "Kortaste", "Snabbaste" och "Fotgängare".

    Inställning för försök att undvika tullar eller ej och "Äventyrsläge" för dem som inte har bråttom utan kanske vill utforska olika vägar och platser längs sin resa.

    * Säkerhetsalternativ - "Hastighetsvarnare" som jag inte förstår poängen av riktigt men man kan sätta den mellan hastigheter som den ska varna för men inte riktigt förstått när den varnar. Går att ställa in mellan 50km/h till 160km/h och "Av".

    "Väghastighetsvarnare" går att ställa in på "Av", "Bild", och "Bild och ljud".

    Under "Kameravarning" så ställer man in om man vill bli varnad för vägkameror.

    * System - Där går endast att ställa in om klockan ska visas i 12 timmar- eller 24 timmarsvisning.

    * GPS - Går att ställa in hur GPS:en ska visa koordinater och har tre lägen "DDD", "DMM" och "DMS".

    * Dataimport/export - Här kan man importera saker som fler typer av varningar.

    menysystemet för inställningarna är bättre än CoPilots även om färre ändringar kan göras, där man måste då in i programmets inställningar, leta runt bland sidorna efter det man vill göra och sedan klicka tillbaka.

    Här finns alla inställningar tillgängliga på samma skärm bara genom att skrolla lite. Det är ett plus då man slipper med flera sidor med inställningar utan har en med korta genvägsknappar.

    Inställningar får Godkänt.


    8. Sammanfattning

    NDrive är ett komplett navigationssystem med många smarta funktioner som även kan saknas från dedikerade GPS: er, men samtidigt så kan vägbeskrivningarna vid navigering bli lite märkligt förklarade av den inbyggda rösten.

    Det är bättre än CoPilots motsvarighet med snabbare start, snabbare vägruttsberäkning och tunnelberäkning som ett stort plus.

    Jag kommer i fortsättningen att behålla NDrive som min standard GPS-mjukvara för Android telefoner till de andra tillverkarna kommer ikapp eller tills Google släpper sin navigationsmjukvara för Sverige.

    Min CoPilot känns plötsligt lite ifrånsprunget av NDrive som har funktioner jag saknat från min dedikerade GPS och då allra främst tunnelberäkningsstödet.

    NDrive passar min körstil bättre och jag kände mig mer bekväm med gränsnittet än vad jag gjort med CoPilot under hela den tid jag ägt CoPilot.

    NDrive är en mycket bra navigator även om installationen av stora kartor kan ta tid för folk med långsam internetanslutning men fungerar efter installation mycket bra.

    Upplevelsen av NDrive får Godkänt med stort plus i kanten!

    Som jämförelse så har jag placerat CoPilot Godkänt med litet minus och då främst för det stökiga gränssnittet som inte riktigt var för mig.

    NDrive rekommenderas till köp!


    Mina betygsskalor är:
    F - Fail, eller undvik
    G - Godkänt, går att använda men kan förbättras.
    VG - Väl Godkänt, riktigt bra implementering och funktion.
    MVG - Mycket Väl Godkänt, perfekt och lite till krävs för detta.
     
  9. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Recension Ndrive Navigationsprogram för Android testat med SonyEricsson X10 mini pro.

    Nedladdning och installation:
    Att ladda ned själva programmet gick snabbt och enkelt som vanligt med Android.

    Tyvärr var det inte lika enkelt med kartorna som ställde till problem trots att jag använde wifi i telefonen och inte 3g.
    Nedladdningen av nordenkartorna på 330Mb hängde sig några gånger och fick startas om. Då fick man börja om från början igen.
    Ännu värre skulle det vara att ta ned dem via 3g nätet och många har nedladdningsbegränsningar dessutom.Trots att kartorna var uppdelade landsvis så gick det inte att välja att ladda ner dem en och en utan bara hela paketet på en gång.

    Borde verkligen kunna gå att ladda ned kartorna via pc eller minneskort istället.

    Användning av programmet:
    När man startar upp programmet så är det ett helt eget gränssnitt vilket gör att menyknappen i Android inte fungerar här.

    Ej heller det vanliga skärmtangentbordet fungerar och det som programmet istället erbjuder har bokstäver som sitter nära varandra, dock går det att välja mellan abc och qwerty inställning vilket är bra.

    Som tur är går det att använda det fysiska tangentbordet på telefonen vilket underlättar särskilt med tanke på våra svenska tecken.

