Lenovo A10110a20 flytta app till SD kort

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Kloppstock, 9 mar 2019.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Alla jävla guider på Youtube och samtliga webbsidor sviker mig och min modell som vanligt
    Det närmast jag kommer är en guide till grannen How to move apps and data to SD card - Lenovo Vibe K5/Vibe K5 Plus - SE

    Problemet är att att mitt Android 5.1 gränssnitt inte överensstämmer med dessa guider
    Följ pilarna och svara på frågan om jag ska trycka på SD-kort mellanliggande, jag vågar inte trycka annars


    klart.jpg
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, bocka i rutan "Externt SD-kort" som standardlagringsplats.
     
  3. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Nu är vi på väg nånstans...sedan tryckte jag hantera appar och kan konstatera att inte en enda av mina appar får flytt-boxen när man tryckt på app-info istället
    för att i-bocka
    (som inte leder något vart för sammanhanget)

    Hur går jag vidare härifrån?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Appen skall egentligen ha stöd för det också, annars går den inte att flytta. I dag har de flesta appar inte längre stöd för det eftersom funktionen inte finns i nyare Android-versioner. I och med Android 6.0 slutade man ge stöd för att flytta enskilda appar till SD-kortet på samma sätt som innan, och det var ju flera år sedan.

    I dag kan man bara välja att slå ihop SD-kortet med systempartitionen, så det blir en stor gemensam partition (på de få enheter som har stöd för det). Jag antar att det beror på det.


    Vad du eventuellt kan göra är att försöka roota telefonen och sedan tvinga en flytt av apparna med tex en sådan här app: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.a0soft.gphone.app2sd
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eventuellt kan du i och för sig testa att installera om apparna nu när du valt att du vill använda SD-kort som standardplats för nya appar, och se om det kanske går att få över dem den vägen, men i annat fall behöver du roota telefonen för att möjliggöra det.
     
  6. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    jag har har inte tryckt på "byt" knappen ännu för standardlagringsplats....eftersom bildspelet säger att man avråder ifrån att man gör en global flytt, istället har jag valt "externt SD" och mellanliggande tryckt hantera appar....för att konstatera att det inte fanns någon flyttknapp i individuella appar, hade det gått då hade jag sedan tryckt på "byt" för den individuella appen

    Eller vad är det annars dom menar med....
    fingal.jpg
    Om jag förstod det fel och att byt är att globalt byta enbart istället för även enskilda appar (om valt dvs)
    Men och jag nu gör som du säger & enbart skulle markera SD-kort och trycka byt är väl risken
    överhängande att mitt innehåll i pocket appen på 0.96 gb riskerar ogiltigförklaras för gott?
     
  7. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    SÅ sorgligt för min Lenovo då att vara fast på 4 gb och den erbjuder sig inte att uppdatera till Marsmallow om nu detta motsvarar Android 6.0

    Tackar, nu ska det bli spännande å se om jag har diskutrymme nog för att installera.....eller så måste jag plågsamt avinstallera viktiga appar temp
     
  8. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Nu fick jag svar på tal, tack vare din app, mycket riktigt....ett meddelande om att enheten tillåter inte
    att användaren flyttar appar till SD-kortet

    Det verkar gå att backupa pocket, så jag har inget annat val än att försöka
    ändra till SD-kort som primär
     
  9. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jaha bernard, nu är det dags att köpa nytt SD-kort (för mig alltså) men jag har svårt att släppa att jag inte kommer drabbas av app-data förlust när dom båda partitionerna eller vad man ska kalla det ska slås ihop till lagring på SD-kortet
    Och min oro är...varför kan jag i min telefon läsa om att jag borde kunna flytta
    individuella appar på min modell samtidigt som läst på internet nånstans att det inte går

    Och sedan ska jag enligt den här bilden https://swedroid.se/forum/attachments/klart-jpg.59095/
    manuellt kopiera över programdata-filerna, när jag just i case utforskar min Lenovos interna-minneskort på datorn, det finns ingen app-data öh i filväg att finna....det går inte att tracka vilka filer som upptar 4 gb på telefonen

    Hur hittar jag programdatafilerna (dvs apparna va?) på Lenovo A10110a20
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går inte på den telefonmodellen. Den är för gammal för att användas med ett SD-kort om du vill förvara appdata på SD-kortet.

    Det är en funktion som försvann i senare Android-versioner, så utvecklarna av de flesta appar har tagit bort stödet att flytta en enskild app, varför det inte går längre.

    På nyare Android-versioner (7.0+) kan du slå ihop minneskortet med telefonminnet till en enda stor partition, men då din telefonmodell bara har Android 5.x är det kört på den punkten.

    Enda sättet du kan göra det på är om du rootar din telefon och sedan gör flytten den vägen.

    Om du aktiverar dolda filer i Windows bör du se en mapp som heter .android eller dylikt på telfonminnet, där ligger appdatan (eller en del av den, själva apparna installeras på en plats där du inte har åtkomst genom filhanterare).
     
  11. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    En möjlighet sa du var att avinstallera utrymmeskrävande appar och ominstallera efter att ställt om lagringsplatsen till SD-kortet

    Och därefter tänker jag mig om jag kunde testa att göra bara en del utav operationen, och flytta över den synliga delen av datan

    "(b) När bytet är genomfört kopierar du programdatafilerna som fanns på det gamla
    primära minneskortet till det nya, vilket gör att alla data blir tillgänglig igen
    "

    Fast nu visade det sig att visa dolda filer redan var aktiverat i mitt Windows, och i .android mappen etc
    finns inga ytterligare dolda filer, konstigt va? , vilket lär innebära att min enda chans är att avinstallera apparna efter att jag ändrat till SD-kortet som lagringsplats

    Att roota är inget jag ser fram emot, det verkar komplicerat,,,och du har någon rooting guide tillgänglig? hur man sedan slår hop partitioner eller om rooting även kunde flytta appar också?
     
  12. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6