Hög strömförbrukning i viloläge

Diskussion i 'Allmänt' startad av -=MR=-, 16 mar 2019.

  1. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Hej där
    Jag flyttade till en ny lägenhet för ca två månader sedan. Ganska snart så upptäckte jag att telefonen drog väldigt mycket ström i viloläge på natten.
    Jag trodde först att det var någon app som var igång i bakgrunden, men har börjat se ett mönster att det är just när jag sover hemma som det sker.

    Jag bor centralt och här finns många basstationer i närområdet, och jag har upptäckt att staplarna för mottagningen växlar mellan allt från full styrka till ingen mottagning alls nästan konstant, trots att telefonen ligger helt stilla.

    Antagligen så kastas jag runt mellan basstationerna och det får telefonen att förbruka onödigt mycket ström. Men går det att låsa eller blockera anslutningen till en specifik basstation med någon app?
    Jag skulle ju kunna ändra nätläge till 3g istället, men helst så vill jag fortsätta att använda 4g.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Knepig sits. Du kan inte låsa på en viss mast, utan telefonen väljer själv automatiskt.

    Du skulle eventuellt kunna använda appen tasker för att byta till 3G automatiskt när du är hemma och sedan slå på LTE när du lämnar hemmet, tror jag (aldrig testat själv).

    Vet inte riktigt vad man skulle kunna göra utöver att byta operatör i annat fall. Har du någon annan lur du kan testa med; beter den sig likadant?
     
    -=MR=- och eastbound gillar detta.
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Är det lika att den hoppar runt överallt i lägenheten? Annars kan du ju prova lggal mobilen någon annanstans över natten och se om det hjälper. I ett fönster borde det ju vara so bäst.
     
    -=MR=- gillar detta.
  4. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Jo så skulle man ju kunna göra, jag kör ju ändå mot mitt wifi när jag är hemma.
    Jag har bara en telefon, men med dubbla sim-kort. Det verkar vara mycket stabilare mottagning med Telia för där visar den fullt nästan konstant.
    Jag har provat att låta telefonen vara i flygläge över natten och då hade det bara förbrukats någon procent.

    Jag ska ta och prova att stänga av Vimla över natten för att jämföra hur det blir då kanske.
     
  5. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Har inte märkt någon större skillnad över var jag befinner mig, men visst det kan ju hjälpa som du säger att låta telefonen ligga vid något fönster istället.
     
  6. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag läser att du använder wifi när du är hemma. Då spelar det ingen roll hur mottagningen p 4G eller motsvarande är.

    Hade samma problem ett tag. Har två routers hemma och när en telefon började låsa på en av dem ökade strömförbrukningen i standby till de 4-dubbla. Denna router är en proxy jag använder när jag är utomlands och den är ständigt utsatt för attaker, kanske 2/minut dygnet om. Inga bevis på att den är kapad men jag kan se att den många gånger per minut skickar ut anrop på det trådlösa nätet. Är dessa av viss typ väcker de hela tiden wifi hos telefonen och det drar ström. Stängde av denna router och då blev förburkningen OK igen.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo då, mottagningen på 4G eller lägre påverkar fortfarande, den behöver fortfarande hålla anslutningen till mobilnätet även när du använder Wi-Fi, dock så blir det nog lite lägre strömförbrukning då datatrafiken går på Wi-Fi istället

    Skickat från min Redmi Note 5, stavfel kan förekomma.