    Att navigera:
    Det fungerar hyggligt med själva navigationen men det märks att det är en ny produkt då vissa saker är rätt irriterande.

    Bland annat blev det en del konstiga förslag på omotiverade svängar. Röstguidningen och det navigationsprogrammet föreslår på skärmen går ibland helt tvärs emot varandra.

    Vid körning på en riksväg så envisas programmet att kommentera saker som håll till vänster bara för att en liten skogsgrusväg ansluter eller sväng höger i en vanlig kurva som bara följer vägen.

    Min Tomtom dedikerad navigator som jag vanligtvis använder kan komma med sådana förslag endast om man kör på en liten väg som betecknas som okänd men aldrig på större vägar som riksvägar.

    För att vara en mobilnavigator räknar den om rutter riktigt rappt så där får den ett plus.


    Att lägga in hempositionen var besvärligt, det gick inte att bara lägga in markörpositionen utan man fick manuellt skriva in koordinaterna vilket var knöligt.
    Detta då kartan saknar husnummer för vägen där jag bor så det fungerar inte med adresssökning.

    Fartkameravarningen varnade för vissa kameror men missade andra som ändå syntes som symbol i kartan, Märkligt och gav inte något pålitligt intryck.
    Tappade ljudet ibland vid byte mellan bluetooth handsfree och telefonhögtalare.

    Skulle vilja ha möjligheten att ha samtal via bluetooth handfree men få röstguidningen och varningar via telefonhögtalaren samtidigt.


    Den inspelade rösten "ida" har klara problem med svenskan,man måste titta på skärmen för att förstå vad hon menar ibland.
    Överhuvud taget är det lite konstig svenska här och där som kan bli rätt komisk.

    Jag tror inte de riktigt menar att citat "ansvarar du för att du monterar och använder produkten på ett trafikfarligt sätt" som det står i en av informationsskärmarna i startguiden.

    Men med lite utveckling och buggfix så kan detta bli riktigt bra och priset verkar anständigt också.

    Tycker kartorna verkar behagliga att se på,men skulle önska att man kunde välja storlek på infon i skärmkanten eller att den tillfälligt förstorades om man klickar på den.
    Att behöva hålla upp mobilen för att se hur lång tid det är kvar är inte så trafiksäkert tycker jag.

    + Hyggligt bra karttäckning även utomlands.
    + Bra på att snabbt räkna om rutten för att vara mobil.
    + Fysiska tangentbord fungerar och du kan växla melan abc eller qwerty layout.
    + Anständig prissättning.

    - Idas guidning stämmer dåligt med skärmen ibland, konstig svenska.
    - Omotiverade och irriterande instruktioner på större vägar av typen sväng höger bara för att vägen själv går i en högerkurva.
    - Besvärligt långsamt och osäkert ladda ned flera hundra Mb direkt på telefonen istället för via pc eller minneskort.
    - Kan tappa ljudet om man skiftar mellan handfree och telefonhögtalare.
    - Markörposition kan ej användas för att lägga in hempositionen.

    Jag ger den ändå betyget tre :) av fem möjliga
     
    Last edited: 4 sept 2010
  10. listagangstern

    listagangstern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Test av Ndrives Android-applikation på HTC Desire (2.2)

    Ndrive är en kompetent och lättanvänd gps app. Dom stora ikonerna gör att man lätt ser var man ska trycka och det är även busenkelt att navigera sig i programmet.

    De nordiska kartorna man fick med är bra, nedladdningen var problemfri och tog inte jättelång tid. Dock är ett minus att dom inte är fullt uppdaterade vad gäller fartkameror. Jag stötte på flera ställen där jag inte fick några varningar.

    I Ndrive finns det gott om intressepunkter som tex Restauranger, övernattning och shopping.
    Jag saknar vissa intressepunkter, mackar skulle tex vara bra att ha.
    Det skulle också vara bra om Ndrive la till Wikipedia som en intressepunkt. Då har man möjligheten att få veta lite mer om diverse sevärdheter.

    Ute i trafiken sköter sig Ndrive galant. Instruktionerna är tydliga och man både ser och hör tydligt vart man ska åka.

    Inställningsmöjligheterna är bra och många, jag gillar särskilt att man kan ställa in "äventyrsläge". Inte så mycket att klaga på här, om det är något så är det att man ska kunna ställa in om man vill ha kvinnlig eller manlig röst som pratar.

