Fototråden Nokia 9 Pureview - hur blir bilderna med fem kameror?

Diskussion i 'Nokia 9 (2019)' startad av Swedroid, 26 feb 2019.

  1. Blanco

    Blanco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Helt enig. Hade väntat mig betydligt bättre detaljer. Nu ser det ut som en hårt komprimerad jpg när man zoomar in. Kanske är bättre i RAW-filerna, men då man inte kan ha minneskort i den så blir det svårt att motivera ett köp.
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ser ut ungefär som vad man kan förvänta sig från en midrangekamera i mörker. Sällan har jag skådat så utsmetade detaljer och då får vi inte ens tillgång till full storlek på bilderna utan det är uppenbart redan vid nedskalning. Antingen har de totalt värdelös processering av bilderna eller så är alla kameror enbart en gimmick.
     
    Kristy, Guts och Johnh3 gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 110
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Dock står det att man kan ha obegränsade filer i Google Foto. Vet inte om det finns en hake, eller om det är tidsbegränsat? Står en trea vid den texten.
    Skärmklipp.JPG
     
  4. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Tittade på datorn nu tycker det ser ut som att ISOn är för hög brukar bli kladdigt då.
    Själv tar jag alltid mörkerbilder i pro mode med så låg ISO som möjligt så ska bli intressant och testa själv sen. Men mycket möjligt att de 5 linserna är en gimmick.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 110
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  6. Stonehill

    Stonehill Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    11
    Yup it couldn't beat an iPhone XS Max with just point and click. Might actually return this one. Darker grainier image is the Nokia. Lumia 1020 beats this one. Sorry.
    Vänstra bilden iPhone X
    Högra bilden Nokia 9
    Källa Low light

    4720293.jpg 4720292.jpg
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Antagligen kass processering. De har nog inte det know-how som krävs för att få till det. Förvånande att så många väntat sig underverk av HMD med Nokia 9 då detta företag aldrig tidigare utmärkt sig med bra kameraprocessering. Att de bara från ingenstans skulle ta fram en smartphone med marknadens bästa kamera är extremt osannolikt. De tog väl 4-5 år för Xiaomi att närma sig de mer etablerade märkenas kameror plus att de säkert haft en budget som är tio gånger så stor som HMD.
     
    Kristy, inact_0036, Guts och 2 andra gillar detta.
  8. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Ser inte alls bra ut i mörker vi får se om de lyckas förbättra det något med framtida uppdateringar.

    Ska bli kul och se vad man får till i pro läget sen när man får luren i handen.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
     
  9. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Själv tar jag det där bildparet med en stor nypa salt. Finns ingen EXIF-data som bestyrker att de skulle vara tagna med N9 och XS.

    EDIT: Verkar vara någon med noll kunskap om kameror som tagit bilderna. Kan ha varit helt fel settings eller liknande.
     
    Spode gillar detta.
  10. Rookie

    Rookie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det är inte utan att man blir lite orolig när man ser de mörkerbilderna... Men jag är ändå ganska övertygad om att HMD kommer ordna upp det med mjukvaran. Om inte är de rökta. Det har inte varit sån här hype på en Nokia-telefon sedan innan Microsoft-tiden och då har man inte råd att sjabbla bort det.

    Edit: Jag måste be att få förklara mig lite. Jag är inte alls kunnig inom området som framgår av mina tidigare inlägg och jag har inte riktigt följt Nokia sedan Microsoft sänkte dem genom den där planterade VD:n då de vägrade köra Android MEN jag upplever i alla fall hypen kring denna modell som större än på riktigt länge och jag tror verkligen inte de har råd att låta det här rinna ur händerna på dem.
     
    Last edited: 11 mar 2019
  11. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det ser ju bokstavligen rätt mörkt ut vad gäller mörkerprestandan (precis som för Nokia 8), men det är ju å andra sidan rätt individuellt hur mycket mörkerfoto man tar.

    Vi skall låna en Nokia 9 över helgen, så det blir intressant att jämföra mot Pixel 3 och Mate 20 Pro. Största problemet blir väl att det regnar mer eller mindre 24/7 med grå himmel, inte optimala förutsättningar om man vill hitta situationer med stora kontrastskillnader.


    Oavsett så är det kul att HMD/Nokia vågar testa något nytt. Det här är första generationen, och det kommer nog putsas en hel del på mjukvaran under kommande månader. De verkar ju inte riktigt betrakta Nokia 9 Pureview som "2019 års flaggskepp" heller, utan mer som ett proof of concept (lite som telefonerna med vikbar skärm). En mer påkostad S855-modell kommer väl under våren.
     