    Slutsats: Jag kan starkt rekommendera Ndrive, den är lättanvänd och bra. Fixas det jag har skrivit om är det ett självklart köp för alla androidägare.
     
  11. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Till att börja med ska nämnas att det har gått någon månad sedan jag testade Ndrive och därmed inte kommer ihåg hur allt är uppbyggt eller varför jag tyckte just så då jag inte haft möjlighet att upprepa samma sak för att komma ihåg varifrån mina minnesbilder kommer. Har dock testat att ladda ner det på nytt för att bli påmind om vad jag tänkte. Det jag minns från min upplevelse följer dock här nedanför.

    Anledningen till att jag testade Ndrive var för att jag var relativt ny med Android och varit i planerna på att köpa en GPS, inte för att jag kör jätte mycket bil och speciellt inte där jag inte hittar utan för att det är sjukt smidigt de gångerna som man är lite fundersam och inte helt säker på vilken väg som kan vara smartast att ta. Innan jag testade Ndrive testade jag en annan navigaionsapplikation i mobilen utan att känna mig tillräckligt nöjd för att inte testa något annat alternativ.

    Redan från start ger Ndrive ett smidigt intryck där man direkt efter installation och nedladdning av data erbjuds man att prova, alternativt köpa, ett kartpaket. Allt genomförs väldigt snabbt och smidigt men det känns dock ganska tråkigt att det skandinaviska kartpaketet var relativt stort. Detta kan upplevas som frustrerande för personer som inte har surfpaket eller wi-fi hemma. Däremot så fungerar nedladdningen väldigt smidigt och att kunna ha kartorna på minneskortet är, rent ut sagt, guldvärt då man slipper nyttja datatrafik för att hämta kartorna under navigering.
    Vad gäller användargränssnittet finns det, enligt mig, inte mycket att klaga på. Jag upplever det som väldigt lätt att hitta i programmet och man kan även använda sig av programmet relativt smidigt under körning utan att tappa för mycket uppmärksamhet från vägen. Givetvis ska man undvika detta så gott det går men genom de stora knapparna Ndrive använder sig av är det lätt att trycka rätt och hitta i programmet. Jag upplever det även som lätt att söka upp sina mål för turen och programmet hittar snabbt bra resvägar.

    När väl navigeringen kommit igång är det lätt att följa utvalda resvägar på displayen och jag upplever vägarna som relativt väl uppdaterade även om jag fann ett fåtal mindre fel och om jag minns rätt även någon nyare/mindre väg som saknades. Detta är dock inget problem som enbart hör till Ndrive utan till samtliga navigationsutrustningar jag använt mig av, och problemet är även förståeligt då det är omöjligt att hålla allt uppdaterat för minsta lilla omdragning eller nydragning.
    Vad gäller direktiv från rösten i programmet har jag inte jätte mycket positivt att säga. Jag upplever rösten som jobbig att lyssna på och att rösten ibland kommer lite konstiga kommentarer som inte riktigt känns rätt i förhållande till vad displayen vill ha sagt. Jag valde relativt omgående att stänga av ljudet och enbart använda mig av navigeringen som visas på skärmen.

    Tar man en väg som inte Ndrive rekommenderat är programmet snabbt på att hitta en ny rutt vilket är en av de större fördelarna jämfört med konkurrenter. Även användargränssnittet känns väl genomarbetat med undantag när man ska leta nya saker att köpa/testa då jag hade stora problem med att hitta dit. Kan mycket väl tänkas att det var jag som gjorde det onödigt krångligt. När jag väl hittat dit upplever jag utbudet som väldigt magert, vad gäller rösterna (som jag redan uttryckt min åsikt kring) känns det som att man inte har något alternativ att använda sig av (fanns, om jag minns rätt, endast original rösten på svenska och sen ett fåtal engelska). Detta är en av nackdelarna jämfört med konkurrenter.
    Betyg: 7.5/10
     
  12. mippen

    mippen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Lite kort testperiod för att kunna få en bra känsla.
    Men det man känner efter ett par dagar:

    Plus
    - Lättanvänt
    - Tydlig motorvägs indikering av avfarter
    - Tydlig röstnavigering

    Minus
    - Tung installation som tog lång tid.
    - Saknar info om hastighetsbegränsning
    - Saknar trafik info (typ rds)
    - Otymplig inmatning

    Skulle vilja ha längre provtid så man kunde få en bättre känsla för programmet innan ett eventuellt köp.
     
  13. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Eftersom jag inte har haft tillgång till bil senaste veckan så genomförde jag ett litet test av NDrive till fot. Det första jag märkte var att det tyvärr verkar saknas en del intressepunkter. Delar av Sickla Köpkvarter som jag bor i närheten av verkade helt enkelt borta, framför allt Willys som jag tänkte att jag kunde ta som ett testmål. I stället la jag in min hemadress, för att se hur NDrive tyckte att jag skulle gå när jag skulle hem, eftersom gångvägen jag tog ändå låg intill bilvägen hela tiden.

    Det jag märkte var att det gick att hitta fel bland kartorna, antalet avfarter i en av rondellerna jag gick förbi stämde inte med verkligheten. Att ta andra eller tredje avfarten i just den här rondellen skulle innebära en ordentlig omväg. Att gång- och cykelvägar inte finns med var ganska väntat eftersom bilnavigering är huvudanvändningen. Resten av kartinnehållet är svårt att säga något om med tanke på den korta vägen jag rört mig.

    Vid uppläsning av vägbeskrivning kändes det ovant att höra "sväng till vänster.. om två hundra meter". En inställning för att kunna bestämma om avstånd eller åtgärd ska komma först skulle vara trevligt, ibland kan man föredra att få reda på hur långt det är kvar och inte svänga in en korsning för tidigt.

    Alternativ för fartkameror och fartgränser finns under inställningar, men var inget jag lyckades undersöka med mina 5km/h som apostlahästarna klarade.

    Vad är positivt då? NDrive är snabbt, speciellt på att byta läge från porträtt till landskap, bland de snabbaste programmen jag träffat på. Uppläsning av hur man ska köra fungerade bra, och att program och menyer är på svenska uppskattas. Programmet hittade GPS-positionen ganska snabbt och positionen verkade stämma bra med vekligheten.

    Sammanfattning:

    Negativt
    - Kartfel
    - Saknas en del intressepunkter
    - Åtgärd före avstånd (snarare personlig preferens)

    Positivt
    + Snabbt program
    + Finns en del inställningar att göra
     
    Last edited: 5 sept 2010
  14. techrambler

    techrambler Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telefon: Samsung Galaxy S (original, Svensksåld)
    Navigator erfarenhet: Tomtom GO750T, Tomtom för Windows Mobile och någon Garmin modell.

    Installation:

    Nedladdning:
    Nedladdningen hängde för mig vid flera tillfällen och programmet återtar inte automatiskt överföringen. Krävde ominstallation av programmet för att slutföra installationen.
    Vid nedladdning av karta kan man dock återta genom att gå in under kartnedladdningsfunktionen. Men en bättre kontroll av nedladdningen och återupptagning av nedladdningen är ett måste.
    När kartan laddas ner hade det varit bra om man kunde välja land förutom region.

    Svenska språket:
    Val av språk ger fortfarande engelska vid nedladdning av program (ändras vid nedladdning av karta)
    Svenskan totalt sätt har en hel del kvar att jobba på, t.ex. under juridiska informationen kan man se att:
    "- När du använder apparaten och programvaran ansvarar du för att du monterar och använder
    produkten på ett trafikfarligt sätt."

    Användning:
    Ställa in hemadress - hittar inte var om/var man kan använda "nuvarande position" som hemadress. Detta är en bra funktion om man bor på en adress som inte finns med i listorna.
    Kartans zoom och lutning fungerar riktigt mjukt och smidigt, trevligare än många andra GPS jag provat.
    Kartan presenterar även namn på samhällen man kör förbi och de större vägarna i närheten på ett trevligt sätt.
    Adresserna jag provat har den hittat till utan problem och sökningarna efter adress går smidigt.
    Ett stort plus för att den forsätter navigera med ljud även vid multitasking.
    I allmänhet ett snabbt och stabilt program, har inte råkat ut för några krascher eller liknande under användning.

    Summering:
    Lite krånglig installation om inte nätet är utmärkt pga. att den inte återupptar nedladdningen.
    Ndrive hade räckt i de absolut flesta fall och hade varit perfekt att ha med sig i andrabilen eller när man kör hyr/lånad bil.
    Potentialen att bli en fullvärdig ersättare till en traditionell GPS finns absolut.
     