    Last edited: 13 mar 2019
    Kristy, Bumbsan, Rookie och 2 andra gillar detta.
  13. Rookie

    Rookie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Men va faaaan... Allt har klaffat så bra med datumen för mig. Grabben fyller år och ska få min gamla nalle och jag har förbokat denna... Nä jag sitter nog lugnt i båten ändå. De får fan ordna upp det här på nåt sätt.
     
    bernard gillar detta.
  14. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Ja det är ju väldigt individuellt, själv tar jag kanske någon enstaka mörkerbild men de brukar bli dåliga vilken telefon jag än använder.
    Jag är mest intresserad av bokeh bilderna eftersom jag fotar ungarna rätt ofta och där är jag rätt besviken på Note9 som av någon anledning smetar ut bilderna nått förskräckligt ibland.

    Men är mörkerbilderna fortfarande sådär hemska efter en 3-4 uppdateringar då vetifan om jag inte lägger luren i lådan tillsammans med min gamla 930 [emoji28]

    Man vill ju iaf kunna ta en hyffsad bild om man fick för sig att ta med sig frugan ut en fredagskväll.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
     
    bernard gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  16. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Bilderna är ju rent av usla i det här testet: Nokia 9 PureView review: HMD Global's best effort falls frustratingly short
    Annars verkar det gå att få mycket bättre resultat om man redigerar raw-bilderna, men jag vet fortfarande inte om jag är imponerad över slutresultatet:
    View: https://youtu.be/8n0-4NsV6u4

    Hur som helst vill jag ju inte behöva gå vägen via Lightroom för varje bild man tar med mobilen...

    Alla har obegränsat med högupplösta bilder i Google Foto. Pixel-mobilerna dessutom obegränsat med bilder i originalupplösning. 3:an förklarar nog vad högupplöst är (vilket jag har för mig är typ 12 megapixel).
     
    bernard gillar detta.
  17. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Bilderna blir bra i dagsljus inget snack om det, ska jämföra med min Note9 någon dag när jag har tid. Dock blir point & shoot i mörker antingen hyffsat eller rent av katastrof så där måste man använda raw bilden och i den finns allt man behöver men blir pill. Överlag så upplever jag att bilderna blir betydligt mer underexponerade än tex note9 @bernard@bernard
    Knäppte en bild på blomman framför mig i bokeh så får ni se nått iaf.[​IMG]

    Skickat från min Nokia 9 via Tapatalk
     
    Kristy, Spode och bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har inte hunnit experimentera med manuella inställningar ännu, men ja, i mörker lämnar den mycket att önska. Dock är det inte fullt så illa om ljuset är någorlunda.

    Nokia 9 vs Pixel 3

    nokia_9_dark_7.jpg pixel_3_dark_7.jpg

    nokia_9_dark_3.jpg pixel_3_dark_3.jpg

    Finns det lite mer ljus att hämta blir resultatet snabbt betydligt bättre med Nokia 9. Är det däremot riktigt mörkt blir det också mycket mörka bilder med Nokia 9, men jag har inte lekt med slutartiderna manuellt. Slutartiden i autoläget är i regel rätt kort.

    Här är en bild på samma fontän med Redmi Note 7 också:
    xiaomi_mi_9_dark_7.jpg


    Å andra sidan skall det sägas att Nokia 9 bäst speglar verkligheten i mörkerbilden på fontänen ovan. Pixel 3 och Note 7 överdriver mängden ljus genom de längre slutartiderna och/eller HDR. Det är inte alla som föredrar HDR-mörkerbilderna eftersom de inte ser särskilt naturliga ut i mer extrema fall.


    Nokia måste dock arbeta på exponeringen, så den blir jämnare. Starka ljuskällor blir för dominerande i många fall, även vid dagsljusfoto. Påminner i stor utsträckning om Sonys bilder.
     
    Last edited: 16 mar 2019
    Kristy, Spode och Guts gillar detta.
  19. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Tack för bilder!

    Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nokia tar dock revansch i dagsljus, om vi återvänder till fontänen:

    Nokia 9 vs Pixel 3

    nokia_9_day_5.jpg pixel_3_day_5.jpg

    Men om vi kikar på himmelen, så är det flera områden är som är klart överexponerade i jämförelse med Pixel 3, men i jämförelse underexponerar Pixel 3 samtidigt fontänen.
     
    Droid_269, Kristy och Rookie gillar detta.