  15. macmac

    macmac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Recension NDrive

    Jag har testat NDrive på en x10i i ett område med mindre tätorter och är ganska nöjd.

    Installationen gick till att börja med smidigt. Två saker som jag upplevde som positiva i samband med detta var för det första att man direkt fick en fråga, som visserligen var på engelska, om jag ville ha svenska som språk. Dessutom blev jag också förvarnad om hur mycket som skulle laddas ner och programmet gav mig då också valet att fortsätta eller inte. Något som drar ner första intrycket lite var dels att svenskan var fel i den juridiska informationen och dels att visningen av vilka saker som programmet kommer använda på telefonen var dålig.

    Väl installerat blev jag dock något förvånad när jag skulle köra igång med navigeringen. För mig var det nämligen inte självklart att dessa inte var installerade innan, och plötsligt skulle jag ladda ner en stor fil på över 300 mb på mitt kontaktkort utan fri surf. Därmed fick projektet vänta till senare. Under vilken flik man skulle gå för att ladda ner dessa kartor var inte heller tydligt, utan man fick testa och trycka lite här och lite där tills man fann dem under flikarna "Min NDrive" och "Spara". Alldeles för otydligt. I övrigt är menyerna schyssta med tydliga ikoner. Det som drar ner betyget är dock att själva texten under ikonen inte alltid syns till fullo.

    Kartorna i sig var ganska bra, men var något dåligt uppdaterade och dåligt laddade med information om en bys speciella platser.

    Processen för att starta navigeringen är enkel. Man kan välja att söka på t.ex. adress, speciella platser och koordinator. Använder man exempelvis adressökningen finns det väldigt bra funktion i "quicksearch", som innebär att programmet fortlöpande föreslår alternativ under tiden jag skriver. Därmed sparas både knapptryck och tid. Något som dock var förvillande var den svenska översättningen när husnummer inte finns utsatta på en väg. Jag trodde till och programmet buggade och var nästan på väg att installera om det när jag förstod hur det fungerade. Hur som helst så fungerar sökningen annars ypperligt. När man väl valt adress går ska färden beräknas, vilket oftast ger ett bra förslag. I samband med detta förvarnas man också tydligt om GPS inte är påslagen, och får ett alternativ att slå på den. Det något märkliga är dock att man då hamnar i Androids inställningar för lösenord och inte där man slår på den. Så ska det givetvis inte vara. Istället borde man enkelt kunna slå på den inom NDrive.

    Navigeringen är väldigt bra och följsam och om man kör "fel" beräknas en ny väg relativit snabbt, även om rutten inte alltid blir den i mitt tyckte bästa. Man kan också själv påverka resvägen manuellt genom att man trycker på att man ska undvika en särskild vägsträcka. En sak jag tyckte va läckert var äventyrsläget, som bara ger själva riktningen, medan den lämnar över ansvaret att välja väg till mig. Något som dock var irriterande var den svenska rösten. Dels felaktig grammatik vid något tillfälle (...sen kör andra höger..., det heter: ...kör sen andra höger) och konstig betoning när exempelvis ordet meter sägs. Det är något man bör jobba med i kommande uppdateringar. I övrigt fungerade navigeringen smärtfritt och jag gillade att programmet har både ett dagsläge och ett nattläge (med mörk bakgrund).

    Sammanfattningsvis är jag hyfsat nöjd med programmet, även om jag ser ett ganska stort behov av flera nya uppdateringar. Flera saker som jag upplevde negativt drar ner betyget något, och jag ger NDrive 3,5 GPSsatelliter av 5. Men fixar man till lite med översättning, uppdaterar kartor och röst, så kan jag utan problem höja det betyget.

    /Markus Kristensson
     
  16. dirtydavey

    dirtydavey Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    N-drive test

    Testapplikation N-Drive
    TestOS: Android 2.2 (Froyo)
    Testhårdvara: HTC Desire

    Vid vår första testrunda hade vi riktigt bråttom till en konsert. Vi visste ungefär var det låg så jag körde iväg medan min sambo fick knappa in destinationen. På så sätt kunde vi också sätta användarvänligheten på prov eftersom min sambo aldrig använt N-drive förut. Det visade sig dock att det tog väldigt lång tid för N-drive att hitta befintlig position. Jag startade Google Maps och den hittade våran position direkt men när jag gick tillbaka till N-drive befann vi oss fortfarande i Danmark. Inte förrän vi knappade in våran destinationsadress i Sverige hittade N-drive våran befintliga position och då var vi redan halvvägs till våran destination. Är det så att N-drive själv inte kan avgöra vilket land man befinner sig och välja rätt karta? Trots att min sambo är van vid Androids användargränssnitt så lyckades hon inte knappa in en destination utan vi var tvungna att stanna vid vägkanten och så fick jag skriva in destinationen. Hon klagade på att det var en dansk flagga som hon inte riktigt visste vad den gjorde där och att det inte såg ut som vanligt när hon skulle skriva in text. Det kan man faktiskt undra varför man inte valt standardtangentbordet för inmatning av text. Själv tyckte jag att gränssnittet överlag var bra och intuitivt och tyckte man kunde navigera mellan menyerna enkelt och smidigt.

    När vi väl fick navigationen att fungera gick allt enkelt och smidigt. Det var enkelt att följa anvisningarna och om man körde fel beräknades en ny rutt snabbt 'on the fly'. Något som jag dock störde mig på var att det blev lite väl tjatigt ibland. Innan en sväng fick man som regel veta att man skulle svänga 1000m, 300m, strax innan samt i samband med svängen. Varje sväng generade alltså fyra anvisningar. Samtidigt kan det vara väldigt tätt mellan rondellerna här i Göteborg, och ibland får man bara en anvisning som kom väldigt tätt inpå rondellen. Man hade inte alltid tid att hitta rätt fil innan rondellen. Lite mer logik bakom anvisningarna hade underlättat körningen.

    Som helhet tycker jag N-Drive var ett mycket angenämt sällskap i bilen. Det som talar mot N-drive är kanske främst inte dess användaregenskaper utan snarare priset.
     
  17. Ulven

    Ulven Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket trevligt navigations program som flyter på bra när man kör,
    man kan snabbt se hur långt man har kvar till nästa korsning och hur man ska köra där.

    -
    Android integrering:
    Registrerar sig inte som navigations program varvid en adress i tex kalender eller telefonbok inte kan
    användas för navigering, det går heller inte att inifrån ndrive söka i telefonboken.

    Trafik information:
    Saknar information om pågående vägbyggen, kö bildning, olyckor eller andra saker som kan blockera vägen.

    Borde kunna visa mer Information hela tiden:
    Nu kan man bara välja att via två olika rutt informationer (men det är enkelt att byta),
    Borde kunna visa fem olika och inte två,
    tex:
    Nuvarande hastighet,
    hastighets begränsning,
    tid kvar,
    beräknad ankomst tid,
    sträcka kvar

    Varning vid hastighetsöverträdelse på nuvarande väg:
    Fungerar men inställningar för när den ska varna finns inte,
    Varnar när man kör 1km/h för snabbt men ställer man fart-hållaren på samma hastighet som vägen är begränsad till så kommer den varna vid varje liten förändring av hastigheten,
    Visas inte heller när man inte har en aktiv navigering igång.

    Zoomar in försent vid väg byten/korsningar:
    Man är inne i korsningen innan den zoomar in och då är det för sent för då kan man inte titta på telefonen utan trafiken
    kräver all uppmärksamhet.

    Nuvarande väg namn visar oftast "Okänd väg"

    +
    Detaljerade kartor
    Rösten är lätt att höra
    Information om korsning i god tid
    Bra gränssnitt som är lätt använt när man kör
    Offline kartor
    Kartan följer med smidigt utan ryck,
    Snabbt gränssnitt utan långa väntetider.
     
  18. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hur går det med tävlingen, någon som hört något?
     
  19. cdresor

    cdresor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    mörkning eller försening?

    De kanske kör varianten "om du inte hör något så har du inte vunnit". Sen hör de inte av sig till nån, och hoppas att man iallafall köper produkten för att man har den installerad och tycker att den är så bra.
    Med andra ord - jag har inte hört nåt alls :ehm:
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    NDrive håller för närvarande på att gå igenom alla bidragen för att utse vinnarna. Beklagar att det tagit längre tid än väntat. Vi hoppas att de skall vara färdiga så snart som möjligt!

    Edit: Under morgondagen (onsdag) kommer vi att skicka ut både mail och PM till de 10 vinnarna där vi efterfrågar ert IMEI-nummer för att kunna aktivera licensen.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.